Smerter i benene under løb


Bida
 Share

Recommended Posts

Hej allesammen,

Jeg er 20 år, og har i perioder løbet meget, dog aldrig så intensivt som jeg har gjort de sidste 2 måneder. Jeg startede selvfølgelig op stille og roligt med at løbe 2-3 gange om ugen, intervaltræning (jogging, gang) men nu er jeg nået op på et niveau hvor jeg skiftevis spurter, jogger og indimellem holder pauser (hvor jeg går).

Den sidste uges tid har jeg ca. halvvejs inde i min daglige 4,5 km løbetur fået ondt, primært på forsiden af lårene (det kommer indefra), og også lidt i skinnebenene. Efter træning gør det forholdsvis meget ondt den efterfølgende halve time. Jeg tror det er mælkesyre der hober sig op, da jeg ikke får ondt i hverken knæ eller ankler (altså det er ikke smerter i led). Jeg strækker altid grundigt ud efter træning.

Det er virkelig irriterende, da jeg endelig er blevet helt vild med at løbe og nu opstår dette problem der forhindrer mig i at løbe optimalt. Jeg ved ikke om det kan skyldes overanstrengelse, eller at jeg er gået for hurtigt op i fart uden at være ordenligt opvarmet?

Er der nogen der har en idée til hvad jeg kan gøre? Holde en pause, eller prøve at ignorere det og fortsætte?

Jeg ville sætte pris på ethvert bud på en løsning!

Mvh. Ida

Edited by Bida
Link to comment
Share on other sites

Det lyder mistænkeligt meget som en overbelastningsskade - du har sandsynligvis nok desværre fået skinnebensbetændelse.

Hvis det er tilfældet (som det lyder til) er det vigtigt at du iser benet, når det gør ondt. Desuden bør du faktisk nok holde en lille pause med løbet, eller i det mindste skære kraftigt ned på det - drop under alle omstændigheder intervalløbet!

Der er desværre kun én rigtig løsning på dit problem: ingen træning (eller meget begrænset) i et stykke tid...

(Men det kan være der er andre der kan komme med et bedre bud...)

Link to comment
Share on other sites

Ok, mange tak for jeres svar, det er jeg rigtig glad for.

Jeg har ikke fået lavet en løbestilsanalyse, da jeg har haft mine løbesko længe og det har fungeret helt fint med dem indtil nu. Så jeg tvivler på at det er mine sko der er årsagen (i hvert fald ikke den primære årsag).

Jeg har nu læst lidt om skinnebensbetændelse, og det passer desværre godt på beskrivelsen af mine smerter (bortset fra at jeg primært har ondt i lårmusklen, men mon ikke det ene fører til det andet?). Jeg må prøve at tage den lidt med ro med træningen - hårdt, men nødvendigt.

Tak for hjælpen. Jeg tager meget gerne imod flere bud!

Link to comment
Share on other sites

Ok, mange tak for jeres svar, det er jeg rigtig glad for.

Jeg har ikke fået lavet en løbestilsanalyse, da jeg har haft mine løbesko længe og det har fungeret helt fint med dem indtil nu. Så jeg tvivler på at det er mine sko der er årsagen (i hvert fald ikke den primære årsag).

Jeg har nu læst lidt om skinnebensbetændelse, og det passer desværre godt på beskrivelsen af mine smerter (bortset fra at jeg primært har ondt i lårmusklen, men mon ikke det ene fører til det andet?). Jeg må prøve at tage den lidt med ro med træningen - hårdt, men nødvendigt.

Tak for hjælpen. Jeg tager meget gerne imod flere bud!

Hej Ida..

Jeg bøvler desværre også med skinnebensnetændelse i faser, og det er

rigtig træls når man elsker at løbe!!

Det jeg er begyndt på, er at smøre benene med lidt muskelvarmer inden træning, og så sørg for at få godt varmet op.. Og glem ikke at have noget på benene, jeg mener jeg løber i tights og så med

endten benvarmere eller forboldsokker ovenpå.. smør evt. benene igen efter træning. Stræk godt ud..

Men ellers, tag den lidt med ro, drop intervaltræningen i en tid.. stop hvis smerten kommer så du ikke

gør "skaden" værre..

Jeg håber du ku bruge det til noget, det har i hvert fald hjulpet mig..

Held og lykke :4thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Ok, mange tak for jeres svar, det er jeg rigtig glad for.

Jeg har ikke fået lavet en løbestilsanalyse, da jeg har haft mine løbesko længe og det har fungeret helt fint med dem indtil nu. Så jeg tvivler på at det er mine sko der er årsagen (i hvert fald ikke den primære årsag).

Jeg har nu læst lidt om skinnebensbetændelse, og det passer desværre godt på beskrivelsen af mine smerter (bortset fra at jeg primært har ondt i lårmusklen, men mon ikke det ene fører til det andet?). Jeg må prøve at tage den lidt med ro med træningen - hårdt, men nødvendigt.

Tak for hjælpen. Jeg tager meget gerne imod flere bud!

Jo, det kan meget nemt være dine sko der er den primære årsag. Hvis de er over 1 år gamle, mister de lige så stille deres stødabsorberende evne, og dermed øger risikoen for overbelastningsskader. Tag og tjeck din løbestil for en sikkerhedsskyld, det er meget vigtigt du har den helt rigtige sko.

Tag endelig at holde pause! Nogle mennesker kan godt forsætte med kulde/varmebehandling, men hvorfor tage chancen? Hvis du ikke gør det rigtigt, eller hvis det allerede er for slemt, gør du kun skaden værre, og dermed MEGET sværere at komme sig over.

Tag at søg lidt på "skinnebensbetændelse" under emnet "skader", så dukker der utrolig mange tråde op. Læs måske et par stykker.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share