Mulig skade?


juliemalou
 Share

Recommended Posts

Hej mol'ere...

Jeg var netop ude på en aftenløbetur på kun 5km og da jeg nåede cirka halvvejs begyndte det simpelthen at gøre så ondt i min ene hofte at jeg var nødt til at standse og gå hjem.. Det gjorde også ondt når jeg gik. Der var ingenting inden jeg tog afsted og heller ej i morges da jeg var på fitness, der gik det fint på løbebåndet og i maskinerne.

Jeg har aldrig haft en skade før.

Jeg er vant til at løbe 5-10km dagligt igennem flere år...

Hvad kan det skyldes? Hvad er det bedste jeg kan gøre, skal jeg holde mig i ro og vente på at det går væk?

Jeg er totalt afhængig af min motion, og panikker nærmest over at jeg ikke kan løbe nu :-S

Hjælp, please :-(

Hilsen JM

Link to comment
Share on other sites

Hej Julie

Kan du ikke beskrive lidt nærmere hvor det præcis gør ondt og hvordan smerten føles? Hvor langt var du nåede på løbeturen før det kom? Har du tidligere haft problemer med lænden?

MVH

SportsFys

Jeg nåede cirka 2,5km og så startede det. Det gør ondt sådan ned i låret og lidt op i ryggen.. Men dets udspring er vist hoften. Det føles som en slags forstrækning. Måske kan det skyldes mangel på opvarmning? Dog har jeg aldrig i mit liv varmet op før jeg løb, og jeg har trods alt løbet i fire år uden nogensinde at pådrage mig en skade :-S

Link to comment
Share on other sites

Hej Julie

Det kunne lyde som en forstrækning, om den er stor eller lille kan være svært at sige. Både pga. af den tid som er gået fra den er sket (mindre end 24 timer) og da jeg ikke har undersøgt dig.

Uanset hvilken skade du har pådraget dig, skal du de næste 12 timer holde hoften i ro. Efter de 12 timer skal du så småt begyndt at bruge benet igen, dvs. gå rundt på det, men ingen træning af benene. Efter cirka 48 timer skal du undersøges af en fysioterapeut, jeg ville gerne undersøge og behandle din hofte, men der er langt fra Rungsted til Odense.

Hvis det er hoftenmusklerne det drejer sig om, skal du efter 48 timer, strække forsiden af hoften let ud i 2 x 30 sek, flere gange dagligt. Efter en 3-4 dage skal du så småt igang med at træne hoften igen. På det tidspunkt kan du også begynde at lave nogle styrketræningsøvelser igen for benene. Men der skal træningsterapi til dine hoftebøjere.

Alt efter omfanget af din skade, kan det tage 7-21 dage før den er helt god igen. Men du kan sagtens tage i fitness imorgen og få trænet overkroppen igennem, hvis der er nogen øvelser som provokere smerterne i hoften, lader du bare vær at lave dem.

Håber du kunne bruge svaret....

MVH

SportsFys

www.sportsfysioterapeut.dk

Link to comment
Share on other sites

Hej Julie

Hvis det ikke provokeret smerterne i hoften, vil jeg mene at du uden problemer kan gøre det. Mærk selvfølgelig efter bagefter også, da der helst ikke skal være nogen smerter 4-6 timer bagefter.

MVH

SportsFys

Okay, jeg takker mange gange for hjælpen!! :-)

Link to comment
Share on other sites

Nu er jeg ikke ekspert indenfor muskelfysiologi eller noget i den stil, men det Julie beskriver lyder meget som det jeg oplever, hvis jeg ikke får varmet ryggen lidt op inden jeg løber en tur. "Meget trælse smerter i ryggen der kan gøre det mere end svært at løbe videre".

Hvad havde du lavet i løbet af dagen, før du tog ud på den løbetur. Hvis du bare har siddet ned hele dagen, vil din ryg nok være lidt stiv i det, og vil så nok hævne sig hvis du begynder at være aktiv.

Lidt rygsvingninger og lidt squatøvelser plejer at klare problemet for mig.

Link to comment
Share on other sites

Nu er jeg ikke ekspert indenfor muskelfysiologi eller noget i den stil, men det Julie beskriver lyder meget som det jeg oplever, hvis jeg ikke får varmet ryggen lidt op inden jeg løber en tur. "Meget trælse smerter i ryggen der kan gøre det mere end svært at løbe videre".

Hvad havde du lavet i løbet af dagen, før du tog ud på den løbetur. Hvis du bare har siddet ned hele dagen, vil din ryg nok være lidt stiv i det, og vil så nok hævne sig hvis du begynder at være aktiv.

Lidt rygsvingninger og lidt squatøvelser plejer at klare problemet for mig.

Formiddagen havde jeg tilbragt på fitness hvor jeg trænede en times cardio og en halv times styrketræning. Da følte jeg ingen smerter.

Dog havde jeg siddet ned det meste af eftermiddagen foran computeren.

Jeg plejer aldrig at varme op inden jeg løber, men ja én gang skal jo være den første hvor det går galt går jeg udfra...

Jeg har været til fitness i dag og cyklede en halv time og roede en halv time og det gjorde ikke ondt i hoften, faktisk synes jeg at det blev lidt bedre lige bagefter. Men jeg har stadig ondt nu når jeg går.

Link to comment
Share on other sites

Hej Julie

Gjorde det ondt at gå før du træende idag, eller kom det første efter din træning idag? Hvis smerterne kom efter din træning idag, skal du skærer cirka 50% af din træningsmængde eller intensitet og se om det hjælper. Hvis det gør, øger du roligt intensiteten eller mængden med 5% ved hvert træningspas. Hvis det ikke hjælper skal du skærer yderlig 50% af mængden eller intensitet.

Hvis der var smerter før du trænede i dag, og du ikke mærkede det under træningen, samt at smerterne er af samme intensitet som tidligere, kan du sagtens forsætte med at træne. Med ville være en god ide at få det undersøgt.

MVH

SportsFys

Link to comment
Share on other sites

Hej Julie

Gjorde det ondt at gå før du træende idag, eller kom det første efter din træning idag? Hvis smerterne kom efter din træning idag, skal du skærer cirka 50% af din træningsmængde eller intensitet og se om det hjælper. Hvis det gør, øger du roligt intensiteten eller mængden med 5% ved hvert træningspas. Hvis det ikke hjælper skal du skærer yderlig 50% af mængden eller intensitet.

Hvis der var smerter før du trænede i dag, og du ikke mærkede det under træningen, samt at smerterne er af samme intensitet som tidligere, kan du sagtens forsætte med at træne. Med ville være en god ide at få det undersøgt.

MVH

SportsFys

Der var smerter inden træning når jeg gik, men ikke under træningen og det var lidt bedre efter træningen syntes jeg.

Der er stadig lidt idag, men det føles som om det er ved at aftage, men hvis ikke det er væk i løbet af et par dage så tager jeg til lægen med det :-)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share