Lavere fedt procent!


Qoom
 Share

Recommended Posts

Hey gutter & for den sags skyld, gutinder :)

Jeg har langt om længe fået taget mig sammen til at presse min krop ned på en lavere fedtprocent.

Mit mål er at få sixpack, og generelt bare en flot og markeret krop.

Først vil jeg lige fortælle lidt om mig selv:

Jeg er 14 år & går i 8. klasse, jeg har styrketrænet siden jeg var 11 år gammel. Op til flere gange holdte jeg nogle pauser på et par måneder indtil jeg var 13 år. Efter jeg fyldte de 13 år valgte jeg at begynde igen, derefter trænede jeg hver anden dag, i omkring 10-11 måneder. Da kom konfirmationen så i vejen, det gjorde at jeg simpelthen ikke havde tid til at træne seriøst, så jeg valgte at stoppe.

Nu sidder jeg så her og venter på det nye styrke/motioncenter åbner.

Men nok om det.

Jeg vil gerne spørge jer til råds da jeg ved der sidder et par eksperter eller 40 herinde :)

jeg sætter spørgsmålene op i en rækkefølge og håber på at få svaret dem alle ;)

1. Hvor skal min Fedt procent ca. ligge omkring, for at man kan begynde at se mine mavemuskler?

2. Jeg er rimelig veltrænet i forevejen, så for at få en flot og markeret krop, behøves jeg så gå vildt meget op i styrketræningen?

3. Hvordan taber jeg hurtigst fedt?

4. Har i evt. et træningsprogram der gør musklerne mere markeret?

5. Hvad for noget mad vil i mene der bestemt er godt at spise?

6. skader det at få lidt usundt i kroppen 1-2 gange om ugen, evt. kage, slik eller lignende?

Det var sårn' lige hvad jeg havde i tankerne, med tiden bliver der måske lige sat et par ekstra spørgsmål ind.

Jeg håber i kan hjælpe mig, og tak på forhånd & og tak til alle jer der har taget jer tid til at læse denne tråd! :)

Forsat god dag :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg må sige at jeg synes at det er alt for tidligt at bekymre sig sådan om sin krop. Men du skal selvfølgelig have hjælp alligevel. Du mangler at smide nogle stats på bordet. Hvor høj er du, hvor meget vejer du, hvad spiser du og hvad er din definition på at træne seriøst?

Link to comment
Share on other sites

Argh der var den, tænkte nok jeg manglede et eller andet :)

Vægt: 68kg

Højde: 175cm

Førhen har jeg trænet for at blive stor og stærk,

Jeg vil selvfølgelig også gerne træne så jeg bliver stærkere, men mit mål er at få en meget flottere krop end jeg har nu.

Det er det man nok kalder "Party-pumpe" eller "Popdrengs-krop" :D

Jeg håber du kan forstå hvad jeg mener :)

Link to comment
Share on other sites

Morgenmad: Havregryn eller grovbrød med enten smør eller hytteost. Problemet er bare jeg ikke bryder mig særlig meget om havregryn!

Middagsmad (Måltid i skolens frikvarter): 2stk. æble, og en 0,5L vand

Aftensmad: det afhænger af hvad min mor laver, men vi er en meget sund familie og mine forældre er selv uddannet sådan noget sundt noget (kan ikke helt præcist huske navnet) - Jeg er rigtig vild med kød, så det spiser jeg somregel altid hver aften, mindst 2stk :)

og ellers får jeg ikke mere på dagen.

Link to comment
Share on other sites

Det virker ikke til at du får særligt meget indenbords, men jeg ser tre forskellige muligheder:

- Du har hvalpefedt siddende og det forsvinder ikke før du bliver lidt ældre.

- Du spiser mere end du skriver.

- Dit daglige aktivitetsniveau er ikke særligt højt.

Min lillebror på 16 har næsten identiske mål med dig. Han spiller fodbold 5-6 gange om ugen, han har er heller ikke en synderlig lav fedtprocent. I modsætning til mig selv, jeg var meget meget tynd i mine teenageår, med en meget lav fedtprocent og havde meget svært ved at tage på.

