Kritik af kost strategi


MrNiceGuy
 Share

Recommended Posts

Så er husstanden på diæt og jeg har taget teten .. så nu må vi håber jeg ved hvad jeg laver!

Jeg har før haft god success med CKD diæten og påtænker at styre os lidt samme retning dog uden regulær ketosis tilstand.

Ummidelbart forestiller jeg mig en energifordeling der ligner 40 protein / 20 kulhydrat / 40 fedt og et energiindtag der selvf, skyder under ligevægtsindtag. Der er løb og styrketræning med på programmet.

Jeg forestiller mig vi indtager en passende størrelse omelet til morgenmad, æg er ca 33/0/66 så den er spædet om med laks/kylling/og lidt grønt for at nå formlen.

Frokost kunne typiske være en tun-mousse rørt op med 10% græsk yoghurt spædet om med en god olivenolie .. på knækbrød. der følger gulerødder mv. til på siden. fedt suppleres for så vidt muligt sundt advokado ex.

Kritik ? :)

Link to comment
Share on other sites

Så er husstanden på diæt og jeg har taget teten .. så nu må vi håber jeg ved hvad jeg laver!

Jeg har før haft god success med CKD diæten og påtænker at styre os lidt samme retning dog uden regulær ketosis tilstand.

Ummidelbart forestiller jeg mig en energifordeling der ligner 40 protein / 20 kulhydrat / 40 fedt og et energiindtag der selvf, skyder under ligevægtsindtag. Der er løb og styrketræning med på programmet.

Jeg forestiller mig vi indtager en passende størrelse omelet til morgenmad, æg er ca 33/0/66 så den er spædet om med laks/kylling/og lidt grønt for at nå formlen.

Frokost kunne typiske være en tun-mousse rørt op med 10% græsk yoghurt spædet om med en god olivenolie .. på knækbrød. der følger gulerødder mv. til på siden. fedt suppleres for så vidt muligt sundt advokado ex.

Kritik ? :)

En overvejelse at tænke før du starter et højt proteinindhold kost er den mængde energi din krop har brug for på daglig basis. Denne energi kan fås fra fedt findes i fødevarer, fedt-reserver eller kulhydrater. Din krop vil få adgang til den kilde, der er gjort mest umiddelbart tilgængelige. Som det kost vil sandsynligvis ændre dine kostvaner, din krop skal foretage ændringen til at forbrænde fedt til energi. Din krop vil gøre overgangen, når det er lokket til at gøre det, men du kan opleve nogle nedture i løbet af denne tid.

Høj Kulhydrat Måltider

Det vil tage nogle anstrengelser for at skifte fra at spise en masse kulhydrater når de går ind i et højt proteinindhold kost. Det vil kræve en betydelig indsats til at begynde med, men det vil blive nemmere gennem tiden, at skifte fra en høj kulhydrat kost til enhøjt proteinindholdog kost. Når folk starter en ny kost, der ikke bruger kulhydrater som primær energikilde, kan de ikke forstå, hvor afhængige af den carbsrige kost demed var blevet. Så længe kroppen har tilstrækkeligt med kulhydrater i kroppen kan den ikke komme til at forbrænde fedt, medmindre den er tvunget dertil.

Sundhedsrisiko for kulhydrater

Positiv deltagelse i et højt proteinindhold kost er eliminering af dårlige kulhydrater, der er dårligt for helbredet. Den største bidragyder er kulhydrater, der kommer fra fed mad og snacks. Disse fødevarer, som indeholder høje niveauer af trans-fedtsyrer kan have en negativ effekt på din helbredstilstand. Du skal også huske, at ikke alle kulhydrater er dårligt for helbredet. Der er masser af frugt og grøntsager, der kan give de gode kulhydrater du har brug for og ikke øget sundhedsrisiko. Enhver kost, som du beslutter dig for at deltage i, vil omfatte nogle kulhydrater, og derfor er de nødt til at være de gode og ikke de dårlige.

Animalsk protein

Denne diæt må følges på en fornuftig måde, så der ikke opstår andre problemer, f.eks med dit helbred. Det er kendt, at for mange kulhydrater i kosten kan være slemt, Alt for meget protein er også slemt. Derfor, hvor proteinet kommer fra i kosten er vigtig for et konsekvent vægttab. Alternativt kan det anbefales at få din protein kilde fra kun moderat kilder til animalsk protein, såsom kylling, kalkun og fisk. Højt fedtindhold proteinkilder kan øge kolesteroltallet og dermed kan øge sundhedsrisici.

