Verdens bedste hovedret?


harald8800
 Share

Recommended Posts

Hej med dig

Tænkte på om du kunne hjælpe mig med at finde en gerne lidt speciel hovedret, med fantastisk smag kombineret med et godt look. Den må også gerne være forholdsvis overskuelig at skulle kreere. Samtidig må det gerne være en ret, der ikke er alt for tung. Synes ofte at man sidder tilbage med manglende lyst til dessert efter hovedretten og eksperimenterer lidt med at sammensætte en rigtig god middag, det vil sige forret/apperitif, hovedret og dessert.

Det kan nævnes at retten gerne må passe ind imellem hjemmebagt italiensk brød med basilikumspesto (forret) og hjemmebagte chokolate fudge brownies med is (dessert). Ideer til hvilken købeis, der ville gå godt i spænd med brownies' modtages også med kyshånd.

Så hvad synes du er verdens bedste hovedret? Har du en "hel" middag du selv laver når det skal være creme de la creme? Eller har du et godt bud på hvilken is, der sammen med mine brownies ville udgøre den afsluttende symfoni? :D

VH

Link to comment
Share on other sites

Det med hovedretten kan jeg ikke hjælpe dig med, men noget så simpelt som en god vaniljeis ville være god til desserten, tror jeg. Det passer ofte fint med en kage, så det ikke virker for meget. Du kunne også lave den selv, men det lyder som om du har masser at gøre :b

Link to comment
Share on other sites

Hej med dig

Tænkte på om du kunne hjælpe mig med at finde en gerne lidt speciel hovedret, med fantastisk smag kombineret med et godt look. Den må også gerne være forholdsvis overskuelig at skulle kreere. Samtidig må det gerne være en ret, der ikke er alt for tung. Synes ofte at man sidder tilbage med manglende lyst til dessert efter hovedretten og eksperimenterer lidt med at sammensætte en rigtig god middag, det vil sige forret/apperitif, hovedret og dessert.

Det kan nævnes at retten gerne må passe ind imellem hjemmebagt italiensk brød med basilikumspesto (forret) og hjemmebagte chokolate fudge brownies med is (dessert). Ideer til hvilken købeis, der ville gå godt i spænd med brownies' modtages også med kyshånd.

Så hvad synes du er verdens bedste hovedret? Har du en "hel" middag du selv laver når det skal være creme de la creme? Eller har du et godt bud på hvilken is, der sammen med mine brownies ville udgøre den afsluttende symfoni? :D

VH

Nu passer den ikke så godt lige til dine brownies, me det er en lukker kombination af en isdessert alene

1/2 liter Vanilje-is

1 banan

en halv pose frosne hindbær(tror det er ca 125g, er ikke sikker)

en smule mørk god chokolade på 70-80% revet/skåret i små stykker

Smid det i en skål og brug en stor ske til at blande det godt sammen.. det er nam nam.. i stedet for at købe en hindbær is, så er den her 1000% bedre :)

Den er godt til hvis det skal være "creme de la creme". men har ikke brugt til med brownies og er ikke sikker på hvor godt den vil gå med chokoladesmagen

Link to comment
Share on other sites

Fuld menu:

Suppe: Porre/kyllingesuppe. Ultrafinthakket ingefær og rød chili steges i neutral rapsolie. Kyllingebryst i tynde 2 cm strimler tilsættes. Når det har stegt lidt, så tilsættes ULTRAtynde (<1 mm) porreringe. KyllingeFOND, vand og en smule piskefløde tilsættes. Lidt mere udfordrende: Peanutsuppe. Samme opskrift, bare med REN peanutbutter (og en bittesmule fiskesovs) i stedet for kylling, porre og piskefløde. Crack i flydende form.

God oksebøf med sovs af panden, dijonsennep, chalotteløg, champignon, salt og peber. Rodfrugter i ovn som tilbehør.

Dessert: Tung hjemmelavet chokoladeis af Valrhona Manjari chokolade med en lettere syrligt frugtsauce.

Link to comment
Share on other sites

Hovedret: TIramisu. Super, ser godt ud og kan laves dagen før.

Vanilieis til brownies: Hjemmelavet. Køb en ismaskine. Ellers Haägen Dasz

Tiramisu er en dessert?

Ved ikke hvorvidt det passer så godt til det andet, men man går hverfald aldrig galt i byen med sushi. Lidt svært at lave tho. Men hvis der kommer kvinde besøg er det en der giver points - ser både ultra lækkert og delikat ud :p velbekomme

Link to comment
Share on other sites

Sys vanilieis var en rigtig god idé, kan nærmest smage det i tankerne. Tror dog ikke jeg vil lave den selv, da mit niveau i køkkenet desværre ikke er højere end, at jeg tvivler på at jeg selv vil kunne fremstille den bedre end en rigtig god købt vanilieis. Ellers et godt forslag og er stor fan af at lave ting selv :D

@ Mauchenberg

Tror faktisk det kunne gå rigtig godt sammen, skal i hvert fald prøves. Måske jeg undlader bananen dog, men hindbær og chokoladestykker sammen med isen og brownies tror jeg faktisk er lige i øjet.

