Næring i peanuts


Nygren
 Share

Recommended Posts

Jeg har kigget på varedeklarationen på hhv. Kims peanuts og discount peanuts fra Fakta. Umiddelbart smager de ens, men når jeg kigger på varedeklarationen, har Kims kun 3 gram kulhydrat pr. 100g, mens at Faktas har over 20g! (Kan ikke huske det nøjagtige tal).

Er der nogen der kan forklare mig årsagen til det?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har kigget på varedeklarationen på hhv. Kims peanuts og discount peanuts fra Fakta. Umiddelbart smager de ens, men når jeg kigger på varedeklarationen, har Kims kun 3 gram kulhydrat pr. 100g, mens at Faktas har over 20g! (Kan ikke huske det nøjagtige tal).

Er der nogen der kan forklare mig årsagen til det?

Kan det være de 3 gram er fra en potions angivelse? Det har producenterne det med at angive indholdet i ..feks. kan en potion være 20 g

Link to comment
Share on other sites

Sædvanligvis har man jo, især i nødder, en mængde kulhydrat man deler op i fordøjelige og ufordøjelige (du ved, fibre). Der kan man analysere sig frem til lidt af hvert og klassificere nogen komponenter på en måde der måske ikke er helt den samme som konkurrenten gør. Jeg tror det er det der er sket :bigsmile: Kims har ihvertfald rigtig meget fiber.

Link to comment
Share on other sites

Sædvanligvis har man jo, især i nødder, en mængde kulhydrat man deler op i fordøjelige og ufordøjelige (du ved, fibre). Der kan man analysere sig frem til lidt af hvert og klassificere nogen komponenter på en måde der måske ikke er helt den samme som konkurrenten gør. Jeg tror det er det der er sket :bigsmile: Kims har ihvertfald rigtig meget fiber.

Egenlig meget intressant at de vælger ikke at skrive fibre indgår som kulhydrater, da fiber vel også (dog i nogen ringere grad) indgår i blodsukker regnskabet(og kcal for den sags skyld).

Her er lidt om det:

In recent years, an
energy factor for dietary fibre of 8.0 kJ/g (2.0 kcal/g) (FAO, 1998) has
been recommended, but has not yet been implemented.
In arriving at this factor, fibre is assumed to be 70 percent
fermentable. It should also be recognized that some of the energy
generated by fermentation is lost as gas and some is incorporated into
colonic bacteria and lost in the faeces. As already mentioned, there are
also general factors in use for alcohol (29 kJ/g [7.0 kcal/g]), organic acids
(13 kJ/g [3.0 kcal/g]) (Codex Alimentarius, 2001) and polyols (10k J/g
(2.4 kcal/g]), as well as individual factors for specific polyols and for
different organic acids (Livesey et al., 2000; for an example of a national
specification, see Canadas at: www.inspection.gc.ca/english/bureau/
labeti/guide/6-4e.shtml).

ref: FAO Food and Nutrition Paper, Food energy - methods of analysis and conversion factors

Gad vide om fødevarer med højt fiberindhold (ala Isis) kan "snyde" med kcal indholdet ved ikke at regne fibre med?? nogen der ved dette =?

Edited by Zoater
Link to comment
Share on other sites

Problemet er jo også at der er mange forskellige fibre og at fermenteringen kommer an på hvem man er og hvordan ens flora er. Spiser jeg f.eks. en pose af de der nederdrægtige fiber-vingummier, skider jeg så meget at det kun kan være meget begrænset hvad jeg optager. Derudover er jeg enig i at de burde tælles med på den ene eller anden måde.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share