Sceneskedehindebetændelse - kølebehandling?


kinasko
 Share

Recommended Posts

Hejsa,

jeg har vist en begyndende sceneskedehindebetændelse(verdammt et ord!) i underarmen. I oversiden. Tror det hænger sammen med, at jeg har brugt venstre hånd til musarbejde ved computeren over længere tid, fordi jeg har skiftet sideposition ved computerbordet.

aaanyway.

når jeg har trænet, eller lavet andet arbejde der kræver, at de muskler bliver brugt meget, så får jeg jo lidt ondt.

Hjælper det at lægge en kølepose fra fryseren hen over underarmen?

og SKAL det være lige efter træning, eller kan det også gavne flere timer efterfølgende, om aftenen?

ved godt pause med træning er det eneste der rigtigt hjælper, men hvis nu køling kan fremskynde helningen. :)

mvh kinasko

Link to comment
Share on other sites

Hejsa,

jeg har vist en begyndende sceneskedehindebetændelse(verdammt et ord!) i underarmen. I oversiden. Tror det hænger sammen med, at jeg har brugt venstre hånd til musarbejde ved computeren over længere tid, fordi jeg har skiftet sideposition ved computerbordet.

aaanyway.

når jeg har trænet, eller lavet andet arbejde der kræver, at de muskler bliver brugt meget, så får jeg jo lidt ondt.

Hjælper det at lægge en kølepose fra fryseren hen over underarmen?

og SKAL det være lige efter træning, eller kan det også gavne flere timer efterfølgende, om aftenen?

ved godt pause med træning er det eneste der rigtigt hjælper, men hvis nu køling kan fremskynde helningen. :)

mvh kinasko

Min erfaring er at kølebehandling ikke hjælper på seneskedehindebetændelse på længere sigt. Det kan mindske symptomerne, men selve irritationstilstanden fortager sig ikke meget.

Istedet ville jeg, hvis jeg var dig:

1. Sørge for at holde underarm og hånd varm (lange ærmer og handske, evt. en lang uldsok på om natten). Man sveder om hånden, men det fungerer.

2. Sørge for at underarmen får hvile, undgå ting der provokerer.

/A

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Min erfaring er at kølebehandling ikke hjælper på seneskedehindebetændelse på længere sigt. Det kan mindske symptomerne, men selve irritationstilstanden fortager sig ikke meget.

Istedet ville jeg, hvis jeg var dig:

1. Sørge for at holde underarm og hånd varm (lange ærmer og handske, evt. en lang uldsok på om natten). Man sveder om hånden, men det fungerer.

2. Sørge for at underarmen får hvile, undgå ting der provokerer.

/A

Hej ved det er lang tiden. tak for tipsene!

har stadig problemet, er vist blevet værre. jeg må bare holde en lang pause med træning vel. det er godt nok svært!

Link to comment
Share on other sites

Nu er jeg fysioterapeut så jeg tillader mig at være klog på baggrund af en smule faglig og personlig viden :tongue: jeg kan også li at gå nøgen rundt indenfor i min fritid men det ved jeg ikke helt om er spørgsmålet relevant

Det du har er højst sandsynligt grundet det vi i fagsprog kalder overuse og hvis du har erfaring med at det kommer via musearbejde så bliver du altså nødt til at stoppe med at bruge venstre hånd til musen. Enten må du lære diverse genvejstaster eller skifte til højre hånd hvilket godt kan lade sig gøre men det kommer til at være frustrende i noget tid. Alternativt kan man få forskellige smarte anordninger der gør at man bruger musen på en helt anden måde

Konklusionen er at det der provokerer skaden må ophøre fuldstændig ellers ender skaden med at blive kronisk og ja jeg ved det er irriterende men det er den eneste vej. Derudover mener jeg at du bør blive undersøgt af en fagperson indenfor bevægeapparatet, dvs enten en fys, kiropraktor elleranden læge med relevant speciale, der kan give dig en korrekt diagnose og øvelser til selvhjælp

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share