Løbeprogram


8MHS
 Share

Recommended Posts

Hej :).

Jeg er en 14 årig dreng (15 år d. 29/12-09)

Jeg har besluttet mig for at begynde at løbe til januar, men jeg har ikke den store erfaring med løb.

Jeg havde tænkt på at løbe 3 gange om uge, hvor at den ene dag skal være interval træning - ville det være fint?

Ellers må i meget gerne selv komme med et forslag til et program.

Formålet med løbetræningen:

Udholdenhed, altså holde til at løbe længere/længere tid.

Løbehurtigere.

- Jeg kunne godt tænke mig at kunne løbe 10 km. inden juni, kan det lade sig gøre?

- Jeg er ikke i vildt dårlig form da jeg spiller fodbold og cykler mindst 2 km. hverdag til og fra skole.

(Undskyld hvis at jeg spørger om nogle dumme ting, jeg kender ikke ret meget til emnet)

- Martin.

Link to comment
Share on other sites

Hvor langt kan du løbe nu? Hvor langt løber du på en cooper/hvor hurtigt løber du 5 km?

Uanset tidligere løbeerfaringer kan jeg ikke se hvorfor du ikke skulle kunne løbe 10 km inden juni, så dette er et godt mål.

Interval en gang om ugen er et perfekt valg, og så tag to gange hvor du løber måske 5 km stille og roligt. Hvilke distancer tænker du på til intervaller? Og pauser?

Sørg for en gang imellem, evt. hver 3., 4. uge, at skifte intervallerne ud med en tempotur.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke løbet i rigtig lang tid, kun til fodbold..

- En gang sidste år lavede vi en cooper i skolen jeg mener at jeg løb 2800 meter.

- Det med de 5 km. ved jeg ikke.. - men jeg løb lidt i efteråret der løb jeg 3 km. på 14 minutter.

Jeg har ingen idè om hvordan jeg vil løbe intervallerne.

Link to comment
Share on other sites

Ok, du har altså et ganske udmærket fundament at arbejde udfra. Når du siger du vil løbe 10 km, mener du så at du bare vil kunne løbe det, eller mener du at du vil forbedre dig på distancen?

Jeg kan godt hjælpe dig med at sammensætte nogle intervaller, men hvor ligger den begrænsede faktor når du løber 10 km? Syrer dine ben til, og derfor må du gå ned i fart, eller er det iltoptagelsen der svækker?

Hvis du vil bruge intervallerne til at blive bedre til fodbold er det en helt anden kategori vi så er ovre i.

Her brugte jeg selv 10x180m, med jog tilbage. Noget ala 15-15 princippet, det er der guldet ligger gemt, hvis dit løb skal kunne overføres bedst mulig til spillenær situation i fodbold.

Link to comment
Share on other sites

Indtil videre vil jeg bare kunne løbe de 10 :-).

hvor ligger den begrænsede faktor når du løber 10 km? Syrer dine ben til, og derfor må du gå ned i fart, eller er det iltoptagelsen der svækker?

Jeg tror aldrig rigtig jeg har prøvet det med at mine ben syre til(har ikke løbet så langt før), så det må være vejrtrækningen.

- Med hensyn til intervallerne så er jeg ret lost, men jeg tror at det skal være for at blive bedre på de 10 km.

Hvad er 15-15 princippet?

Edited by 8MHS
Link to comment
Share on other sites

15-15 princippet går ud på at du sprinter i 15 sek og holder pause i 15 sek. Der er også tabata metoden hvor du laver 8x20 seks sprint med 10 seks pause mener jeg det er.

Hvis det er iltoptagelsen der skal trænes, vil jeg anbefale 4-6x1000 meter med 4 mins pause. Hvis du på et tidspunkt opdager at du har brug for noget mere tærskeltræning, laver du 3x2000 meter med 3 mins pause. Tempoture kan også erstatte 2000 meters intervallerne (tærskelintervaller), men hvis det skal indføres i et ugenligt program er tærskelintervallerne at foretrække.

Link to comment
Share on other sites

Okay tak, jeg ved ikke helt hvilken jeg vil bruge, kan man godt skifte imellem dem fra uge til uge, eller vil det være dumt?

- Når man løber intervaller, skal man så sprinte alt hvad man kan?

Edited by 8MHS
Link to comment
Share on other sites

Det er rigtig gode forslag Troels kommer med, dog vil jeg foreslå at før du begynder at kaste dig ud i interval træninger osv, at få nogle km og noget distance i benene. Mit valg til dig vil være at ligge ud med feks 3 x om ugen af forskellig distance og så løb det i snakke tempo, dvs ikke for hurtigt. På den måde vil din krop bedre kunne vende sig til belastningen ved løb og du vil have nemmere ved at komme igang med træningen, interval træning kan være en hård omgang både mentalt, men også for kroppen.