Der er altså nogen der er bedre disponeret for en lavere fedtprocent end andre, alligevel kræver det benhårdt arbejde at holde sin fedtprocent nede året rundt. Kig rundt i logbøgerne og se hvor meget det kræver af folk at holde en lav fedtprocent.

Mine råd: Prøv at dele de 3 måltider ud til 5-6 måltider istedet. En snack i ny og næ skader ikke det store, det gør daglige snacks. Forsæt et par år endnu, det er ikke noget der lige kommer henover natten.

Link to comment
Share on other sites

1. Hvor skal min Fedt procent ca. ligge omkring, for at man kan begynde at se mine mavemuskler?

Nok omkring de 6-10%. Afhænger lidt af generne, dvs. hvor din krop vælger at have fedtdepoterne

2. Jeg er rimelig veltrænet i forevejen, så for at få en flot og markeret krop, behøves jeg så gå vildt meget op i styrketræningen?

Når du smider overflødigt fedt, vil musklerne blive mere markeret. Desuden er det svært/umuligt at opbygge muskler når du forsøger at cutte. Så vedligeholdelse af din træning vil nok kunne klare det

3. Hvordan taber jeg hurtigst fedt?

Lad for Guds skyld være med at forsøge at tabe fedtet hurtigt! Det holder ikke i længden og skadeligt! Sørg i stedet for et stabilt vægttab, og skær kalorierne ned til ca. 500-1000 mindre end du forbrænder

4. Har i evt. et træningsprogram der gør musklerne mere markeret?

Vil nok anbefale dig hypertrofi. Men markerede muskler kommer af sig selv når du fjerner alt fedt. Forudsat at du har muskler altså :wink:

Drik desuden omkring 2 L vand om dagen. Det er en god måde at fjerne overflødigt vand fra kroppen (paradoksalt nok!) og derved stramme den op.

5. Hvad for noget mad vil i mene der bestemt er godt at spise?

En del proteiner er godt. Begræns mængden af kulhydrat, og vælg de grove varianter. Du vil ikke fjerne kulhydrat, bare begrænse din indtagelse. Begræns mængden af fedt du indtager, og sørg for at det er umættede fedtsyrer du får. Så hold dig til magert kød, fisk, nødder, olier o.lign

6. skader det at få lidt usundt i kroppen 1-2 gange om ugen, evt. kage, slik eller lignende?

Det skader ikke, men det gør bare alting tager længere tid. Så forsøg at begrænse det, og prøv at se om du kan finde nogle sundere varianter i stedet.

Til sidst vil jeg nok ikke anbefale dig, at du går så meget op i dit udseende allerede nu. Hvis du forsøger at cutte for meget i teenage-årene, kan du i værste fald risikere at hæmme din vækst, da kroppen ikke har den fornødne energi til at vokse. Nyd i stedet, at træner du rigtigt og spiser godt, har du et kæmpe potentiale for at blive stærkere, som du så kan nyde ekstra godt af om 5-10 år hvor det hele er stagneret en smule.

Link to comment
Share on other sites

Drik desuden omkring 2 L vand om dagen. Det er en god måde at fjerne overflødigt vand fra kroppen (paradoksalt nok!) og derved stramme den op.

Det der er simpelthen noget sludder. Jeg er enig i at der skal drikke omkring et par liter vand om dagen, men ikke på baggrund af den gang nonsens.

Link to comment
Share on other sites

Jeg takker mange gange for jeres respons! :)

- Jeg har nu ændret lidt på min kost

Mit første måltid er selvfølgelig morgenmaden og det består af: Grovbrød med fedtfattigt smør.

Andet måltid er ca. 10:00 hvor jeg spiser en pakke kyllinge i tern, samt en hal liter vand (sommetider en frugt)

tredje måltid er kl 12:00 hvor jeg drikker en halv liter vand, og 1 stk. æble

fjerde måltid svinger mellem klokken 13:15-15:00 (det afhænger af hvornår jeg har fri fra skole) det består af 4 ristet grov-toastbrød med ren tun i vand, og en bette smule citron.

femte måltid er aftensmaden som jo afhænger af min mor - men da vi er en sund familie, er alt der serveres sundt.

