Klar til maraton uden overtræning?


lassetim
 Share

Recommended Posts

Hej allesammen....

Min plan er at løbe CPH maraton her til foråret og er nu ved at se på hvilket program jeg skal træne ud fra!

Jeg er 20 år gammel og har tidligere haft problemer med overtræning i forbindelse med løb hvilket førte til skinnebensbetændelse! Derfor er jeg også bange for at de programmer som kan findes på nettet bare fører til at jeg overtræner og misser løbet!

Min nuværende situation er at kondien uden problemer rækker til et maraton men det gør min krops holdbarhed bare ikke, så spørgsmålet er om der er andre derude som har erfaring med kun at løbe enkelte lange ture og ellers bare korte i træningen op til et maraton? Lige meget hvad vil jeg bare gerne have nogen inputs på hvordan et alternativt program kunne se ud hvis jeg kombinere min træning med noget andet træning... f.eks. kettlebells!

Håber i kan hjælpe

Lassetim

Link to comment
Share on other sites

Du kan se Peder Troldborgs træning her, som baserer sig på mange korte ture.

Da du har en del uger til der er marathon kunne du sagtens bruge de næste seks uger på at bygge et vist fundament, ved at løbe ca. 30min 5-6 gange om ugen i roligt tempo, dvs. en puls på 65-79%. Intervaller osv. kan du så begynde på efter den tid.

Link to comment
Share on other sites

Helt enig med Knud45. Du behøver ikke tonse 140 km om ugen vinteren igennem. Kortere ture kan også gøre det, og du behøver jo strengt taget ikke være helt klar før til april/maj. Peter Troldborgs side har mange gode træningsprogrammer baseret på korte ture i modsætning til tidligere, hvor man helst skulle løbe så langt som muligt.

Du er jo selv inde på noget af det rigtige: Måske en enkelt langt tur om ugen plus en dag med nogle intense intervaller, lidt legspeed etc. Prøv eventuelt at løbe med på Spartas fællestræning om søndagen (nå ja, ups, nu fik jeg ikke lige set, hvor du bor henne, men de lægger deres programmer ud på nettet). Variation er en god ting.

Principperne bag HIIT - højintetsitets intervaltræning - lyder interessante. Det er meget korte, men ekstremt intense intervaller - naturligvis med god opvarmning først. De kunne godt være vejen frem for dig, hvis du har hang til belastningsskader, skinnebensbetændelse og lignende. Prøv at google det på nettet. Jeg har tænkt mig at prøve det, når jeg kommer i lidt bedre løbeform.

Endelig ville jeg mene, at det er en rigtig god ide at kombinere løbetræningen med noget styrketræning, jo, OGSÅ af benene. Igen: Er du sårbar over for skader, kan det være godt at styrke muskulaturen og træne lidt anderledes som afveksling fra løbeturene, som godt kan blive en meget ensformig form for træning.

Tilbage er der vel kun at sige god fornøjelse. Det er en fantastisk fornemmelse at genemføre et maraton, og du har rigtig god tid til at forberede dig. Husk til sidst, at tålmodighed er en god ting :bigsmile:

Henrik

Link to comment
Share on other sites

PS: Din alder taget i betragtning er det faktisk lidt bekymrende, hvis du siger, at din form sagtens kunne klare et maraton, men at din krop ikke er "holdbar" nok. Det ville jeg da tage alvorligt, hvis jeg var dig. Du skal nok gå m-e-g-e-t langsomt til værks (og huske styrketræningen). Og hvis din krop alligevel "går i stykker" er det nok et vink med en vognstang om, at du satse på at løbe kortere (hvad der også kan være en udfordring) eller overveje cykling, svømning eller lignende, der ikke er så belastende for kroppen.

/H

Link to comment
Share on other sites

Tak for de gode svar!

Jeg fik måske lige fejlformuleret mig omkring mine tidligere problemer med skindebensbetændelse.... Da jeg for godt to år siden gik seriøst til hverks med at løbe startede jeg med at få problemerne! Jeg lagde klart alt for hårdt ud da jeg på grund af min unge alder havde en god kondi selv om jeg ikke var vant til at løbe. Det varede ved i ca. et halvt år, men så kom jeg over det og blev klar til at gennemgå min værnepligt i livgarden! Under en 5-dags øvelse overbelastede jeg benet igen men kom mig efter et par uger og har ikke haft problemer siden!

Jeg har i godt et år nu trænet med kettlebells og løber pt. en 5 km på lige godt 19 min uden nogen former for benproblemer, så min eneste frygt er at jeg med alt for stor iver går igang med maraton forberedelse og dummer mig igen!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share