Oppustethed - ballonmaven


TrainingDay
 Share

Recommended Posts

hey jeg har det sidste stykke tid, det har stået på i langtid, lige været mindsket lidt men er så kommet frygteligt tilbage været meget oppustet, så jeg føler mig som en ballon og føler mig fed og det er så mega fucking klamt.

ved ikke helt hvad jeg skal gøre, jeg spiser hverken sukker, slik eller pasta (kun fuldkornspasta meget sjældent), spiser brune ris og engang imellem kartofler med skræld på.

nogle siger man skal holde op med at spise for meget kød, og evt. prøve soya mælk istedet for rigtigt mælk..

ved ikke om i har nogle bud eller om det med at undgå kød, kartofler, pasta, sukker og mælk også er jeres bud.

hvis det virkelig er den eneste løsning har i så nogle bud på hvordan man kommer igang, jeg kan ikke en eneste ret uden kød, og at undvære mælk og valleprotein virker også fuldstændig uoverskueligt hehe så er der jo kun vitaminer og meeeget kulhydrat og lidt protein i meget små mængder tilbage ?!?!?

please help !

takker, det er ikke særligt rart at være oppustet hele tiden:(

Link to comment
Share on other sites

Hvis det har stået på over en længere periode vil jeg nok foreslå dig at gå til læge med det. Det kunne jo være fordi, at der er en fødevare eller en fødevaregruppe du simpelthen ikke kan tåle. I dag er der jo mange forskellige ting man kan være allergisk eller intolerant over for, så jeg synes da helt sikkert at du skal få det tjekket. Har du andre symptomer udover en oppustet mave? Fx. kvalme, træthed, diarre, dårligt humør eller andet.. I såfald så fortæl dette til lægen. Du kan evt. lægge mærke til (i tiden forinden mødet med lægen), om det især forekommer efter at du har spist visse fødevarer. Det kunne jo være at du ikke kan tåle hvede (som fx findes i pasta, brød, kager, kiks, sovs der er jævnet osv.) Det kan også være gluten intolerans (cøliaki), hvilket betyder at du ikke kan tåle hverken hvede, byg eller rug. Disse meltyper findes i utrolig mange ting og vil derfor resultere i, at du temmelig ofte er oppustet. (slå evt. cøliaki op på nettet, og læs om symptomerne). Det kan også være laktose du ikke kan tåle, og det er jo så mælkeprodukter osv.

Men ja, gå til lægen med det og få det undersøgt, inden du påbegynder en diæt hvor du udelukker visse produkter. For der er jo ingen grund til at undgå en helt masse ting, hvis det i virkeligheden kun er én specifik ting du ikke kan tåle =)

Link to comment
Share on other sites

Hehe.. Ja det er sjovt som nogle bare er uheldige at være allergiske over for nærmest alt =) Eller i virkeligheden knap så sjovt, men you get the point!

Det tyder på, med dine symptomer, at det kunne være en god ide at få foretaget en priktest også. For selvom det kan udende i nogle knap så spændende nyheder, så er det jo i længden bedre for én, at vide hvilke ting man skal holde sig fra. Det vil i hvert fald mindske risikoen for at rende rundt med snotnæse og røde øjne hele tiden.

En priktest kan godt påpege hvorvidt du er overfølsom overfor mælk, men du skal gøre lægen opmærksom på, at du gerne vil testes for netop dette, for ellers gør man det som regel ikke. (Istedet tester man "blot" overfølsomheden overfor pollen, støvmider, dyr osv.). Jeg er dog ikke umiddelbart klar over, hvorvidt denne priktest i såfald henleder til yderligere undersøgelser, underforstået at den altså viser tegn på mælkeallergi. Men det finder du vel så ud af..

Desværre kan en priktest ikke vise dig, om du er "allergisk" over for fx gluten (så vidt jeg ved). For at få undersøgt dette skal du have taget en blodprøve ved din læge. Denne prøve vil så vise hvorvidt det KAN være cøliaki (gluten intolerans) du lider af. Den endelige diagnose kan dog først stilles efter at man har fået foretaget en mavekikkertundersøgelse på sygehuset, men det gør man altså kun, hvis blodprøven viser tegn på, at det kan være gluten intolerans. Som sagt kan det selvfølgelig også være andre fødevarer du ikke kan tåle, men nævn fx "hvede" eller "gluten" til lægen, så du er sikker på, at de undersøger for disse ting.

Jeg er ikke hundrede procent sikker på, hvorvidt en priktest kan indikere om der er tale om fx gluten intolerans, eftersom den faktisk KAN påpege visse fødevareallergier, men spørg da endelig derhenne, hvis du beslutter dig for at få en tid. Og ellers kan du i hvert fald med sikkerhed få det tjekket hos lægen.

Edited by Hera
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share