Hjælp til løbeprogram og skinnebens-betændelse


Khl1985
 Share

Recommended Posts

Hej.

Jeg søger lidt gode råd i forhold til et løbe-program som tager højde for skinnebens-betændelse. Jeg er 25 år gammel og egentlig i ganske god form. Jeg cykler en masse, styrketræner og spiller tennis. Jeg har tidligere løbet rigtig meget, men måtte desværre stoppe pga skinnebens-betændelse. Jeg har nu holdt pause fra løb i ca. 1.5 år og vil til at begynde igen. Jeg er dog bange for at skinnebens-betændelsen vil vende tilbage hvis jeg ikke for startet rigtig ud, så jeg er ude efter et program/råd/tips til hvordan jeg kommer ordenligt i gang uden at mærke noget til den gamle skinnebens-betændelse. Da mit løb var på sit højeste (ca. 4 år siden) var det ofte 3-4 gange om ugen og omkring +10km, eller en varighed af ca. 1 time +/-. Jeg føler som sagt, at jeg er i rigtig god form og jeg ville meget gerne at jeg kunne løbe lige så langt som tidligere, da jeg ellers ikke føler at jeg har givet mig selv 100%, hvilket jeg gerne vil. Jeg er dog blevet informeret om, at netop denne start er med til at øge sandsynligheden for skinnebens-betændelse (i hvert fald i starten). Så jeg er altså ude efter et program som kan dirigere mig igennem den første månedes tid - inden jeg er tilbage på mit vante niveau, hvor jeg kan give mig selv 100% uden skavanker.

På forhånd tak!

Mvh

Link to comment
Share on other sites

For mit vedkommende, kom mit skinnebens betændelse igen efter jeg havde holdt en kort pause fra løb, fordi jeg startede for hårdt op.

Jeg ved ikke om det ville være for lavt et niveau at starte på, men du kunne jo evt. skifte mellem at løbe og gå? Det er jo rimelig lang tid siden du har løbet. Og så burde du hvertfald være nogenlunde sikker på at det ikke kommer igen.

Eks. at du vælger at løbe 30 min, og så går du 5 min, løber 5 min osv. Og så kan du jo så gradvist sætte minutterne du løber op, og minutterne du går, ned.

Og hvis du undervejs mens du løber kan mærke at det er ved at komme, så bare stop op, og gå i stedet.

Link to comment
Share on other sites

Som jeg ser det er det jo nærmest ligegyldigt hvor langsomt du får startet op, bare du får startet op og får startet uden problemer, så om det er at skifte mellem at løbe og gå, udelukkende at starte med korte langsomme ture over en periode eller en hel tredje ting. Det vigtigste er at tilvende kroppen til langsomt at øge tolerancen over for den stress du udsætter den for. Når du så har trænet i en periode uden nogle smerter kan du langsomt bygge mere og mere på.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share