Fiber sprængninger?


beauty-kath
 Share

Recommended Posts

Hvorfor får jeg dem så ofte?! Fik en i låret, så en i mavemusklen pga. løb, og i går fik jeg en i låret tæt ved lysken. Jeg træner ofte, 4 gange ugtl, og jeg er i god form. Jeg forstår simepelthen ikke hvorfor mine muskler reagerer sådan? I går skete det endda i en hold time EFTER opvarming?

Hjælp :(

Hilsen den frustrerede!

Link to comment
Share on other sites

Få gang i noget uspænding og styrketræning, fibersprængning skyldes tit at nogle af muskelfibrene er korter end andre.

Styrketræning vil også hjælpe, så du får styrket dine musklerne og sene tilhæftninger som dermed bedre kan klare den belastning du udsætter kroppen for.

Hvis du løber meget eller spiller fodbold er lårets adduktor muskler (hæfter i lysken) vigtige at få udspændt, og styrket.

Hasemusklerne er også tit udsatte for fibersprængning, da haserne primær funktion er at stoppe lårets fremdrift, når du løber/sprinter.

Så grunden til at du sikkert få mange fibersprængninger er nedsat styrke, og smidighed i musklerne.

Edited by Vastus
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hejsa

Stakkels dig. Jeg vil også mene at du ikke er smidig nok. Jeg svømmer ca. 6 km, løber 30-40 km og cykler ca 100 km ugentligt. Jeg er netop begyndt at styrketræne. Normalt har jeg aldrig problemer med fibersprængninger. For ca. en måned siden ville jeg forsøge mig med en araber-flik som jeg nemt kunne for 15 år siden. Det resulterede i en fibersprængning i mit højre baglår. På trods af min manglende ekspertviden inden anatomi, kunne jeg nemt regne ud, at den øvelse, der jo selvfølgelig ligger meget uden for mit normale bevægelsesmønster, var for belastende.

Jeg tror helt sikkert, at hvis ikke du gør det i forvejen så er metoden at bruge god tid på at strække dine muskler når de er varme. stille og roligt ikke hugge.. Hvis du strækker meget ud i forvejen så gør det endnu mere.

:)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share