Marathon og Skader


Sarborg
 Share

Recommended Posts

Hej allesammen

Først vil jeg indlede med at takke dig, som har taget dig tid til at hjælpe :)

Jeg har valgt at ligge denne debat under skader, da dette, som spørgesmålet omhandler.

Jeg er en løber, og har løbet i hele mit liv, For 2 måneder siden valgte jeg at tilmelde mig et Marathon. Så der er casen. Det Marathon ligger nu overvældende tæt på, nemlig om 14 dage. ( d. 1 nov)

Lidt om min baggrund.

Jeg har løbet adskillige halvmarathon i mit liv, og er oprindeligt 10 km løber, jeg løb for 1 måned siden et halvmarathon på 1time 13 min. Så min kondition burde ikke fejle noget.

Jeg har løbet mine distancer op fra 10 km'erne til mine løbeture som typisk ligger på 20 km(som f.eks. igår).

Problemet er nu, at jeg sætter mine distancer ned i de her sidste uger, jeg kan nå en enkelt lang tur mere, hvor jeg vil løbe 25 km e.v.t 27km. og så simpelthen begynde at trappe ned, her op til marathonet.

Spørgesmålet er om jeg vil kunne komme igennem et enkelt marathon skadesfrit her d.1 ?

Jeg har styr på vand, salt, energi forsyning os.v. under turen fra f.eks. ½ ironman, og min kondition rækker fint til det. Mine ben har da også fået noget distance træning, som i kan høre, men jeg frygter at det ikke er nok ? Tror i det er muligt at jeg kan gennemføre det uden at jeg får en skade? ps. . det er et skovmarathon, så der løbes på et blødere underlag end asfalt eller andet belastende for benene.( og derudover har jeg også rigtige løbesko, som er til min løbestil, og skoene er også løbet til( de er c.a. 350 km inde i livsstiden)

Kan mine knogler og led gennemføre? hvad tror i ?

Med Sportslig Hilsen - Mathias :)!

Edited by Sarborg
Link to comment
Share on other sites

Jeg tror så absolut ikke du har noget at bekymre dig for, hvis du løber en halvmarathon på 1 time og 13 min. Det er dælme hurtigt, med en gennemsnitsfart på 17.2 km/t.....

Tror nok din krop er mere end klar til en marathon, lige umiddelbart.

Link to comment
Share on other sites

Kan heller ikke se hvor problemet skulle være, du har løbet i mange år og det er et kæmpe plus, så burde scner og muskler ikke været et problem. Som jeg ser det er det eneste der måske kan trække ned, hvis du ikke har løbet nok af de lange ture af 20+ km.

Link to comment
Share on other sites

Du skriver ikke om hvilke underlag du træner på asfalt/skov ??

Hvis du skal løbe skovmaraton, er det vigtigt at al din træning foregår på samme underlag.

At løbe i skoven (ujævnt underlag) sætte større krav til mekanoreceptorer i ankel leddet.

(End at løbe på asfalt) derfor kan der være fare for at du bliver udtrættet i omkring de stabiliserende muskler omkring ankelleddet, med fare for en vrid skade.

Hvis du kun har trænet på asfalt

Link to comment
Share on other sites

Du skriver ikke om hvilke underlag du træner på asfalt/skov ??

Hvis du skal løbe skovmaraton, er det vigtigt at al din træning foregår på samme underlag.

At løbe i skoven (ujævnt underlag) sætte større krav til mekanoreceptorer i ankel leddet.

(End at løbe på asfalt) derfor kan der være fare for at du bliver udtrættet i omkring de stabiliserende muskler omkring ankelleddet, med fare for en vrid skade.

Hvis du kun har trænet på asfalt

Med den træningsmængde han må have gennemgået i en længere periode, så tror jeg sgu han klarer et marathon.

Du kan roligt løbe det marathon, du får ikke nogen overbelastningsskader af det.

Link to comment
Share on other sites

Med den træningsmængde han må have gennemgået i en længere periode, så tror jeg sgu han klarer et marathon.

Du kan roligt løbe det marathon, du får ikke nogen overbelastningsskader af det.

Derfor har han stadig ret, det belaster en hel anden måde end at løbe på asfalt.

Link to comment
Share on other sites

Kan heller ikke se hvor problemet skulle være, du har løbet i mange år og det er et kæmpe plus, så burde scner og muskler ikke været et problem. Som jeg ser det er det eneste der måske kan trække ned, hvis du ikke har løbet nok af de lange ture af 20+ km.

Først og fremmest TUSINDE tak for jeres svar :)!

Altså jeg løber mine 5000 m tider på Stadion,

Mine 10 km ture, på asfalt.

og mine 20km + ture på Mit hemmelige træningsområde i en skov i sverige(skov underlag)

Men somsagt, er jeg nervøs for led os.v. grundet at jeg kun har løbet de c.a. 20 km / 21 som længste.. jeg har jo faktisk aldrig løbet over et halvmarathon, så at lige tage en enkelt 27 km tur imorgen, og så tro jeg er klar til et marathon er måske lige i overkanten ?

Derudover er "mange år og mange år" altså ikke noget sammenlignet med rutineret løbere, jo jeg har løbet hele mit liv, men jeg er kun 17. Så; Do the Math, det er en 6-7 år.

