Motivationen forsvinder.


sp00ks
 Share

Recommended Posts

Jeg har nu tabt mig ca. 5 kilo over de sidste 2-3 måneder, hvilket jeg er meget glad for. Jeg er dog gået lidt i stå her på det sidste, da jeg føler at jeg mangler noget motivation. Jeg cykler ca. 30 min om dagen, 5 dage om ugen, og styrketræner 20 min hver anden dag.

Er der nogen der har nogle råd til hvordan man holder motivationen?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har nu tabt mig ca. 5 kilo over de sidste 2-3 måneder, hvilket jeg er meget glad for. Jeg er dog gået lidt i stå her på det sidste, da jeg føler at jeg mangler noget motivation. Jeg cykler ca. 30 min om dagen, 5 dage om ugen, og styrketræner 20 min hver anden dag.

Er der nogen der har nogle råd til hvordan man holder motivationen?

Hej sp00ks

Først tillykke med dit vægttab. :smile:

Det er meget typisk at man taber motivationen efter et par måneder. Sådan er det. Her er det vigtigt at man ikke bare giver los, og lader stå til, og tager det hele på igen.

Jeg ved ikke hvor mange kilo du ønsker at tabe, jeg har selv et mål på i alt omkring 40 kilo (130-88), jeg er nu halvejs og det har taget lidt over et år. Jeg har mistet troen og motivationen masser af gange, men er kommet op på hesten igen.

Det der har hjulpet mig, er at sætte mange små delmål. Glæde sig over de små fremskridt. Lige nu vejer jeg 107 kilo, og på onsdag skulle jeg gerne veje 106 kilo. det er en lille sejr hver gang de 3 første cifrer bliver mindre (107-106).

Jeg ved heller ikke om du har ændret dine kostvaner, men det kræver rigtig meget motion at tabe sig ad den vej. Fx forbrænder man ca. 200 kcal ved at løbe 3 km. Det er ikke engang 100g chokolade. Så hvis du skal tabe flere kilo er du nok nødt til at ændre dine kostvaner, ikke via en kur, men permanente ændringer. det vil hjælpe på motivationen når vægten igen går i den rigtige retning.

Glæd dig over du allerede har tabt 5 kilo, det kan ingen tage fra dig. Så er det bare om at klø på. :4thumbup:

Hilsen

Lars Kofod

Link to comment
Share on other sites

Jeg har nu tabt mig ca. 5 kilo over de sidste 2-3 måneder, hvilket jeg er meget glad for. Jeg er dog gået lidt i stå her på det sidste, da jeg føler at jeg mangler noget motivation. Jeg cykler ca. 30 min om dagen, 5 dage om ugen, og styrketræner 20 min hver anden dag.

Er der nogen der har nogle råd til hvordan man holder motivationen?

Tillykke med vægttabet. Det er meget flot. Glæd dig over de 5 kilo du har tabt.

Det er meget normalt at tab sin motivation og det er også meget normalt at vægttabet går i stå for en kort periode. Jeg kæmper selv med at tabe mig og har som dig tabt mig ca 4 kilo på tre måneder. Mit vægttab er også gået i stå lige nu og det er meget hård ved lysten til at træne.

Vil foreslå at du kikker på dine madvaner. Noter ned hvad du spiser i løbet af en uge og hvornår du indtager din mad og drikke. Du skal sandsynligvis ændre på dine madvaner. En øl indeholder ca 100 kcal. Det er meget. Hvis man f.eks indtager 21 øl på en uge skal der meget motion til at tabe sig. Kik derfor på dine madvaner og upload evt. en typisk dag hertil, så vil jeg kikke på det og komme med forslag til hvad du kan gøre.

mvh

mister larsen

Link to comment
Share on other sites

Hej sp00ks

Først tillykke med dit vægttab. :smile:

Det er meget typisk at man taber motivationen efter et par måneder. Sådan er det. Her er det vigtigt at man ikke bare giver los, og lader stå til, og tager det hele på igen.

