det virker som om min vægt har ramt lidt af et plateau, hvordan kommer


hardvig
 Share

Recommended Posts

Hejsa allesammen.

Jeg er en fyr på 21 som har besluttet mig for at jeg vil tabe mig nogle kilo.

på nuværende tidspunkt vejer jeg 88.1 kg - og er 191 cm høj, hvilket giver et BMI på 24.1 som jo er indenfor normalvægten, omend lidt i den høje ende (3 kilo mere og jeg er overvægtig...).

Anyway, så startede jeg mit træningsforløb for knap 1,5 måned siden med en startvægt på 92.2 kg, og har jo således tabt lidt over 4 kilo, hvilket jeg egentlig er ret godt tilfreds med.

Jeg træner mig op til at løbe broløbet til sommer og kan således allerede løbe små 12 kilometer uden alt for store anstrengelser. jeg løber mellem 7 og 12 km, 3-4 gange om ugen (og det skulle gerne stige jo tættere vi kommer på broløbet...).

...Og så frem til spørgsmålet.. min vægt er faldet støt og roligt siden jeg begyndte at træne, men her den sidste uge er der ikke sket noget som helst?! Jeg var godt blevet advaret om at der kunne opstå de her "plateau'er" hvor der ikke rigtig sker noget med vægten, men jeg kan ikke huske hvor lang tid de varer, eller om der er noget man kan gøre ved dem?

- Det håbede jeg I kunne hjælp med at opklare...

Jeg har prøvet at kostregistrere her de sidste dage så i kan se om det måske er der fejlen ligger:

Mandag: Løb 7,4km med 10,7 km/t

Morgen:

176g yoghurt = 686,4 kJ

43g havregryn = 662,2 kJ

Frokost

1 skive rugbrød a' 55g = 407 kJ

70g makrel i tomat = 478,1 kJ

Mellemmåltid:

2 skiver knækbrød = 240 kJ

2 skiver røget filet = 75,6 kJ

Aftensmad: (vejer ikke min aftensmad da den ofte består af mange forskellige ingredienser og dermed er nærmest umulig at regne ud)

200 ml Minimælk = 320 kJ

1,5 kyllingbrystfilet

ca. 200 kartoffelgroketter

1spsk kraft salatmayonaise

Tirsdag: løb 7,4 km, cyklede 8 og gik 2x 3km..

Morgen:

samme som mandag

Mellemmåltid

2 bananer (ingen anelse om gram da det var i skolen...)

Frokost

1 skive rugbrød a' 55g = 407 kJ

1 skiver røget filet = 37,8 kJ

1 æble

Mellemmåltid

100g yoghurt

20g havregryn

Aftensmad

ca. 200g tærte med kyllingtern og bacon

ca. ½tallerken blandet salat

200 ml. mælk

Onsdag: smadret efter tirsdagens fysiske udfoldelser så blev hjemme i grotten...

Morgen:

som de andre dage...

Frokost

1 skive rugbrød a' 55g = 407 kJ

1 skiver røget filet = 37,8 kJ

1 banan

Mellemmåltid:

2 skiver knækbrød = 240 kJ

2 skiver røget filet = 75,6 kJ

Aftensmad

ovnstegt kylling, gætter på omkring 200g kød

150g kartofler

30 g agurkesalat

20 g brun sovs lavet af skyen fra kyllingen

Torsdag: tager i skole nu, til kl. 16, så kommer nok ikke ud at løbe...

Morgenmad

Som de andre dage...

Jeg har som i kan se ikke gidet at regne alle tallene sammen, jeg skimmede dem, og konstaterede at jeg ikke var i nærheden af at overskride mit energiforbrug...

Hvad siger i til det, hvad skal jeg ændre for at vægten fortsætter ned?

Link to comment
Share on other sites

Du spiser alt for lidt grønt.. Et par bananer er ikke nok... Du skal have mindst 600g grønt dagligt, ca. halvdelen i frugt og halvdelen i grønsager...

