NSAID og heling


Don Mega
 Share

Recommended Posts

Hej Mol'ere

Jeg har døjet med en tennisalbue i et stykke tid, som er i langsom bedring.

Jeg har undervejs i processen benyttet mig af både Ibutop og Felden Gel, hvor sidstnævnte havde langt størst effekt.

Jeg har nu lagt Felden Gel på hylden, og kan derfor mærke mere til min albue i løbet af dagen. Grunden til dette er, at jeg googlede "NSAID soft tissue" og fandt nogen sider, der beskrev at NSAID kunne sløve helingen af muskler og sener. Ganske vist skulle det tage "smerten", men det er en billig pris hvis helingen bare går hurtigere.

Jeg syntes især denne http://www.chicagosportsmedicine.com/nsaids_healing.html var interessant da den viser effekten af træning med og uden NSAID på forskellige grupper med skader.

Jeg var ikke klar over dette, og havde måske smidt NSAID på hylden noget før hvis jeg havde vist det.

Hvad mener MOL'erne? Er der noget om snakken? Har i selv prøvet lignende?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har haft emget omfattende inflammatio i mine knæ, og det er lykkedes mig at slippe af over en længere periode med kun 2 meget begrænsede kure m. NSAID.

Her er mere interessant læsning ud i den mekanisme, don Mega beskriver:

http://www.gustrength.com/injury:anti-inflammatories-for-tendon-injury

Kunne være fedt at høre fra flere med erfaringer og viden(!) om det.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har haft emget omfattende inflammatio i mine knæ, og det er lykkedes mig at slippe af over en længere periode med kun 2 meget begrænsede kure m. NSAID.

Her er mere interessant læsning ud i den mekanisme, don Mega beskriver:

http://www.gustrength.com/injury:anti-inflammatories-for-tendon-injury

Kunne være fedt at høre fra flere med erfaringer og viden(!) om det.

God artikel.

Jeg må sige at det rykker lidt på mit syn på NSAID's. Især at det ikke blot hæmmer helingen, men rent faktisk kan gøre det værre i sjældne tilfælde.

Som jeg forstår det udløser brug af betændte muskler nogen mekanismer, som hjælper med at hele sene og muskulatur, hvorimod disse bliver hæmmet meget af NSAID produkter --> værre tilstand.

Såfremt det passer burde man jo kun bruge NSAID hvis man ikke kan udholde smerten, men ikke som et inflammationsdæmpende stof.

Det giver lidt stof til eftertanke ift. alle de tråde man efterhånden har læst, hvor folk i årevis har kæmpet med inflammation og smurt sig ind i diverse NSAID produkter.

Link to comment
Share on other sites

NSAID er vel kun relevant så længe der er inflamnation? Altså, en tennisalbue er jo ikke nødvendigvis inflammeret? Det er vel tendinopati når du har haft den længe, hvorfor NSAID ikke hjælper på noget.

Jeg har i øvrigt døjet med noget ala dit problem (tricep tendinopati) i over et år. Og først de seneste to måneder er det for alvor ved at gå fremad, via ART-behandling og genoptræning ved bispebjergs hospital indrætsmedicinske klinik.

Link to comment
Share on other sites

NSAID er vel kun relevant så længe der er inflamnation? Altså, en tennisalbue er jo ikke nødvendigvis inflammeret? Det er vel tendinopati når du har haft den længe, hvorfor NSAID ikke hjælper på noget.

Jeg har i øvrigt døjet med noget ala dit problem (tricep tendinopati) i over et år. Og først de seneste to måneder er det for alvor ved at gå fremad, via ART-behandling og genoptræning ved bispebjergs hospital indrætsmedicinske klinik.

Jeg er over 2 gange blevet anbefalet at bruge NSAID, af hhv. læge og fys.. Min fys bad mig dog stoppe med det for et par dage siden grundet helingen.

Det er uden tvivl en overbelastning jeg har, dog er jeg så meget i bedring at jeg kan træne et par gange fullbody om ugen uden de store problemer og stadigvæk mærke fremgang. Min egen vurdering er en måneds tid endnu, så burde jeg kunne vende stille og roligt tilbage til min gamle træning.

Det der undrer mig er, at min (tidligere) læge meget ukritisk anbefalede mig at smøre mig ind i NSAID uden en egentlig undersøgelse, men fordi "det er sådan man altid behandler den slags". Min fys. anbefalede det først efter ultralydsscanning, og kun i et par uger.

Jeg har læst lidt om din skade Lassefar. Hvordan er udsigten?

Link to comment
Share on other sites

NSAID er kun godt til akutte skader og andre inflamationstilstande, hvilket også er grunden til at det kun skal bruges 1-4 uger og derefter droppes.

Jeg kender selv til flere sager, primært stress frakturer, hvor NSAID har en direkte skadelig effekt da det fuldstændig forhindre helingen af knoglen og derved kun gør skaden værre.

NSAID er et lægemiddel der skal bruges med eftertanke og ikke bare spises/smøres ind når man har lidt ondt. Det bedste råd er at lytte til hvad kroppen giver af signaler og handle efter dem, ikke bare få dem fjernet og så træne videre.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share