Jeg ved ikke hvor mange kilo du ønsker at tabe, jeg har selv et mål på i alt omkring 40 kilo (130-88), jeg er nu halvejs og det har taget lidt over et år. Jeg har mistet troen og motivationen masser af gange, men er kommet op på hesten igen.

Det der har hjulpet mig, er at sætte mange små delmål. Glæde sig over de små fremskridt. Lige nu vejer jeg 107 kilo, og på onsdag skulle jeg gerne veje 106 kilo. det er en lille sejr hver gang de 3 første cifrer bliver mindre (107-106).

Jeg ved heller ikke om du har ændret dine kostvaner, men det kræver rigtig meget motion at tabe sig ad den vej. Fx forbrænder man ca. 200 kcal ved at løbe 3 km. Det er ikke engang 100g chokolade. Så hvis du skal tabe flere kilo er du nok nødt til at ændre dine kostvaner, ikke via en kur, men permanente ændringer. det vil hjælpe på motivationen når vægten igen går i den rigtige retning.

Glæd dig over du allerede har tabt 5 kilo, det kan ingen tage fra dig. Så er det bare om at klø på. :4thumbup:

Hilsen

Lars Kofod

Jeg satser på at komme ca. 5 kg. mere ned. Startede på en ca. 82 kg.

Det er nok mest kosten der er noget galt med. Jeg bliver bare ofte fristet til liiige at spise lidt slik, eller liiiige drikke en cola. Jeg tror jeg skal til at forberede hvad jeg vil spise, så jeg ikke lige køber noget hurtig junkfood til frokost, og så sige til mig selv, når jeg har lyst til at spise noget sødt, så cykler jeg en tur i stedet. Det er mest når jeg er hjemme og ikke laver noget, at jeg bliuver fristet.

Nogle der ved hvor meget man forbrænder ved at cykle?

Link to comment
Share on other sites

Heey :)

Det med motivationen er der ikke rigtig noget at gøre ved, du må bare komme igennem den tid med lav motivation, og så glæde dig over det, når den så kommer igen :smile:

mht kosten, så sørg for kun at have sunde ting i huset, og når du handler, så har du en indkøbsseddel med, og du køber ikk andet end der står på :smile:

og så kan du med fordel drikke vand med isterninger i gennem hele dagen, og gerne meget af det, da du så ikk vil være småsulten hele tiden :wink:

husk i øvrigt at det ikke skal være nemt at tabe sig, for var det det, så ville der ikk være overvægtige mennesker :cool:

så glæd dig over det du har tabt dig indtil videre, hold kosten sund og bliv ved med at hold linjen, så kommer det ! :superman:

Link to comment
Share on other sites

Hej igen

Jeg ved ikke hvor meget man forbrænder ved at køre på cykel, men jeg ved hvordan jeg forhindrer mig selv i at spise slik mm. jeg har altid nogle æbler eller pærer eller andet frugt i nærheden. Det koster jo ikke alverden. Jeg vil vædde på at du, ligesom jeg gjorde, gladeligt betaler 10 kr for en pose slik, men synes det er dyrt at betale 25 kr for 10 æbler i Føtex. Forleden købte jeg 20 æbler, 10 pærer 1,5 kilo vindruer og 10 bananer, vi er nu en familie på 6 derfor mængden. Men vi har altid frugt liggende.

men noget andet jeg tænkte på, er at du ikke skal nægte digselv noget. Jeg spiser stadig chokolade, vingummi, lakrids osv. det er bare i meget små mængder. Da jeg ikke har nægtet migselv alt det usunde, og ingen andre har, gør det nemmere for mig at sige nej. Jeg MÅ godt, men jeg VÆLGER at lade være. Det gør en stor forskel for mig.

En anden ide er ikke at købe noget til skuffen, for det du køber spiser du. Jeg har godt nok en plade mørkchokolade med chilli liggende (100 g) den holder i mindst 14 dage. Men mere har jeg ikke.