Det hvad mine måltider på dagen står på.

Derimod spiser jeg ca. 4-5 frugter når jeg bare laller rundt derhjemme, samt 0,5 - 1L mælk på en dag :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg takker mange gange for jeres respons! :)

- Jeg har nu ændret lidt på min kost

Mit første måltid er selvfølgelig morgenmaden og det består af: Grovbrød med fedtfattigt smør.

Andet måltid er ca. 10:00 hvor jeg spiser en pakke kyllinge i tern, samt en hal liter vand (sommetider en frugt)

tredje måltid er kl 12:00 hvor jeg drikker en halv liter vand, og 1 stk. æble

fjerde måltid svinger mellem klokken 13:15-15:00 (det afhænger af hvornår jeg har fri fra skole) det består af 4 ristet grov-toastbrød med ren tun i vand, og en bette smule citron.

femte måltid er aftensmaden som jo afhænger af min mor - men da vi er en sund familie, er alt der serveres sundt.

Det hvad mine måltider på dagen står på.

Derimod spiser jeg ca. 4-5 frugter når jeg bare laller rundt derhjemme, samt 0,5 - 1L mælk på en dag :)

Det ser ikke helt dumt ud, men der er nogle punkter, du skal være opmærksom på. Pas på med de 4 stykker brød. Det løber hurtigt op, hvis du også tager en lidt stor portion til aftensmad.

I en banan er der ca. 100 kcal., og ca. 50 i et æble. Det meste mælk er omkring 40kcal per 100ml. Det vil altså sige at din frugt+mælk let løber op i 7-800 kcal!

Man kommer let til at indtage mere end man tror, men prøv i en uges tid at skrive alt op, hvad du spiser og find ud af, hvor meget du rent faktisk indtager på en dag. Derudover skal du gøre det til en vane at læse næringsindholdet på alle varer. Til sidst kan du regne ud, hvor mange kalorier der er en f.eks. en portion aftensmad blot ved at se hurtigt på, hvad den indeholder og hvordan den er tilberedt.

Store portioner er også en killer, for selvom man ikke nødvendigvis spiser noget usundt, kan man let spise mere end man har brug for.

Peace out.

Link to comment
Share on other sites

Det ser ikke helt dumt ud, men der er nogle punkter, du skal være opmærksom på. Pas på med de 4 stykker brød. Det løber hurtigt op, hvis du også tager en lidt stor portion til aftensmad.

I en banan er der ca. 100 kcal., og ca. 50 i et æble. Det meste mælk er omkring 40kcal per 100ml. Det vil altså sige at din frugt+mælk let løber op i 7-800 kcal!

Man kommer let til at indtage mere end man tror, men prøv i en uges tid at skrive alt op, hvad du spiser og find ud af, hvor meget du rent faktisk indtager på en dag. Derudover skal du gøre det til en vane at læse næringsindholdet på alle varer. Til sidst kan du regne ud, hvor mange kalorier der er en f.eks. en portion aftensmad blot ved at se hurtigt på, hvad den indeholder og hvordan den er tilberedt.

Store portioner er også en killer, for selvom man ikke nødvendigvis spiser noget usundt, kan man let spise mere end man har brug for.

Peace out.

Husk lige at vi har med et hankønsvæsen i voksealderen at gøre, han skal jo heller ikke i underskud, for går ud fra målet ikke er et vægttab da hans vægt virker normal, men derimod en lavere fedt% og flere muskler hvilket ikke kan lade sig gøre uden kalorieoverskud....

Han får da i hvert fald ikke markerede mavemuskler af at sulte sig...

Synes ikke det lyder som om han spiser nok...

Link to comment
Share on other sites

Husk lige at vi har med et hankønsvæsen i voksealderen at gøre, han skal jo heller ikke i underskud, for går ud fra målet ikke er et vægttab da hans vægt virker normal, men derimod en lavere fedt% og flere muskler hvilket ikke kan lade sig gøre uden kalorieoverskud....

