Vægttab


Jespersen
 Share

Recommended Posts

Hej

Jeg er en dreng på seksten år, der spiller håndbold på elite-niveau i min fritid. Jeg træner cirka tre gange om ugen, samt jeg spiller kamp en gang. Endvidere styrketræner jeg en-to gange om ugen - alt efter hvad gymnasiet tillader af overskuds tid - og hvis jeg ikke når styrkecentret, så løfter jeg lidt vægte i hjemmet.

Jeg har dog et problem; Jeg vejer lige i overkanten af, hvad jeg ønsker, hvilket jeg nu har tænkt mig at gøre noget ved. Derfor startede en slankekur i mandags, og den har holdt - trods mange fristelser - lige indtil nu. Min position på håndboldbanen er stregspiller, så jeg må helst ikke tabte muskelmasse, og jeg ved ikke en gang om denne "kur" hjælper på opstramninger.

Der er selvfølgelig også en anden side af kurven, hvilket er sommer. Jeg ønsker at være markeret i sommerferien, når man skal ligge nede ved stranden eller poolen, som jeg i mange år efter hånden, har ønsket mig.

Informationer om mig:

Højde: 186 cm

Vægt: 82 kg

Talje: 88

Bryst: 96

Hofte: 93

Fedtprocent: 17 % (sidste måling var i sidste sommerferie)

Indtil videre har jeg spist følgende

Morgenmad:

A38 med fiberdrys alle dagene

Mellemmåltid klokken 10

Har varieret mellem noget frugt samt rubrød med mager kødpålæg

Middagsmad klokken 12

Her spiste jeg de to første dage rubrød med mager kødpålæg med tilhørende agurker, tomater og gulerødder

De sidste to dage har jeg spist en salat med tun, majs, agurker og tomater

Mellemmåltid 15

De samme som klokken 10

Aftensmåltid

Jeg ønsker ikke at skulle belaste resten af familien med mit vægttab, så derfor spiser jeg, hvad der bliver serveret, men til forandring fra før spiser jeg kun en enkelt potion

Måske skal det nævnes, at jeg før hen havde meget usunde vaner. Jeg kunne sagtens spise rimelig meget pålægschokolade både uden brød eller på hvidt brød. Derudover spister jeg enormt store aftensmåltider uden mellemmåltider, så jeg spiste reelt kun to gange om dagen - hvis man ser bort fra lidt kage, pålægschokolade eller lignende mellem. I weekenderne drak jeg over en liter sodavand og spiste en pose slik.

Jeg ønsker at beholde mine aftensmåltider, hvilket betyder ovnkartofler, et godt stykke kød og lidt sovs om fredagen, men jeg begrænser det til en lille potion. Derudover vil jeg stadig gerne kunne spise et rundstyk weekend morgnerne. Hvis jeg gør det, vil jeg så stadigvæk kunne tabe mig?

Så spørgsmålet er egentlig; Kan jeg tabe mig ved overstående uden at tabe muskelmasse? Kan jeg omdanne cirka fem kilo fedt til muskler? Kan jeg blive trimmet til sommeren, så jeg ikke skal føle mig så genert, når jeg går i bar mave? Skal jeg lave nogle ændringer?

Jeg håber, I vil hjælpe mig

Link to comment
Share on other sites

Hej

Jeg er en dreng på seksten år, der spiller håndbold på elite-niveau i min fritid. Jeg træner cirka tre gange om ugen, samt jeg spiller kamp en gang. Endvidere styrketræner jeg en-to gange om ugen - alt efter hvad gymnasiet tillader af overskuds tid - og hvis jeg ikke når styrkecentret, så løfter jeg lidt vægte i hjemmet.

Jeg har dog et problem; Jeg vejer lige i overkanten af, hvad jeg ønsker, hvilket jeg nu har tænkt mig at gøre noget ved. Derfor startede en slankekur i mandags, og den har holdt - trods mange fristelser - lige indtil nu. Min position på håndboldbanen er stregspiller, så jeg må helst ikke tabte muskelmasse, og jeg ved ikke en gang om denne "kur" hjælper på opstramninger.

Der er selvfølgelig også en anden side af kurven, hvilket er sommer. Jeg ønsker at være markeret i sommerferien, når man skal ligge nede ved stranden eller poolen, som jeg i mange år efter hånden, har ønsket mig.

Informationer om mig:

Højde: 186 cm

Vægt: 82 kg

Talje: 88

Bryst: 96

Hofte: 93

Fedtprocent: 17 % (sidste måling var i sidste sommerferie)

Indtil videre har jeg spist følgende

Morgenmad:

A38 med fiberdrys alle dagene

Mellemmåltid klokken 10

Har varieret mellem noget frugt samt rubrød med mager kødpålæg

Middagsmad klokken 12

Her spiste jeg de to første dage rubrød med mager kødpålæg med tilhørende agurker, tomater og gulerødder

De sidste to dage har jeg spist en salat med tun, majs, agurker og tomater

Mellemmåltid 15

De samme som klokken 10

Aftensmåltid

Jeg ønsker ikke at skulle belaste resten af familien med mit vægttab, så derfor spiser jeg, hvad der bliver serveret, men til forandring fra før spiser jeg kun en enkelt potion

Måske skal det nævnes, at jeg før hen havde meget usunde vaner. Jeg kunne sagtens spise rimelig meget pålægschokolade både uden brød eller på hvidt brød. Derudover spister jeg enormt store aftensmåltider uden mellemmåltider, så jeg spiste reelt kun to gange om dagen - hvis man ser bort fra lidt kage, pålægschokolade eller lignende mellem. I weekenderne drak jeg over en liter sodavand og spiste en pose slik.