Men det er som sagt svært at tabe sig ved motion alene, og jeg synes ikke du skal "straffe" digselv hvis du får lyst til noget sødt. Hvis du øger din daglige motionsmængde får du automatisk mindre lyst til alt det søde.

Som mask1 skriver er det en god ide dagligt at notere hvad du spiser gennem en uges tid. Fjern så alt hvad du dybest set ikke behøver, det kan der sagtens ryge et par kilo på.

Klø du bare på, vi er mange der kæmper den samme kamp :laugh:

Lars

Link to comment
Share on other sites

Jeg satser på at komme ca. 5 kg. mere ned. Startede på en ca. 82 kg.

Det er nok mest kosten der er noget galt med. Jeg bliver bare ofte fristet til liiige at spise lidt slik, eller liiiige drikke en cola. Jeg tror jeg skal til at forberede hvad jeg vil spise, så jeg ikke lige køber noget hurtig junkfood til frokost, og så sige til mig selv, når jeg har lyst til at spise noget sødt, så cykler jeg en tur i stedet. Det er mest når jeg er hjemme og ikke laver noget, at jeg bliuver fristet.

Nogle der ved hvor meget man forbrænder ved at cykle?

Hvor meget du forbrænder ved at cykle afhænger i høj grad af intensiteten. Jeg kan derfor ikke bare give dig et præcist tal. Hvad der også er en væsentlig faktor, når det handler om kalorieforbrug ved bevægelse, er, at du, på en cykel, ikke 'løfter' hele din krop, som du gør ved gang/løb. Det betyder derfor, at du rent faktisk forbrænder en del mindre kalorier, fordi du løfter en del mindre vægt under cykling kontra løb.

Link to comment
Share on other sites

Jeg satser på at komme ca. 5 kg. mere ned. Startede på en ca. 82 kg.

Det er nok mest kosten der er noget galt med. Jeg bliver bare ofte fristet til liiige at spise lidt slik, eller liiiige drikke en cola. Jeg tror jeg skal til at forberede hvad jeg vil spise, så jeg ikke lige køber noget hurtig junkfood til frokost, og så sige til mig selv, når jeg har lyst til at spise noget sødt, så cykler jeg en tur i stedet. Det er mest når jeg er hjemme og ikke laver noget, at jeg bliuver fristet.

Nogle der ved hvor meget man forbrænder ved at cykle?

Jeg vil antage at du forbrænder ca 400 kcal ved en hastighed på 18 - 19 km/t i 60 minutter.

Link to comment
Share on other sites

Tak for alle svarene.

Grunden til at jeg cykler i stedet for at løbe er, at jeg synes det er meget ubehageligt at løbe. Dette kan både være fordi jeg er i dårlig form, eller fordi jeg lige har 5-7 kg for meget på sidebenene. Jeg cyklede omkring en 15 kilometer i dag, tog omkring 1 time og et kvarter (brugte dog også en del tid på at prøve at finde ud af hvor jeg havde cyklet hen og hvordan jeg kom hjem igen). Det giver også motivation til at lade være med at spise usundt, for så har man jo nærmest spildt tiden. Har også spist ret sundt i dag. Tog en portion havregryn med mælk og sukker (uden sukker er det sgu for trist) til morgenmad, en portion gullerodssalat med rosiner til frokost (bestod af ca. 3 gullerødder), en tebolle og smoothie til mellemåltid og spiser så noget salat til middag. I virkeligheden er det meget rarere at spise så sundt, for så har man ikke dårlig samvittighed bagefter.

Edited by sp00ks
Link to comment
Share on other sites

Tak for alle svarene.

