intervaltræning


skovtrolden
 Share

Recommended Posts

Er begyndt at løbe intervalløb på løbebånd (for meget sne her i sydGrønland, til at løbe ude nu), men har nogle spørgsmål.

Hvad er vigtigst ? løbe med konstant hastighed i intervalet, eller med konstant belastning (med lige høj grad af forpustethed)

Hvis jeg løber med konstant hastighed (14 km/t), bliver jeg kun rigtig forpustet i slutningen af intervalet, men hvis jeg starter lidt hurtigere (16 km/t), og regulerer ned (til 13 km/t), er jeg meget forpustet igennem hele intervalet.

Hvad med pauser ? hvis jeg lunter videre (7km/t) har jeg ikke samme kraft til at spurte igen, er det ok at gå, eller stå ? gør det meget hvis pausen er længere end intervalet ?

Link to comment
Share on other sites

Jeg skulle mene et konstant tempo er at foretrække. Jeg kan ikke se nogen fordele i at gå ned i tempo - grunden til at du føler dig forpustet gennem hele løbet hvis du starter på 16 km/t er jo at du starter for hårdt ud. Selv hvis det skulle have nogle fordele at være forpustet gennem hele løbet, tror jeg at det ville have en positiv effekt på langt sigt, at blive god til at holde et konstant tempo.

I det program jeg selv følger, står der at man skal stå stille mellem passene. Om det er optimalt ved jeg ikke, men hvis du har problemer med at gennemføre passet hvis du lunter i pauserne, tror jeg det kan betale sig at stå stille.

Link to comment
Share on other sites

Helt enig med Troels.

Et konstant tempo er klart at foretrække, man skal tilstræbe at kunne holde samme tempo, ikke bare i intervallet, men i alle intervaller.

Ang pauser er der meget forskel på hvad man har det bedst med, men der er intet i vejen med at gå eller stå stille, dog vil jeg sige at hvis du ved at lunte imellem, ikke har nok kræfter til at holde tempoet, så holder du nok en for høj fart fra start.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Er begyndt at løbe intervalløb på løbebånd (for meget sne her i sydGrønland, til at løbe ude nu), men har nogle spørgsmål.

Hvad er vigtigst ? løbe med konstant hastighed i intervalet, eller med konstant belastning (med lige høj grad af forpustethed)

Hvis jeg løber med konstant hastighed (14 km/t), bliver jeg kun rigtig forpustet i slutningen af intervalet, men hvis jeg starter lidt hurtigere (16 km/t), og regulerer ned (til 13 km/t), er jeg meget forpustet igennem hele intervalet.

Hvad med pauser ? hvis jeg lunter videre (7km/t) har jeg ikke samme kraft til at spurte igen, er det ok at gå, eller stå ? gør det meget hvis pausen er længere end intervalet ?

I klassisk intervaltræning skal du tilstræbe, at holde et konstant tempo igennem alle intervallerne. Du skal altså være i stand til at løbe sidste interval med samme hastighed som de forrige intervaller. Kan du ikke det, har du løbet for stærkt i de første intervaller. Med hensyn til pauserne, er det en god ide at gå lidt omkring, alternativt jogge meget langsomt. Med denne aktive form for pause, vil kroppen lettere komme af med mælkesyre og andre affaldsstoffer, så du er mest mulig frisk til det efterfølgende interval. Som en grov tommelfingerregel er pausernes længde ca. 50% af løbeintervallernes længde ( f.ex. 4 min. løb - 2 min. pause ). Intervaltræning med længere pause end løbeintervallet vil normalt give for stort pulsfald i pausen. Hvis det skal praktiseres med god effekt, kræver det et meget højintensiv arbejde i løbeintervallerne, og så begynder det at ligne "sprinttræning".

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Det er faktisk et meget interessant spørgsmål du stiller.

Jeg er enig med de andre i diskussionen, men kan godt forstå din tanke.

Du spørger

- konstant hastighed eller konstant belastning

Og faktisk er det det samme. De første fra 200m til 400m og 800m til 1000m kræver stort set lige meget energi ved den samme hastighed, så du skal faktisk gøre begge dele. Selvom du ikke puster voldsomt i starten, forbruger du lige meget energi

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Det er faktisk et meget interessant spørgsmål du stiller.

Jeg er enig med de andre i diskussionen, men kan godt forstå din tanke.

Du spørger

- konstant hastighed eller konstant belastning

Og faktisk er det det samme. De første fra 200m til 400m og 800m til 1000m kræver stort set lige meget energi ved den samme hastighed, så du skal faktisk gøre begge dele. Selvom du ikke puster voldsomt i starten, forbruger du lige meget energi

Vedr. pauser og restitution er der flere studier der viser at effekten af aktiv restitution (hvor man lunter let, eller cykler med lave belastning) har en gunstig effekt på fjernelsen af affaldsstoffer som kalium og lactat.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share