Inspiration til vægttab


Nordiskmand
 Share

Recommended Posts

Hej Allesammen

Lidt info om mig selv:

Alder: 21

Højde: 190 cm

vægt: Vejet idag. 103,6 kg, Skal dog siges at sidst jeg fik målt fedtprocent med sådan noget professionelt grej lå den på 17.9 procent.

Motion: 3 ugentlige gange moderat styrketræning med moderat cardio intensitet.

Begrænsinger: Rygsøjlegigt. Forsøger at kontrollerer det og speede op for cardio da jeg i mine "unge" var en stor sportsmand(løb, cykling, tennis, fodbold og bordtennis) og er det stadig dog nu af "sind". Vil gerne give den gas, men de mange afstrafninger jeg har fået en uge efter, hvor jeg så intet kan har fået mig til at økonomiserer mere med motionen.

Jeg har længe forsøgt at tabe mig men kan simpelthen ikke komme videre. Mange siger til mig at de ikke kender en i denne verden som spiser sundere alligevel sker der fandeme ikke meget. Jeg giver dog ikke sådan op og derfor ville jeg fortælle lidt om de ting jeg støder på og de tanker jeg har omkring det. Så håber jeg nogle har kommentarer eller forslag.

Dagligt indtag: 11.000 kj

Morgenmad: En levebrødsbolle med salat, agurk og fedtfattig pålæg og 2 glas mælk

Formiddag: f.eks. 2 stk knækbrød med et stk mørk pålægschokolade på hver + et stk frugt

Middag: En levebrødsbolle med salat, agurk og fedtfattig pålæg + grøntsager

Eftermiddag: f.eks. 2 stk knækbrød med et stk mørk pålægschokolade på hver + et stk frugt

Aftensmad: grøntsager, grov pasta/kartofler/ris og magert kød f.eks. kylling eller fisk.

Aften: f.eks. 2 stk knækbrød med et stk mørk pålægschokolade på hver + et stk frugt

Dertil min. 2 liter vand pr. dag

Der står det samme et par steder, men varierer det selvfølgelig også og vejer en del af min mad således det passer med 11000 kj, hvilket gerne skulle give mig et underskud hver dag. Sådan det på en uge svarer til 0.5 kg.

Spiser aldrig usunde ting som slik, is osv. og drikker aldrig sukkerholdige ting som cola osv.

Tanker/planer:

I forhold til alkohol hvilket jeg sjældent drikker og som er ved at føre til en non-byturpolitik da jeg finder det svært at have det sjovt når man er den eneste på sit niveau(ædru). Kan godt have det sjovt når man er ædru, men ikke i min verden.

Kan man overhovedet få planlagt en eller anden mængde alkohol ind i det eller hvad gør man. Nogle er begyndt at sige til mig at jeg risikerer at isolere mig selv fordi jeg ikke drikker og derfor ikke deltager socialt.

Kan jeg lægge mere pres på og evt. skære kalorier fra eller er det urealistisk? Føler bare mit stofskifte er intet værd. Der skal ingenting til for mig før jeg tager på.

Nogle der laver noget super sundt mad man kunne lade sig inspirere af?

Har i helt andre ideer er i velkomne. Min mission under 100 kg skal bare lykkes.

Glæder mig til at høre fra folk.

Link to comment
Share on other sites

Din vægt er så høj, at du skal spise mere end andre bare for at (vedlige-)holden den! Det vil sige, at hvis du begrændser dit kalorieindtag - dog uden at sulte dig selv vil du landsomt med sikkert tabe dig. Spis groft/grønt.

Motion er vigtig for at holde muskulaturen ved lige, måske skal du have hjælp til at træne ryggen (er det slid?) - her kan cykling være en mulighed?

:smile:

Hvad med havregrød til morgenmad?