Link to comment
Share on other sites

Hej Mr NiceGuy

Jeg er ved at undersøge CKD Diæten. Finder den meget interessant. Altså at indtage rigtig mange proteiner. Det jeg har fundet ud af til nu er at for mange kulhydrater i kroppen vil vanskelligøre et vægttab. Men nu handler kost jo om andet end vægttab. Et andet perspektiv er at kosten skal være sund. Altså indeholde en balance af proteiner, kulhydrater, fedtdtof, vitaminer, mineraler osv. Din kostlan indeholder rigtig mange proteiner og vil derfor være muskelopbyggende og reducere indholdet af fedt og kulhydrat i særdeleshed. Tror dette er meget sundt, men er altså også usikker herpå. Jeg vil derfor gerne undersøge det nærmere. Har du kildehenvisninger jeg kan bruge? Jeg har fundet nogle amerikanske og det er meget interessant læsning.

Jeg indtager selv mange protiner primært fra fisk og fjerkræ, nødder. Vil stoppe med at indtage mælkeprodukter da de indeholder laktose, et kulhydrat der forstærker vores trang til søde sager. Erstatter mælken med soyamælk, der ikke indeholder laktose.

Jeg havde egentlig skåret ned på indtaget af fisk, men overvejer nu at ændre på dette og øge indtaget igen, da fisk er meget protieinrige og fedtet er det sunde, modsat fedt fra svinekød og okse.

Kender du noget til kreatin? Tror du at det vil være godt at indtage i forbindelse med en proteinrig kost?

mvh

mr larsen

Edited by mask1
Link to comment
Share on other sites

Mask1 for faen.......... IGEN er dine råd langt fra virkeligheden.

Din kostlan indeholder rigtig mange proteiner og vil derfor være muskelopbyggende og reducere indholdet af fedt og kulhydrat i særdeleshed.

Så hvis man bare spiser mange proteiner, får man større muskler? Desværre nej, så længe du får nok protein, vil resten blive omdannet til fedt. Så proteiner i sig selv, er ikke muskelopbyggende. Det er styrketræning kombineret med, at spise den mængde protein kroppen har brug for derimod.

mælkeprodukter da de indeholder laktose, et kulhydrat der forstærker vores trang til søde sager. Erstatter mælken med soyamælk, der ikke indeholder laktose.

Der er der intet bevis for. Hvis der er, må du meget gerne poste det her......

Kender du noget til kreatin? Tror du at det vil være godt at indtage i forbindelse med en proteinrig kost?

Hvorfor? Den må du dælme gerne forklare.

Mrnicegay: Du skal selvfølgelig selv bestemme dig for hvilken kur du vil bruge. Jeg personligt ville dog altid anbefale vægtvogternes kur, da den er sund og varieret. Den giver ikke mirakuløse vægttab, men den virker og er en sund måde at tabe sig på. Men igen er det selfølgelig helt op til dig selv.

Link to comment
Share on other sites

Mask1 for faen.......... IGEN er dine råd langt fra virkeligheden.

Så hvis man bare spiser mange proteiner, får man større muskler? Desværre nej, så længe du får nok protein, vil resten blive omdannet til fedt. Så proteiner i sig selv, er ikke muskelopbyggende. Det er styrketræning kombineret med, at spise den mængde protein kroppen har brug for derimod.

Der er der intet bevis for. Hvis der er, må du meget gerne poste det her......

Hvorfor? Den må du dælme gerne forklare.

Mrnicegay: Du skal selvfølgelig selv bestemme dig for hvilken kur du vil bruge. Jeg personligt ville dog altid anbefale vægtvogternes kur, da den er sund og varieret. Den giver ikke mirakuløse vægttab, men den virker og er en sund måde at tabe sig på. Men igen er det selfølgelig helt op til dig selv.

Tak for dine korrektioner:

Det er korrekt som du skriver at proteiner sammen med muskelopbyggende træning som fex styrketræning øger muskelkapaciteten. ( jeg styrketræner seks gange i ugen af en times varighed ca. derfor er jeg interesseret i CKD diæten der jo netop øger mængden af proteiner, modsat mange andre diæter der fokuserer meget på kulhydrater )

Jeg er ved at udregne energiindholdet, protein, fedt og kulhydrat for min egen kost. Vil så efterfølgende køre et forsøg i tre måneder med en kost der indeholder flere proteiner end jeg plejer at indtage. Proteiner primært fra fisk, kylling og soyamælk.

Ved du noget om kreatin Venan? Har læst at det skulle være muskelopbyggende ved styrketræning og ved indtagelse af proteiner. Har du en mening herom?

Har du erfaring med styrketræning Venan? Har brug for en ekspert på området. Min ældste datter der også træner meget har problemer med hendes knæ. Hvordan kan hun undgå det?

mvh

mr. larsen

Link to comment
Share on other sites

Tak for dine korrektioner:

Det er korrekt som du skriver at proteiner sammen med muskelopbyggende træning som fex styrketræning øger muskelkapaciteten. ( jeg styrketræner seks gange i ugen af en times varighed ca. derfor er jeg interesseret i CKD diæten der jo netop øger mængden af proteiner, modsat mange andre diæter der fokuserer meget på kulhydrater )

Jeg er ved at udregne energiindholdet, protein, fedt og kulhydrat for min egen kost. Vil så efterfølgende køre et forsøg i tre måneder med en kost der indeholder flere proteiner end jeg plejer at indtage. Proteiner primært fra fisk, kylling og soyamælk.