Grunden til at jeg cykler i stedet for at løbe er, at jeg synes det er meget ubehageligt at løbe. Dette kan både være fordi jeg er i dårlig form, eller fordi jeg lige har 5-7 kg for meget på sidebenene. Jeg cyklede omkring en 15 kilometer i dag, tog omkring 1 time og et kvarter (brugte dog også en del tid på at prøve at finde ud af hvor jeg havde cyklet hen og hvordan jeg kom hjem igen). Det giver også motivation til at lade være med at spise usundt, for så har man jo nærmest spildt tiden. Har også spist ret sundt i dag. Tog en portion havregryn med mælk og sukker (uden sukker er det sgu for trist) til morgenmad, en portion gullerodssalat med rosiner til frokost (bestod af ca. 3 gullerødder), en tebolle og smoothie til mellemåltid og spiser så noget salat til middag. I virkeligheden er det meget rarere at spise så sundt, for så har man ikke dårlig samvittighed bagefter.

Prøv havregryn med rosiner i stedet. Spis nogle fibre ellers bliver du for sulten, og det er der du lige snupper en Snickers. Udskift tebollen med et stykke rugbrød. Lad være med at have så travlt, du skal ikke tabe dig mere end 0,5-1 kilo pr uge. Det er bare min simple mening. Jeg synes du spiser alt for lidt.

Hvis jeg skal være helt ærlig, lyder 15 km på 5 kvarter ikke særlig intensivt. Men det er selvfølgelig bedre end ingenting. :blink:

Hilsen

Lars

Link to comment
Share on other sites

De 5 kvarter var også indberegnet den tid jeg brugte på at holde en pause og købe mig en flaske vand, samt al den tid jeg brugte på at lede efter vejskilte for at finde ud af hvor jeg var. Kan også godt være jeg har cyklet mere end 15 kilometer for jeg havde god fart på, selv når de gik op ad bakke (hvilket det ofte gjorde).

Synes nu heller ikke jeg har spist alt for lidt i dag, har været rimelig mæt hele dagen, men jeg kan vel godt spise lidt mere frugt og grønt, det skader nok ikke.

Link to comment
Share on other sites

Så er jeg kommet i gang igen. Har spists sundt de sidste par dage, har styrketrænet og løbet i dag. Blev overrasket over, hvor god form jeg var i. Løb ca. 3km med kun 1 pause på ca. 30-60 sekunder.

Hej igen

Det er dejligt at du er kommet i gang igen. Du skal bare lige passe på at du ikke går for hurtigt frem med dit løb. Jeg har gjort det samme, og har nu knæproblemer som resultat. Jeg trænede mig op til at løbe 5 km på ca 30 min i løbet af august, så jeg var klar til DHL stafet den 4. september. Jeg havde egentlig en ganske udemærket kondition inden jeg gik igang, kunne snildt klar 30-45 min på crosstrainer på level 21 af 25. Jeg syntes det gik som en leg, jeg mærkede dog små smerter inden løbet. Men jeg døjer stadig, så pas på med at presse dig selv for hårdt i løb.

Det er godt du har spist sundt de sidste par dage, men husk det er en generel omlægning der virker. Eller bliver det jo bare den ene slankekur efter den anden.

Hold humøret højt :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

Hej:)

Tillykke med vægttabet! Jeg vil foreslå følgende:

- holdtræning - prøv fx at tilmelde dig spinning

- varier din træning - svømning, cykling, lange gåture, holdsport, you name it

- giv din kost et servicetjek - det er for de fleste lettere at skære et par hundrede kcal væk i kostplanen end det er at forbrænde dem via træning (ikke dermed sagt at du ikke skal fortsætte træningen - det er bestemt en meget god idé ift. blandt andet at bevare muskelmasse!)

-Keki

Link to comment
Share on other sites

Har også spist ret sundt i dag. Tog en portion havregryn med mælk og sukker (uden sukker er det sgu for trist) til morgenmad, en portion gullerodssalat med rosiner til frokost (bestod af ca. 3 gullerødder), en tebolle og smoothie til mellemåltid og spiser så noget salat til middag. I virkeligheden er det meget rarere at spise så sundt, for så har man ikke dårlig samvittighed bagefter.

Hej Spooks.