@ RuneN

Vil meget gerne se opskriften, har faktisk selv haft risotto i tankerne. Sys ofte man ser diverse risottoer omtalt positivt i diverse kokkeprogrammer :D ´Det er mit indtryk at det er en relativt simpel ret, som man kan lave med en rigtig frisk smag, hvis man holder styr på gryderne :D Hvor køber man tigerrejer og kammuslinger, kan de evt. fås hos slagteren? Der ligger desværre ikke nogen fiskebutik lige i nærheden :D Men okay, til sommer er nærheden jo et lidt større område, og så kan de nok findes på en kort cykletur :D

@ Melisen

Opfatter nu også Tiramisu som en dessert og desuagtet tror jeg det vil blive for sødt sammen med desserten :D Oksebøf er et udemærket bud og sys selv at oksemørbrad med en go' sovs og ovnbagte rodfrugter er en smagfuld klassiker uden lige :D Måske bare lidt for klassisk og lidt for meget nytårsaften til det jeg leder efter, men et godt forslag.

@Cookie

Tak for henvisningen og parfait er faktisk et rigtig godt forslag. Parfait virker på mange måder en del mere sofistikeret og måske gæsterne så heller ville få lige så ondt i maven :D Mine smagsløg er dog stadig lidt ungdommelige, og er faldet lidt for den søde, med vanilieisen med hindbær og chokolade, men rigtig godt forslag.

Nu må jeg ud og se til mit brød, det har vist hævet længe nok :D

Link to comment
Share on other sites

Verdens bedste middag?

Fuck forret og dessert, bare der er nok død ko, kartofler og sovs samt en drikkelig rødvin til hovedret.

Gider bare ikke spise det samme til aftensmad som jeg har fået til morgenmad.

Smagt mit brød med pesto nu. Prøvede en masse forskelligt ud fra 3 forskellige pesto opskrifter og her kommer li' en RIGTIG nem opskrift på virkelig lækkert brød. Nok lidt for kedeligt til at være en forret i sig selv, men ku gå SÅ godt til en suppe eller noget andet.

Slå en dej sammen, la' den hæve, ælt den ud i flade pølser og lad den så hæve igen. Kom pesto oven på og bag.

Pesto: Hak græskar og/eller pinjekerner meget fint, overstrø med en god portion basilikum (evt. frisk basilikum), hak og bland med revet parmesan og olie til det har en flydende, men ikke FOR flydende konsistens. ENjoy.

Edited by harald8800
Link to comment
Share on other sites

@ RuneN

Vil meget gerne se opskriften, har faktisk selv haft risotto i tankerne. Sys ofte man ser diverse risottoer omtalt positivt i diverse kokkeprogrammer :D ´Det er mit indtryk at det er en relativt simpel ret, som man kan lave med en rigtig frisk smag, hvis man holder styr på gryderne :D Hvor køber man tigerrejer og kammuslinger, kan de evt. fås hos slagteren? Der ligger desværre ikke nogen fiskebutik lige i nærheden :D Men okay, til sommer er nærheden jo et lidt større område, og så kan de nok findes på en kort cykletur :D

Du kan i princippet købe alle ingredienserne til retten i Føtex, men jeg vil foreslå at du køber lige præcis tigerrejerne et sted, hvor de har nogle tigerrejer af fornuftig størrelse.. dem de plejer at have i Føtex er ret små - selv dem de sælger som "XL tigerrejer".

Anyways, here goes:

Skaldyrsrisotto

Ingredienser

Pesto

15 g. friske basilikumsblade

1/2 dl. ekstra jomfru olivenolie

20 g. pinjekerner

20 g. revet parmesan

3 spsk olivenolie

1 fed hvidløg

Risotto

1 løg, finthakket1 fed hvidløg, finthakket

300 g. tigerrejer

200 g. kammuslinger (de plejer at have nogle små i Føtex som er passende, ellers kan du skære dem i kvarte)

1 liter fiskebouillon (køb en Oscars fiskebouillon og kom det i 1 ¼ liter kogende vand)

1 dl. tør hvidvin

2 spsk. tomatpure

250 g. risotto ris (hvis du ikke kan finde deciderede risotto ris, så skal det bare være rundkornede ris, eks. arborio eller carnaroli sorten - kig bag på pakken)

Krydderurter til pynt, fx bredbladet persille

Tilberedning

Pesto

Kom basilikumsbladene i en blender sammen med olivenolie, pinjekerner og 1 knsp. salt. Kør et øjeblik ved middelhastighed. Tilsæt parmesan og kør hurtigt igen.

Ris

Sæt en gryde med vand over. Når det koger tilsætter du fiskebouillonen efter anvisningerne på pakken, gerne en lille smule ekstra. Lad det så stå og simre ved lav varme.

Varm olien i en gryde og svits løg og hvidløg ved ca. halv styrke på komfuret under omrøring i 10 min. Løgene må IKKE blive brune, men skal have et gyldent og blankt look.

Tilsæt hvidvinen og lad det koge yderligere 8 min. HUSK AT RØRE I DET OFTE!

Hæld 3 spsk. vand og tomatpureen i og kog i 8 min. mere.

Tilsæt risene og lad dem koge under konstant omrøring til de har opsuget væsken.

Tilsæt 1 dl bouillon og kog det ind i risen under omrøring.

Fortsæt med at tilsætte bouillonen lidt efter lidt til det hele er opsuget i risen. Det tager ca. 18-20 min.

Rejer og kammuslinger

Start allerede når du går i gang med risene med at sætte ovnen på 200C.

Kom tigerrejerne og kammuslingerne i et fad (husk hvis kammuslingerne er for store at skære dem i en passende størrelse) Vend det i en god klat af pestoen.

Ca. 10 min. Inden risene er færdige kommer du fadet i ovnen og steger i 8 min.

Anretning

Vend kammuslinger og tigerrejer forsigtigt i risottoen, kom det i to pæne dybe tallerkener el. skåle - men fyld dem ikke helt. Pynt med persille og server med brød og smør.

That's about it. Retten smager virkelig godt og er, som du selv nævner, relativt nem at lave.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share