Jeg ved godt du ikke er begynder som sådan, da du spiller fodbold. Men løb på feks asfalt er noget mere belastende for kroppen, bla ledene end fodbold er.

Kommer du igang på denne måned, vil du i løbet af måske en måned eller to, kunne kaste dig over ture med mere fart på og intervaller, men din udholdenhed vil være forbedret en god del og det samme vil din løbehastighed, selvom du ikke løber stærkt til træninger, så tilpasser kroppen sig hurtigt når man begynder at løbe.

Ovenstående metode startede jeg op på for snart et år siden, 5 januar for at være helt præcis og siden har jeg løbet ca 1300km uden skader eller lign.

Held og lykke.

Link to comment
Share on other sites

Det er rigtig gode forslag Troels kommer med, dog vil jeg foreslå at før du begynder at kaste dig ud i interval træninger osv, at få nogle km og noget distance i benene. Mit valg til dig vil være at ligge ud med feks 3 x om ugen af forskellig distance og så løb det i snakke tempo, dvs ikke for hurtigt. På den måde vil din krop bedre kunne vende sig til belastningen ved løb og du vil have nemmere ved at komme igang med træningen, interval træning kan være en hård omgang både mentalt, men også for kroppen.

Jeg ved godt du ikke er begynder som sådan, da du spiller fodbold. Men løb på feks asfalt er noget mere belastende for kroppen, bla ledene end fodbold er.

Kommer du igang på denne måned, vil du i løbet af måske en måned eller to, kunne kaste dig over ture med mere fart på og intervaller, men din udholdenhed vil være forbedret en god del og det samme vil din løbehastighed, selvom du ikke løber stærkt til træninger, så tilpasser kroppen sig hurtigt når man begynder at løbe.

Ovenstående metode startede jeg op på for snart et år siden, 5 januar for at være helt præcis og siden har jeg løbet ca 1300km uden skader eller lign.

Held og lykke.

Hvorfor er det du mener at han ikke kan begynde at løbe intervaller nu?

Ved godt at man siger at nybegyndere ikke skal løbe intervaller, men udfra hans coopertest, vil jeg nu heller ikke betegne ham som nybegynder, som du også selv er inde på.

Når du siger han skal have nogle km i benene (Hvilket selvfølgelig er helt rigtigt), så er det måske alligevel lidt forsimplet.

Mener du det er for at oparbejde en bedre udholdenhed, eller for at undgå skader?

Uanset hvilken af dem det er, mener jeg at han er klar til intervaller, ihvertfald de korte.

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor er det du mener at han ikke kan begynde at løbe intervaller nu?

Ved godt at man siger at nybegyndere ikke skal løbe intervaller, men udfra hans coopertest, vil jeg nu heller ikke betegne ham som nybegynder, som du også selv er inde på.

Når du siger han skal have nogle km i benene (Hvilket selvfølgelig er helt rigtigt), så er det måske alligevel lidt forsimplet.

Mener du det er for at oparbejde en bedre udholdenhed, eller for at undgå skader?

Uanset hvilken af dem det er, mener jeg at han er klar til intervaller, ihvertfald de korte.

Intervaller er når man er ny inden for specifik løbetræning, en rigtig nem måde at løbe ind i skader og da man på hans niveau ikke behøver interval træning for at forbedre hverken sin fart eller udholdenhed, syntes jeg det er tåbeligt at starte op med det.

Som tommelfingerregel anbefaler man løbere først at øge distance og så øge hastighed.

Link to comment
Share on other sites

Intervaller er når man er ny inden for specifik løbetræning, en rigtig nem måde at løbe ind i skader og da man på hans niveau ikke behøver interval træning for at forbedre hverken sin fart eller udholdenhed, syntes jeg det er tåbeligt at starte op med det.

Som tommelfingerregel anbefaler man løbere først at øge distance og så øge hastighed.

Ok, så vil jeg bare lige have udredt, hvornår er man ikke længere nybegynder? Når man kan løbe x antal km? Når man kan løbe x antal km på x antal min? Når man har trænet i x antal måneder?

Link to comment
Share on other sites

Ok, så vil jeg bare lige have udredt, hvornår er man ikke længere nybegynder? Når man kan løbe x antal km? Når man kan løbe x antal km på x antal min? Når man har trænet i x antal måneder?

Jeg tror det er individuelt, men ville hellere gøre det op i tid løbet end hvor hurtigt eller hvor langt man skal løbe.

Men er ikke andet end 1-2 mdr jeg syntes det er en god ide at løbe stille og roligt.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share