Jeg ved godt, at dette kun er din kostoversigt for én dag, men det virker umiddelbart som om du spiser for lidt! Du spiser en masse grønt, hvilket er positivt, men du mangler også nogle fibre og så især proteiner. Det var det jeg blev mest opmærksom på! Det er utrolig vigtigt at du spiser proteiner og gerne mange, da det er kroppens byggesten! Hvis du er vegetar, kan du skifte køddet ud med fx. kikærter eller linser. Proteiner er også gode da de giver god fylde i maven og du bliver nemmere mæt. Desuden vil de aldrig blive omdannet til fedt, hvis du ikke forbrænder dem - hvilket sker med kulhydrater.

Morgenmaden er personligt mit favorit måltid og jeg elsker især havregrød - dog spiser jeg ALDRIG sukker! Men for ikke at blive træt af havregrød varierer jeg den fra dag til dag. Den ene dag vælger jeg at skære et ½ æble i tern mens havregrøden simrer. Æbleternene ligger jeg nederst i skålen, hælder derefter havregråden henover, rør rundt og strør så med kanel. Det får lige lov til at stå et par minutter, for så blir æbleternene lune og bliver ekstra søde. Når jeg så spiser en mundfuld med 3 ingredienser smager det lidt af kanelkage.. mmm.. Kanel har også den positive effekt at det er blodsukker stabiliserende. Det vil sige, at dit blodsukker ikke tager en hurtig stigning efter indtagelse for derefter drastisk at falde - hvilket ellers ville resultere i at min trang til sødt og sukker øges. Den anden dag vælger jeg at skære en banan i skriver samt hakke lidt mandler, som jeg så strør over havregrøden når denne er færdig. Det smager SÅ godt!! I morges forsøgte jeg mig med hhv. hindbær og blåbær, da jeg altid har disse liggende i fryseren, hvilket faktisk måske ik var optimalt, men med lidt justering tror jeg det kan komme til at smage rigtig godt.. En sidste variation er at spise havregrød sammen med cheasy's vanilje yoghurt. Først hælder man yoghurten op i en skål og derefter havregrøden i midten ovenpå yoghurten. Det lyder mærkeligt, men smager faktisk rigtig godt..

Hvis du trænger til et friskt og lækkert mellemmåltid kan du tage en portion vanilje yoghurt og så komme frosne bær i. Selv er jeg vild med blåbær og hindbær! En sidste ting.. hvis du som jeg elsker is har jeg et godt alternativ.. Tag en banan og skræl den. Pak den ind i stanniol og læg den i fryseren. 5-6 timer efter er den blevet frossen, men alligevel blød nok til at spise uden at knække tænderne.. Igen - det smager SÅ godt..

Tebollen - væk med den! Den giver absolut ingen næring... Smoothie er et godt valg, især hvis du selv laver den.. hvis du køber den er det en god idé lige at kigge på varedeklarationen, for der findes rigtig mange smoothies ude på kølediskene som er smækfyldt med sukker og er derfor ik særlig sunde.. Så vælg med omtanke..

Håber du kan bruge nogle af mine små tips.. Bon appetit!

Sara.

Link to comment
Share on other sites

Hej SpOOks

Tillykke med dine flotte resultater!

Jeg kan kun tilslutte mig alt det der er blevet sagt indtil videre omkring din træning/kost, især ift. at du skal spise proteiner!!! Det er rigtig vigtigt, både fordi proteiner holder dig mæt i længere tid, og fordi de sætter fut i din forbrænding. Desuden skal du jo have noget at bygge din krop op med efter træning. Og husk også lige at få lidt af de sunde fedtstoffer fra nødder og fed fisk.

Jeg har haft rigtig megen glæde af bogen "Skrump dig glad" af Charlotte Hartvig. Hun har en masse gode opskrifter og lidt teori omkring vægttab, som er let at forstå og meget nemt at implementere i hverdagen. (Selv om der er nogle småting omkring grøntsager og motion hvor jeg ikke er helt enig med hende :nonono: )

Held og lykke med det videre forløb.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share