triathlon


girlish
 Share

Recommended Posts

Hejsa

Jeg har som mål at gennemføre en ol triahtlon distance i det nye år.

Jeg svømme-, cykel- og løbetræner hver uge. Af de tre er jeg klart stærkest i svømning hvilket vil sige at jeg nemt kan svømme 3-4 km forholdsvist hurtigt og uden den store anstrengelse. Jeg synes altså ikke at svømning er en særlig stor belastning for min krop. Jeg nævner det fordi jeg nu er begyndt at kombinere det hele med styrketræning og jeg ønsker selvfølgelig ikke at overbelaste min krop. (har aldrig været i nærheden af en håndvægt før).

Er det hensigtsmæssigt at styrketræne efter svømning? Pt. svømmer jeg efter styrketræning ca 1,5 km, men ville egentlig godt ud af den rytme med at efter svømmehal så er man færdig med træning..:) (har jo været i bad osv).

Jeg er ikke en særlig god løber og skal virkelig kæmpe for at løbe 10 km. Jeg har ikke smerter i den forstand, men kan ikke rigtig styre mit åndedrat..

Er der nogen der evt. kunne komme med forslag til at kombinere, styrketræning, løb, cykel og svømning, gerne med fokus på at blive en bedre og hurtigere løber, så ville jeg være meget taknemlig.

/Girlish :)

Link to comment
Share on other sites

Hej Girlish

Jf. en anden tråd træner du jo en hel del:

Jeg svømmer ca. 6 km, løber 30-40 km og cykler ca 100 km ugentligt. Jeg er netop begyndt at styrketræne.

Hvor hurtigt løber du de 10 kilometer? Hvis du bruger 60 minutter, skal du bare fortsætte med at træne stille og roligt - fremskridtene vil komme. Bruger du kun 50 minutter skal du nok begynde at overveje noget intervaltræning.

Da du er ny indenfor styrketræning, tror jeg det er vigtigt, at du træner styrke når du er frisk (altså før du løber/cykler/svømmer). Det er mest for at du får den rigtige teknik ind i styketræningen... Sørg for at du ikke bruger benene alt for meget i svømning, gem kræfterne til cykling og løb.

Lav nogle x-pas hvor du løber lige efter du har stillet cyklen. Det er en lidt speciel fornemmelse, men absolut ikke skræmmende (kommer selvfølgelig også an på intensiteten på cyklen og forventninger til løbehastigheden). Sats på at den hastighed du kan holde på sådan et træningspas også bliver din konkurrencehastighed, da dit svømning helst ikke skulle gå for meget ud over benene.

Du skriver, at målet er at gennemføre, det bliver ikke noget problem med den træningsmængde du kører nu.

Jeg selv har trænet på samme måde som dig det sidste halve års tid (dog lidt mindre ugentlige distancer end dig). Min uge har bestået af 1-2 dage løb, 1-2 dage cykl og 2 dage styrke/svøm. Som regel har det give træning 5 dage af ca. 1-2 timers varighed. Mit mål var 1/4 ironman i Silkeborg, og det var en mega fed oplevelse, skal helt sikkert prøves igen.

Jeg har i øvrigt to gode links til dig:

http://www.beginnertriathlete.com/

http://www.trinewbies.com/

Der finder du også træningsprogrammer direkte rettet mod f.eks. OL-distancen.

Og her er der en beregner, hvor du ud fra dine træningsture kan estimere din race-tid http://www.sportsdigest.co.za/tricalc.shtml

Edited by iballan
Link to comment
Share on other sites

Er det hensigtsmæssigt at styrketræne efter svømning?

Det kommer an på hvad du mener med hensigtsmæssigt. Du bliver nok ikke en bedre svømmer af det, men hvis du gerne vil styrketræne kan du fint gøre det efter svømning.

Er der nogen der evt. kunne komme med forslag til at kombinere, styrketræning, løb, cykel og svømning, gerne med fokus på at blive en bedre og hurtigere løber, så ville jeg være meget taknemlig.

Hvis du gerne vil være hurtigere til at løbe, skal du træne meget løb. Ja, det er faktisk så enkelt som det lyder. Du løber ikke hurtigere af at svømme eller cykle meget.

Link to comment
Share on other sites

Hej

Tak for begge svar.

Jeg har tjekket de to links og kigger nærmere på dem i aften. :)

Mht. dit råd om at forsøge mig med at løbe efter at have cyklet, har jeg så afprøvet det. Normalt holder jeg de tre ting adskildt med mindre jeg lige belutter mig for at cykle i svømmehallen. Du har ret i at det var en speciel oplevelse. Men ikke ubehagelig som jeg måske havde forventet. Jeg følte mig lidt hjulbenet i starten men ellers var det ok. Det skal så også lige siges at det var en meget kort tur, uden de store overraskelser. Cyklede ca. 10 km, løb 4 og cyklede 10 km igen. Det tog mig ialt ca. 3 kvarter.

Jeg har endnu ikke taget tid når jeg løber. Jeg forsøger at arbejde med min teknik da den helt sikkert trænger til forbedring. (lurer bl.a. på andre løbere der ser ud til at have tjek på det.) Men jeg kan dog sige at da jeg startede i sommers med at løbe, blev jeg gerne overhalet af både børn, arabiske kvinder med fuld burka, (også de dage det var virkelig varmt), samt af stavgængere +60 vil jeg tro. Min løbestil er selvfølgelig forbedret siden da men altså ikke nok til at jeg vil begynde at tage tid.

Med hensyn til at løb er den bedste måde at lære at løbe på så kan jeg sagtens se din pointe, men er samtidig ikke interesseret i at påføre mig de mange overbelastningsskader som man også kan læse om bl. a. her på siden.

Vil med glæde høre mere.

/girlish:)

Link to comment
Share on other sites

Hej, jeg tror styrketræning, som du også selv er inde på, er en rigtig god ide hvis man vil undgå skader.

På politiken har Chris Macdonald opstartet en video serie "løbeskolen" hvor han hver uge lægger en video op med nye tips omkring løbetræning. Her er et link til en af videoerne der inkluderer nogle meget simple øvelser: http://politiken.tv/tjek_dk/christv/article795014.ece

Link to comment
Share on other sites

Styrketræning er selvfølgelig en god idé at tage med. Din løbeøkonomi kan bl.a. forbedres derigennem.

Men husk osse at få trænet din bevægelsesøkonomi på cykel. Det lader til at du er en habil svømmer, så dér hvor du måske bør målrette træningen er på løbet og cyklingen. Bevægelsesøkonomi og kondition i de 3 discipliner er altafgørende:

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/9231844...ogdbfrom=pubmed

Stor respekt til jer der kan fuldføre de distancer :smile:.

Link to comment
Share on other sites

Hej :)

Shesper, tak for linket!:) Følger selv Chris en del her på nettet. Synes han er absolut cool.

Wyrste. Ja, jeg har faktisk selv mærket en forskel efter at være startet på at styrketræne. Også mht. når jeg svømmer. Jeg håber at jeg bliver "en af dem" der kan gennemføre en sådan distance. Og ja svømningen er jeg ikke nervøs for og cykle kan de fleste vel. Stadig er det løbet der trækker tænder ud, og selvom jeg som udgangspunkt bare ønsker at gennemføre, så har jeg jo stadig heller ikke lyst til at være den der lukker løbet.:(

Jeg fokuserer også som du siger mest på løb. Afpøver de forskellige metoder etc jeg kan finde her.

Det jeg håber på, er selvfølgelig at finde den rytme som jeg synes at have når jeg svømmer. Indtil videre lader den dog vente på sig.

/girlish

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share