Jeg ønsker at beholde mine aftensmåltider, hvilket betyder ovnkartofler, et godt stykke kød og lidt sovs om fredagen, men jeg begrænser det til en lille potion. Derudover vil jeg stadig gerne kunne spise et rundstyk weekend morgnerne. Hvis jeg gør det, vil jeg så stadigvæk kunne tabe mig?

Så spørgsmålet er egentlig; Kan jeg tabe mig ved overstående uden at tabe muskelmasse? Kan jeg omdanne cirka fem kilo fedt til muskler? Kan jeg blive trimmet til sommeren, så jeg ikke skal føle mig så genert, når jeg går i bar mave? Skal jeg lave nogle ændringer?

Jeg håber, I vil hjælpe mig

Hej :)

Umiddelbart ser din kost udmærket ud.

Og ja du kan godt spise et rundstykke i weekenden, bare lad være med at kom smør og snask på :) Et rundstykke feder ikke mere end en grovbolle eller andet, den er bare ret tom for næring, det er mest det der er problemet ved det.

Du kan også godt spise det du gør til aftensmad, det er ok med sovs en gang om ugen hvis du ellers holder planen stramt.

Men lad være med at spise det samme som de andre bare for ikke at belaste dem, hvis det betyder at de ikke spiser grønsager og at de altid spiser fed mad som spareribs, fede frikadeller, flæsk, medisterpølse eller lasagne osv.

De vil kun have godt af at ændre kostvaner i så fald, så tag en snak med dem om at der altid skal være salat eller grønsager.

Prøv at få dem til at følge tallerkenmodellen (google for nærmere info)

De behøver ikke skulle tabe sig, for at spise sundere... du vil gøre dem en tjeneste :)

5 kilo fedt til muskler på én uge? Du må have spist søm xD det går slet ikke så hurtigt... Tålmodighed er en dyd :)

Sats på 1 kilo om ugen, det er ligesom når man skal tabe sig. Desuden fedtet bliver ikke 'omdannet' til muskler. Du skal brænde de 7000kalorier der er i et kilo fedt og dermed tabe det kilo og så skal du opbygge musklerne i stedet samtidig. Det er to forskellige uafhængige processer.

Ellers sørg for at variere din kost og træning, så du ikke kører død i det, tillad dig selv at synde en smule i ny og næ..

Du burde være rimelig godt dækket ind :) Og sørg for at få nok protein, du skal have din vægt i gram protein hver dag mindst. Btw, tæl kalorier. Det er umuligt at gå galt i byen hvis du tæller. Prøv madital, madlog, musclex eller myfoodcontrol.appspot.com, der kan du taste ind hvad du spiser og finde ud af præcis hvad du skal have.

Held og Lykke :-)

Link to comment
Share on other sites

Ville absolut heller ikke gøre det på en uge (:

Aftensmaden herhjemme er ikke bestående af fedt mad, men der er altid en salat eller grøntsager med. Det er faktisk sjældent, jeg overhovedet er hjemme til aftensmad, hvilket betyder, jeg ofte ender med at tage et stykke rugbrød.

Er der nogen, som ligger inde med gode idéer til mellemmåltider/middagsmad, som er rimeligt enkelt at lave? Derudover vil jeg gerne høre, om det er i orden at tage en grovbolle frem for rugbrød en gang i mellem, og om man må drikke mælk og juice?

Link to comment
Share on other sites

Ville absolut heller ikke gøre det på en uge (:

Aftensmaden herhjemme er ikke bestående af fedt mad, men der er altid en salat eller grøntsager med. Det er faktisk sjældent, jeg overhovedet er hjemme til aftensmad, hvilket betyder, jeg ofte ender med at tage et stykke rugbrød.

Er der nogen, som ligger inde med gode idéer til mellemmåltider/middagsmad, som er rimeligt enkelt at lave? Derudover vil jeg gerne høre, om det er i orden at tage en grovbolle frem for rugbrød en gang i mellem, og om man må drikke mælk og juice?

Du kunne fx spise frugt til mellemmåltid. Det er dejligt nemt at have med over alt.. Og mælk er rigtig sundt - og vigtigt - så sørg for at drikke let- eller skummemælk og så gør det intet. Det er noget lidt andet med juice da det ikke mætter, så man let kan drikke meget af det - og der er ligeså mange kalorie i det som i sodavand, det er bare meget sundere - så det ville jeg nok holde igen med.. :)

Link to comment
Share on other sites

Du kunne fx spise frugt til mellemmåltid. Det er dejligt nemt at have med over alt.. Og mælk er rigtig sundt - og vigtigt - så sørg for at drikke let- eller skummemælk og så gør det intet. Det er noget lidt andet med juice da det ikke mætter, så man let kan drikke meget af det - og der er ligeså mange kalorie i det som i sodavand, det er bare meget sundere - så det ville jeg nok holde igen med.. :)

Okay, så holder jeg mig fra juicen

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg har nu forsøgt at spise sundt i to uger, hvilket egentligt er gået meget godt. På de seneste to uger har jeg tabt mig 2,5 kilo. Jeg har tabt mig 3 centimeter i taljen, 5 centimeter ved brystet og 3 centimeter ved hoften. Lyder det rimeligt nok?

Derudover er jeg startet med noget proteinpulver, som jeg tager efter hvert træningspas - både styrke- og normal håndboldtræning. En dl. proteinpulver til 300 ml mælk. Hvor mange gange skal jeg egentlig tage det dagligt?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share