Ved du noget om kreatin Venan? Har læst at det skulle være muskelopbyggende ved styrketræning og ved indtagelse af proteiner. Har du en mening herom?

Har du erfaring med styrketræning Venan? Har brug for en ekspert på området. Min ældste datter der også træner meget har problemer med hendes knæ. Hvordan kan hun undgå det?

mvh

mr. larsen

Det lyder mere positivt, du faktisk gerne vil høre på hvad vi fortæller dig. Ikke at jeg eller andre har ret i alt, men de fleste på MOL er gode til at holde sig til forskning og fakta, og ikke til egne formodninger, som det virker som om du gør tit. Men nok om det...

Tag at læse om "Kreatin FAQ" her på kosttilskuds siden. Ja jeg har mere end 6 års erfaring med styrketræning/bodybuilding, men det gør mig dog ikke til ekspert, desværre. Med henhold til din datter er det meget svært at svare på, da det kan skyldes mange ting. Du må gerne oprette en tråd under "skader", hvor du nærmere beskriver problemet, hvis du har lyst. Ellers gå til egen læge for råd og vejledning.

Link to comment
Share on other sites

Det lyder mere positivt, du faktisk gerne vil høre på hvad vi fortæller dig. Ikke at jeg eller andre har ret i alt, men de fleste på MOL er gode til at holde sig til forskning og fakta, og ikke til egne formodninger, som det virker som om du gør tit. Men nok om det...

Tag at læse om "Kreatin FAQ" her på kosttilskuds siden. Ja jeg har mere end 6 års erfaring med styrketræning/bodybuilding, men det gør mig dog ikke til ekspert, desværre. Med henhold til din datter er det meget svært at svare på, da det kan skyldes mange ting. Du må gerne oprette en tråd under "skader", hvor du nærmere beskriver problemet, hvis du har lyst. Ellers gå til egen læge for råd og vejledning.

Jeg læser med stor interesse indlægene på dette site. De fleste er berigende, andre er morsomme. Jeg har interesseret mig for ernæring og motion i 30 år ca. Spillede badminton på et højt niveau i 12 år og har styrketrænet i 15 år. Er nu begyndt at interessere mig for kroppen på en anderledes måde primært fordi jeg gerne vil løbe en maraton om 4 år. Mine døtre løber også, deres mor og min bror. Flere af dem jeg arbejder med løber også. Synes det ville være fedt at løbe en maraton sammen med dem. Mit problem er at jeg aldrig har løbet ret meget mere end to -tre meter ad gangen. Kan mærke at muskler lige som skal omstilles til løb. Har lagt et program for dette der består af træning på løbebånd i ca 40 minutter 6 gange ugentligt efterfulgt af ca 1 times styrketræning. Det er ret så effektivt. Har tabt mig ca. 6 kilo fedt på 3 måneder og mangler nu kun 3 kilo. Så vejer jeg 82 kilo. Hvilket er ret passende for en mand på 48 alm af bygning og med en højde på 189 cm. Jeg har også lagt min kost om. Spiser ikke svine- og oksekød, men meget fisk og kylling. Jeg træner fra kl. 18.30 - 20.00. Indtager efter træning ca. 40 gram protein og 40 gram kulhydrat ialt ca. 3000 kilojoule. Jeg har ikke haft de store problemer med restitution. Har faktisk aldrig haft så meget energi som nu og sover som en sten. Jeg finder dette interessant. Den erfaring vil jeg naturligvis gerne dele med andre og modtager også gerne kritik heraf. Jeg kan godt se at nogle af mine ideer kan virke kontroversielle på nogen, men det skal ikke afholde mig fra at skrive om dem.

Mht vægtab mener jeg at det skal gøres hurtigt og effektivt. Tror ikke på diæter der løber over flere år. Motivationen forsvinder. Jeg mener også at den mest effektive måde er at ændre livsstil, ændre kosten en gang for alle. En sund kost vil for langt de fleste være en der ligner den diabetesforenigen anbefaler, mine anbefalinger ligner deres. Dog siger diabetesforeningen at det er ok at spise svine- og oksekød og at indtage mælkeprodukter.

Under et vægtab vil jeg ikke anbefale at drikke alkohol. Efter vægttabet og opnået normalvægt er det ok at drikke alkohol. Forskning viser at et - to glas rødvin er sundt. En snaps vil også være sundt.

Indtagelse af større mængder alkohol kan også være sundt, da mange føler sig frigjorte og i godt humør i beruset tilstand.

Jeg vil læse tråden om kreatin og oprette en tråd under skader.

mvh

mr. larsen

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share