Salt?


TrainingDay
 Share

Recommended Posts

jeg har længe tænkt på om salt i maden er godt eller dårligt.

mest fordi at der f.eks tit bliver anbefalet at undgå salt i maden, og f.eks i forhold til peanut butter anbefales det uden salt i.

også med andre nødder generalt. og ja på min kylling....

også "de flestes" store guru jørgen storm skriver noget med at man skal undgå stegning med salt (mindes min hukkomelse svag..)

går salt ind og gør at fedtet i maden sætter sig ?

min kære far siger at salt er dybt nødvændigt for kroppen, han træner ikke, er en livsnyder og lidt rund i det, men går meget op i sundhed....

whats up with this salt stuff? ;)

Link to comment
Share on other sites

Meninger om salt og hvorvidt det bør indtages er mange! Generelt kan dog siges at salt er nødvendigt men at store mængder rent salt kan give visse individer problemer! Personligt tror jeg at problemet med salt generelt er overdrevent og vil man gå lidt ekstra op i det så brug uraffineret havsalt der også forsyner dig med spormineraler.

Link to comment
Share on other sites

I Vesten får vi langt mere salt end nødvendigt og anbefalet. Det kan øge risikoen for hjerte-karsygdom, men så vidt jeg husker er det endnu kun vist hvis man allerede har forhøjet blodtryk.

Salt er nødvendigt, men du skal ikke bekymre dig om du får nok - det er det modsatte du skal bekymre dig om. Det er næsten umuligt ikke at få nok, hvis man spiser nogenlunde almindeligt. Der findes typisk ret meget salt i vores fødevarer.

Det eneste tidspunkt du skal tænkte på ekstra salt er hvis du dyrker sport som maraton, triatlon og andre idrætsgrene (eller faret vild i ørkenen), hvor du træner i mere end 3 timer. Man mister typisk 1-5 gram salt med sveden. Så får man kun vand som væske under fx en triatlon så kan man risikere at mangle salt. Salt og vandbalancen er ekstrem vigtig for cellerne - herunder præstation. Vi husker nok alle de tilfælde under OL hvor løbere er kommet ind fuldstændig omtumlede - de har manglet salt eller vand. Man skal have begge dele - helst samtidig så har man bedst mulighed for at styre indtaget. Mangler man fx salt så skal man ikke indtage rent vand - så kan det gå grueligt galt - i værste tilfælde dør man - der er flere tilfælde af dette. Nogle husker måske en kvinde som deltog i en konkurrence i en radio (mener det var i Mexico) hvor det galdt om at drikke mest vand. Hun blev dårlig og gik hjem. Hende fandt de død hjemme med en vandforgiftning.

Link to comment
Share on other sites

kanon tak for svarende :)

blev klogere.

da jeg startede med at træne (fordi nogle viskede omkring at salt bla. var the enemy of fitness) skiftet det meste salt i madlavningen ud med krydderier og tager f.eks stort set kun salt på et semi-kogt æg (fordi det er monster lækkert hehe) og hvis jeg har glemt lidt krydderier i maden men ellers bruger jeg det ikke så det er ikke noget problem.

ved så ikke om jeg mangler det og hvordan det skulle give udslag, jeg dyrker lidt motion ved siden af træningen, og løber 5-10 min. før og efter træningen men det skulle vel ikke være nok til at man brænder ud med salt mangel kan jeg så forstå hehe ;)

Antaeus tror du har ret i det med danskere generalt får for meget salt, for hvis bare jeg kigger på nogle af mine venner og min mor skal alt bare øses til med salt for at smage af noget.... why not try chilli or garlic ;) på mit studie har jeg også opsaveret at en S.u-baseret kost tit indeholder kogte nudler med kogt vand og lidt salt er en stor vinder, eller pasta med ketchup og SALT !!! (det er ret underligt... men da også billigt og fyldt med sprøde kulhydrater og SALT)

det eneste jeg bare ikke fatter er det med at f.eks cashew nødder og peanuts osv. i princippet skulle være gode nok bare ikke ristede og saltede (ved godt de selv uden salt indeholder mange kalorier men aligevel), eller som peanut butter med salt .. ved ikke om det er fordi der ligesom er brugt overdrevent meget salt ... har også hørt folk tit sige at popcorn er ret ok som fitness snak bare ikke saltede!

det er lidt her min tvivl og viden omkring biokemien i salt halter lidt men kan forstå at grundprincippet er at holde sig lidt væk fra det da det alligevel er over alt ;)

- TD

Edited by TrainingDay
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share