Så langt så godt, men hvad vil det sådan mere specifikt gøre for mit vægttab? Jeg kunne forstå det hvis jeg spiste for meget, at det i så fald ville være smart at udskifte noget af det andet med grøntsager, men mig bekendt har grøntsager i sig selv ikke nogen magisk indvirkning på stofskiftet? (er chili en grøntsag?)

Jeg er godt klar over at grøntsager bidrager med antioxidanter i variende grad, samt vitaminer, men i vægttabsøjemed er det vel oftest sådan at grøntsagers primære opgave er at skabe mæthedsfornemmelse..?

Bortset fra det er jeg glad for at der ikke var andet du/i pt. har kunnet grave frem, så kan det da i hvert fald ikke være helt forkert det jeg har gang i...

Men vil meget gerne høre mere!

Har lige prøvet for sjov at sætte nogle cirka-tal på mine maddage:

Mandag (har ingen tal på aftensmaden, så den har jeg sat højt til 2500 kJ)

i Alt: 6369,3 kJ

Tirsdag (igen ingen tal på aftensmaden =2500kJ...)

i Alt: 6498,4 kJ

Onsdag

I Alt: 5793,4 kJ

MOL-beregneren sætter mit basalstofskifte til 8472 kJ pr. døgn og med mit aktivitetsniveau 15230 kJ - det er 2-3 gange så meget som jeg indtager?! hvorfor sker der ikke noget?!

Edited by hardvig
Link to comment
Share on other sites

Du har kun været i gang i halvanden måned!

Der vil altid opstå de perioder som du også selv nævner, hvor der ikke sker noget med vægten, og så andre perioder hvor kiloene rasler af.

Det eneste du kan gøre er at spise fornuftigt, træne igennem og så håbe på det bedste.

Selvfølgelig er der småting der kan stimuleres, men hovedingredienserne i et vægttab er ikke så indviklede.

Hvis du træner efter at få en god tid til broløbet, kan man diskutere om du får nok kulhydrat i din kost, og der er også en risiko for sygdomme pga. manglende vitaminer og mineraler (frugt og grønt). Begge ting kan forstyrre dit træningsprogram, men hvis du bare vil tabe dig og gennemføre løbet, så bare klem på.

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes det ser super godt ud det du gør.

Det er helt helt normalt at ramme et plateau. Det sker for selv forfattere, virksomheder, sportsudøvere, millionærer.... :-)

Just keep going!

Jeg gjorde det at jeg - når jeg ramte et plateau - simpelthen 'snød' mit stofskifte ved at tage én dag hvor jeg slappede af og tillod mig selv at spise lige hvad jeg havde lyst til (det kan være til en fest, familiesammenkomst, etc.). Dagen efter vendte jeg tilbage til den sunde kost og den efterfølgende uge rykkede vægttabet igen - og paradoksalt nok mere end det havde gjort før! (Men bare sørg for at det kun er éen dag - ikke flere).

Keep up the good work!

Pssst... Husk også at træning øger din muskelmasse, og da muskler vejer mere end fedt er det ikke vægten, men spejlet du skal kigge på! :-)

Edited by Lana Bos
Link to comment
Share on other sites

kan nu med slet skjult stolthed i stemmen fortælle at vægten fortsætter nedad nu...

jeg foretog nogle små justeringer, og så var den der!

En ting som overraskede mig var, hvor meget energi der er i bananer?! Jeg har altid troet at de var en rigtig god idé at spise, men jeg blev da hurtigt klogere da jeg fik set på energi/100g for dem..!

Så nu spiser jeg et stykke knækbrød hvis jeg SKAL have noget efter træning, og ellers venter jeg med at spise til næste måltid...

men alt i alt kører det som det skal, så jeg er ikke rigtig bange for plateau'er længere, nu ved jeg at de kan overvindes (og hvordan man gør det)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share