Løbetræning og muskelvækst.


krasse
 Share

Recommended Posts

Jeg løbetræner, cykler og svømmer en del, jeg styrketræner desuden en smule. Jeg læste så i et magasin igår, at konditionstræning nedbryder muskelmasse, i højere grad end det opbygger den. Kan det virkelig passe at konditionstræning slet ikke øger muskelmassen, således at man bliver svagere hele tiden?.

Jeg har ingen kilder på ovenstående, og er ikke så klog på menneskets kemi, derfor spørger jeg her.

Link to comment
Share on other sites

Jeg løbetræner, cykler og svømmer en del, jeg styrketræner desuden en smule. Jeg læste så i et magasin igår, at konditionstræning nedbryder muskelmasse, i højere grad end det opbygger den. Kan det virkelig passe at konditionstræning slet ikke øger muskelmassen, således at man bliver svagere hele tiden?.

Jeg har ingen kilder på ovenstående, og er ikke så klog på menneskets kemi, derfor spørger jeg her.

Hej

Jeg ved heller ikke meget om menneskets kemi. Men al hård træning nedbryder i en vis grad muskelvæv, det er derfor det er vigtigt at restituere mellem de enkelte træningspas. Du kan vel også mærke på dig selv at musklerne ikke forsvinder. Tro lidt på hvad du kan se og mærke

Hilsen

Kofod

Link to comment
Share on other sites

Hej

Jeg ved heller ikke meget om menneskets kemi. Men al hård træning nedbryder i en vis grad muskelvæv, det er derfor det er vigtigt at restituere mellem de enkelte træningspas. Du kan vel også mærke på dig selv at musklerne ikke forsvinder. Tro lidt på hvad du kan se og mærke

Hilsen

Kofod

Med hård træning, mener du så cardio eller styrketræning? I tilfælde af at du mener cardio, kan du så forklare hvorfor det nedbryder muskelmasse ved hård træning? Ved godt at det helt generelt nedbryder musklerne lidt, men så vidt jeg ved, nedbryder du ikke mere, ved at restituere lidt. Eller tager jeg fejl?

Link to comment
Share on other sites

Jeg løbetræner, cykler og svømmer en del, jeg styrketræner desuden en smule. Jeg læste så i et magasin igår, at konditionstræning nedbryder muskelmasse, i højere grad end det opbygger den. Kan det virkelig passe at konditionstræning slet ikke øger muskelmassen, således at man bliver svagere hele tiden?.

Jeg har ingen kilder på ovenstående, og er ikke så klog på menneskets kemi, derfor spørger jeg her.

Det er ikke korrekt. Dine muskler bliver ikke ”svagere” af kredsløbstræning, tværtimod er der mange vigtige adaptationer i forbindelse med denne træningsform (lokalt i musklen er det bl.a. øget antal af kapillærer, mitochondrier og oxidative enzymer). Disse forbedringer betyder bl.a. at dine muskler bliver bedre til at modtage og udnytte oxygen.

At kredsløbstræningen ikke stimulerer hypertrofi (øger muskelmassen) i samme grad som styrketræning, er ikke ensbetydende med, at musklen bliver svagere; musklen bliver bedre til det, du træner den til (i tilfældet med svømning, cykling og løbetræning: aerobt arbejde) – altså er der i høj grad en specificitetsfaktor involveret i træning.

Edited by Thomas__
Link to comment
Share on other sites

Med hård træning, mener du så cardio eller styrketræning? I tilfælde af at du mener cardio, kan du så forklare hvorfor det nedbryder muskelmasse ved hård træning? Ved godt at det helt generelt nedbryder musklerne lidt, men så vidt jeg ved, nedbryder du ikke mere, ved at restituere lidt. Eller tager jeg fejl?

Jeg mener vel stort set det samme som dig. Så vidt jeg ved, nedbrydes musklerne lidt, hver gang vi træner hårdt. For så at genopbygges under restitution i en ny og stærkere version. Sagt på en anden måde, er det lige før restitution er lige så givende som træning. Hvis jeg tager fejl, må du endelig rette mig, jeg er ikke fysiolog men kun hobby motionist.

Gennem det sidste år -1½ har jeg trænet, fortrinvis kredsløbs træning, og mine muskler er ikke blevet mindre eller svagere. Jeg spinner, løber og ror i ergometer. Og en smule styrketræning. Og helt generelt er jeg blevet stærkere og har fået en væsentlig bedre kondition.

Hilsen Kofod

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share