Skulderluksation og skiferie!


Jeppz
 Share

Recommended Posts

Hej Motion-Online!

I Tirsdags formåede jeg at slå min skulder af led i et fald. Den sad fast i omkring 3 timer før den blev sat på plads igen! Det så ummidbart ikke ret godt ud på røntgenbillederne, knoglen var skubbet ind mod brystkassen. :/

Jeg har så fået en fast slynge på armen, jeg skal beholde på 1 uge. Derefter får jeg en løs slynge på.

Jeg var ret overrasket over at dette kunne ske da jeg egentlig selv mener at jeg har nogle ret stærke skuldre.

Denne skulderluksation har nu stillet mig i et dilemma, da jeg skal ned og stå på snowboard i frankrig uge 7. Kan min skulder nå at komme sig inden ferien? Jeg vil helst ikke tage afsted hvis jeg skal tage en masse forbehold. :( Det skal siges at der ikke ummidbart var revet noget over i skulderen, men at det blot var blevet strukket en del!

Jeg er 18 år og har et almindeligt aktivitetsniveau hvis det kan hjælpe til at bedømme :)

Efter de her få dage jeg har holdt armen i ro, har ømheden allerede fortaget sig en del!

Link to comment
Share on other sites

Ved ikke om det er umuligt.

- Jeg fik ikke svar fra lægen!

Man burde da kunne sige en gennemsnitlig tid skulderen skal bruge på at restituere? og desuden kunne der jo være andre der har haft erfaringer? :)

Ikke for at være sort seer, men du vil fra nu af altid have en øget risiko for at den samme skade vil ske igen. Hvis din skulder er blev trykket godt ind imod brystkassen kan det tyde på, at du har en løshed i den forreste del af kapslen, som kun opperativt kan fjernes. Det vil ortopædkiruger dog kun gøre hvis din skulder lukserer gentagende gange eller at den lukserer under helt almindelige bevægelser.

Så mit råd er at droppe din næste skiferie da din skulder ikke er stærk nok til den tid, til at du ikke skal tage en masse forbehold.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil anbefale at du får en fagperson til at give dig helt klar besked, om du kan tage på skiferie uden øget risiko for at den går af led igen.

Jeg fik selv slået min skulder af led på snowboard for nogle år siden, og har fået den af led utallige gange siden.

Fik den opereret for nyligt, hvor det viste sig at næsten hele ledlæben var røget af knoglen.

Ingen ultralyd eller røntgen viste, at det var det der var galt, så først da en fys hev min arm rundt i forskellige stillinger fik jeg en endelig diagnose.

Jeg forsøgte at træne mig ud af det (rotator-cuff træning o.s.v.), men det var ikke nok for mig, og min skade blev jo kun værre jo flere gange den gik af led.

Så få klar besked omkring din skade.

Forhåbentlig kan du klare dig med genoptræning.

Link to comment
Share on other sites

Ved ikke om det er umuligt.

- Jeg fik ikke svar fra lægen!

Man burde da kunne sige en gennemsnitlig tid skulderen skal bruge på at restituere? og desuden kunne der jo være andre der har haft erfaringer? :)

Lægen kan nok næppe vurdere det på nuværende tidspunkt - der skal nok minimum gå et par uger før det er muligt at givet et kvalificeret bud i forhold til din konkrete skade.

/Keki

Link to comment
Share on other sites

Okay!

- det lyder ikke rart, det var lidt det scenarie jeg ville undgå soulman :)

Har faktisk snakket med en fys, han sagde at det ikke var umuligt! men det gør skide ondt at bevæge den.

Aftaler en tid med fys'en, så må vi se hvad han siger til det. :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share