Jeg læser gang på gang indlæg i fora hvor der står at de trænede med 20-25 km som træningspas, og da de kom over de voldsomme 30km så begyndte deres led at sige fra, og de ikke kunne gennemføre.

Men umiddelbart, har i ret, mine sener os.v. er vandt til at løbe, jeg løb de 20 igår, og jeg kan ikke mærke hverken på muskler eller led at jeg var ude at løbe igår, jeg føler mig snarer somom jeg har siddet stille i alt for langtid uden motion(hvis i kender det)?

Men jeg har revurderet min fremtidige plan, til at skyde min marathon plan med 3 uger, så det istedet ligger d.14 november. Hvor jeg kan løbe Garmin Marathon'et i Nærum. Lyder dette mere fornuftigt?

Jeg vil også have chance for at kunne løbe på mere asfalt dér. Samt en mindre kuperet rute, og 2 hele uger at trappe ned i, hvilket vil give mig en chance for måske at få løbet bare en enkelt 30 eller 32 km tur, så ville jeg ihvertfald føle mig mere forberedt?

Tror i at dette er en smartere taktik? Eller skal jeg holde mig til min gamle plan med, at løbe d.1 nov ?

Edited by Sarborg
Link to comment
Share on other sites

Da jeg læste din første post troede jeg du var 60-70 år gammel. :-) Det lyder til at du ikke blot vil gennemføre men også meget gerne i en ret god tid! Er det korrekt? Hvis ja - da det næppe er det sidste marathon du vil komme til at løbe kan du jo evt. overveje at slække lidt på dine ambitioner om hastighed, evt. satse på en så (for dig) uambitiøs tid som 3:30 eller 3:15. Hvis det viser sig helt hen i vejret kan du jo skrue farten i vejret når du er kommet lidt op i 30erne. På marathon nr. 2 så satse på 3:00 eller 2:45. Beklager hvis det er helt misforstået. :-)

God tur! :)

Link to comment
Share on other sites

Da jeg læste din første post troede jeg du var 60-70 år gammel. :-) Det lyder til at du ikke blot vil gennemføre men også meget gerne i en ret god tid! Er det korrekt? Hvis ja - da det næppe er det sidste marathon du vil komme til at løbe kan du jo evt. overveje at slække lidt på dine ambitioner om hastighed, evt. satse på en så (for dig) uambitiøs tid som 3:30 eller 3:15. Hvis det viser sig helt hen i vejret kan du jo skrue farten i vejret når du er kommet lidt op i 30erne. På marathon nr. 2 så satse på 3:00 eller 2:45. Beklager hvis det er helt misforstået. :-)

God tur! :)

Haha, du rammer faktisk hovedet på sømmet, og læser mig som en bog; lars.

Jo, jeg havde egentlig nogle ambitioner, som lød på.

Først og fremmest, ikke at lave noget som helst walkathon, da, jeg gerne vil LØBE løbet.

Dernæst, havde jeg nok synes at en tid på 2:xx ville være pænere på papiret, og et godt måle at stræbe efter, da det ville være en del under mit halv marathon tempo.

Men du har ret, jeg bør nok bare sætte mine ambitioner ned, og gå efter at gennemføre det, og få en samlet god oplevelse, i guess :p

Link to comment
Share on other sites

Haha, du rammer faktisk hovedet på sømmet, og læser mig som en bog; lars.

Jo, jeg havde egentlig nogle ambitioner, som lød på.

Først og fremmest, ikke at lave noget som helst walkathon, da, jeg gerne vil LØBE løbet.

Dernæst, havde jeg nok synes at en tid på 2:xx ville være pænere på papiret, og et godt måle at stræbe efter, da det ville være en del under mit halv marathon tempo.

Men du har ret, jeg bør nok bare sætte mine ambitioner ned, og gå efter at gennemføre det, og få en samlet god oplevelse, i guess :p

Det jeg ville sige var mest at jeg (og de andre lød det bestemt også til) tror at du helt sikkert kan gennemføre et marathon, så det eneste spørgsmål, der er tilbage er hvor hurtigt.

Det er nok ikke urealistisk for dig at komme under 3 timer på dit første forsøg, så det kan da godt være det er det du skal gå efter. Det må nogle af de mere erfarne her kunne give et bud på.

Link to comment
Share on other sites

Ud fra din halvmarathon tid, burde du fint kunne komme under de 3 timer, men da det er dit første marathon ville jeg ligge lidt konservativt ud, især nu du ikke ved hvordan du reagerer på de helt lange ture. Men hvis du feks starter ud med 4.16 pr km, burde være nemt for dig og så tage den derfra, så ligger du til omkring 3 timer, selv hvis du kun holder det tempo.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har også lidt svært ved at se problemet.

Jeg har selv løbet tre, to i fin stil og et hvor mit knæ gav alvorlige problemer.

Du har jo løbetrænet i mange år, så det er ikke kondien der mangler om dine led kan holde er der jo næsten kun en måde at finde ud af på.... prøv og løb.

Du skal selvfølgelig lytte til din krop, og hvis du går helt ned efter 30km (ikke særlig sansynligt) må du jo stoppe eller i værste fald udgå, men efter min bedste overbevisning er det da fjollet ikke at stille op af frygt for du måske ikke kan gennemføre.

Som andre også er inde på er det dit første løb, så bare det at gennemføre er jo præstation i sig selv, og du kommer sikkert ind i fin tid.

Jeg synes bare du skal prøve,

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share