Han får da i hvert fald ikke markerede mavemuskler af at sulte sig...

Synes ikke det lyder som om han spiser nok...

Det er rigtigt, havde glemt han var 14.

Der er stor forskel på, hvornår drenge vokser. Pubertets alderen er alt fra 10-17 år for drenge, og hvis du ikke er i puberteten nu kan du ikke rigtigt tabe alt hvalpefedtet alligevel. Hvis du udelukkende vil have en six-pack drejer det sig om at tabe fedt, for langt de flestes vedkommende. Hvis du er 175cm høj, vejer 68 kg og har en fedtprocent på lad os sige 15%, så skal der meget træning til for at sænke fedtprocenten via forøget muskelmasse.

Du skal dog som Juliemalou siger passe på med at være i kalorieunderskud, da du er i voksealderen. Musklerne kommer næsten af sig selv i den periode, men hvis du ikke træner kan du godt vinke farvel til dem. Jeg vil dog mene at et underskud på max 500kcal om dagen stadig er et sikkert vægttab.

Den bedste måde at vurdere dit kalorieindtag på er ved at se dig selv i spejlet. Tag evt et billede mandag morgen hver uge, og sammenlign. Over en måneds tid vil du finde ud af, om du lige så stille taber fedtet, eller det står stille. Du kan nemlig ikke helt stole på stofskifteberegnere når du er i voksealderen.

Men så igen, tag ikke mine ord for noget, for jeg er bare endnu en stodder der kan skrive hvad jeg vil på internettet uden at blive stillet til regnskab for noget ;) Lyt til hvad folk har at sige, men tag det med et gran salt og brug din sunde fornuft!

Link to comment
Share on other sites

Mht lidt usundt en gang imellem, er der vel ikke noget galt idet, så længe man får det til at passe ind i ens daglige kalorieindtag?

Altså udelader noget mad, fordi der er kage i skolen/på arbejdet..

Selvfølgelig går det ikke i længden, men en 1 - 2 gangen om ugen kan vel godt overleves, hvis det passes ind?

Link to comment
Share on other sites

hvalpefedt er noget børn under 2½år har! derefter er det blot FEDT!

og er man overvægtig som barn og ung, danner man flere fedtceller end normalt vægtige personer vil gøre.(hvorimod voksne som tager på, blot får større fedtceller).

du spiser fint synes jeg, evt. nogle grøndtsager til aftensmaden. Prøv at logge dine forældre til at købe müsli i stedet for havregryn, det er lidt sjovere at spise - men den slags af fuldkorn og nødder/frugt. Ikk det der sukkerstads "crüsli" el.l.

Løb 3 gange om ugen af 1-1½ times tid. og drik rigeligt med vand.

End til flere videnskabelige artikler har vist at personer der drak mere vand(bl.a. ½L når de vågnede) havde højere stofskifte(end kontrol gruppen under forsøget).

om 1-2 mdr. løb da hver 2. dag af forskellige længde og hastighed men ikk under 1 time.

og hvis du er helt vild, med at have nogle muskler under den kommende tynde hud, så du ikk blot ligner en alm. marathon løber! så løft jern på de dage du ikk løber.

der er massere af trænings programmer på siden her. find et for begyndere(pga. din alder).

se www.dourun.dk

Link to comment
Share on other sites

Argh der var den, tænkte nok jeg manglede et eller andet :)

Vægt: 68kg

Højde: 175cm

Førhen har jeg trænet for at blive stor og stærk,

Jeg vil selvfølgelig også gerne træne så jeg bliver stærkere, men mit mål er at få en meget flottere krop end jeg har nu.

Det er det man nok kalder "Party-pumpe" eller "Popdrengs-krop" :D

Jeg håber du kan forstå hvad jeg mener :)

hihi "popdrengs-krop" kunne ikke lade vær med at kommentere... har du aldrig set en popdreng,, tynde spinkle drenge med et årsforbrug at voks i håret og bukserne i strømperne, så har du en popdrengs-krop. men som de andre siger skal du bare begynde at træne seriøst og spise godt så kommer det hurtigt når du er så ung.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share