Hvor meget taber du dig i gennemsnit per uge? Hvis det er under 1 kg, skal du måske justere mængderne af det du indtager. :cool:

Man kan sagtens have det sjovt på en Ramlösa med Citrus :crazy:

Link to comment
Share on other sites

Din vægt er så høj, at du skal spise mere end andre bare for at (vedlige-)holden den! Det vil sige, at hvis du begrændser dit kalorieindtag - dog uden at sulte dig selv vil du landsomt med sikkert tabe dig. Spis groft/grønt.

Motion er vigtig for at holde muskulaturen ved lige, måske skal du have hjælp til at træne ryggen (er det slid?) - her kan cykling være en mulighed?

:smile:

Hvad med havregrød til morgenmad?

Hvor meget taber du dig i gennemsnit per uge? Hvis det er under 1 kg, skal du måske justere mængderne af det du indtager. :cool:

Man kan sagtens have det sjovt på en Ramlösa med Citrus :crazy:

Jeg begrænser i forvejen mit kalorie indtag og jeg taber mig ca. 0.5-0.7 kg om ugen, men er har taget 0.8 kg på i den her uge selvom jeg spiser som jeg plejer. Kan selvfølgelig være træningen eller kan det?

Ja det er derfor jeg styrketræner og laver kedelig fysioterapitræning samtidig 3 gange om ugen. Og ja cykling er en super sportsgren er selv tidligere cykelrytter blandt meget andet og jeg har en racercykel:)

Problemet er bare at de 3 gange belaster min krop rigeligt i forhold til at lave mere. Nej det er ikke slidgigt..det ville have været tidligt at få slidgigt. Det er en gigtsygdom som kan udvikle sig som man bliver ældre. Er begyndt at tage mere medicin for det er blevet meget værre.

Som nævnt har jeg altid dyrket meget sport og jeg kan sige dig det er svært at acceptere man ikke kan dyrke alt det sport jeg gerne ville. Lige nu gør jeg alt jeg kan og MÅ!

Tjah det ved jeg godt man kan, men det syntes jeg ikke man kan hvis man er den eneste som drikker Ramlösa med Citrus! 11000 kj er også hvad jeg har fået anbefalet af diætist i sin tid.

Link to comment
Share on other sites

:wub: Der kan være mange gode grunde til man gerne vil have et hurtigt vægttab. Og du er jo på vej. At det svinger lidt op og ned er ikke usædvanligt - efterhånden som du træner mere slanker du dig da muskler fylder mindre end fedt. Du bliver også bedre til at omsætte kosten og at holde dit blodsukker jævnt. Desuden forbruger (-brander) dine større muskler mere - dvs du kommer ind i en god cirkel. Brug spejlet mere end vægten.

Lige så motiverende det virker, at se om det virker - bliver man ked og demotiveret af at se vægten gå den forkerte vej.

Nu skal du også huske at være lidt menneskelig ved dig selv - ikke at opfordre dig til synd :wink: men se tingene i større perspektiv. Måske kan du ikke gøre meget andet lige nu end at være lidt tålmodig :wub: over for dig selv og situationen.

Har du talt med lægen om din medicin har nogen indflydelse på din vægt?

Vi er ikke allesammen ens - jeg har en kollega der som 25 årig fik konstateret "podagra" og skulle til at tage medicin hverdag - noget man som regel skal være dobbelt så gammel for - og virkelig leve livet (siger man).

Link to comment
Share on other sites

I mine øjne spiser du for mange måltider og generelt for meget kulhydrater. Du vil gerne have din krop til at forbrænde fedt og det gør den bedst når dit blodsukker er lavt. Men din måltids planlægning, vil dit blodsukker kun være lavt om natten og inden din morgenmad. Da du ikke træner så meget har du heller ikke brug for så meget eksplosivt brændstof. Vil foreslå 3 solide måltider om dagen, men et lavere indtag af kulhydrat og tilsvarende højere indtag af protein og fedt. Dit energiindtag lyder for mig rimelig fornuftigt.

Mvh Andreas

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share