Crossfitfootball eller Starting Strength?


White Pioneer
 Share

Recommended Posts

Hej

Jeg har i lidt over et år (med en pause på 4 måneder) trænet crossfit og er meget glad for træningsformen. Jeg har imidlertid nogle mål, som efter min opfattelse tager lidt for lang tid at nå med "det normale" crossfitprogram. Jeg træner selvfølgelig crossfit fordi jeg gerne vil kunne mange ting med min krop, dvs. løb, roning, gymnastiske bevægelser (push ups, pull ups, dips osv.) og løfte vægte. Det er især vægtløftningsdelen, hvor jeg føler at jeg har meget at vinde og det er endvidere min opfattelse at et godt styrkefundament også kan bruges som base i mange af de andre elementer. Således overvejer jeg hvordan jeg kan ændre min træning for at nå mine mål. Jeg har snævret mig ind på to modeller:

1) Følge Crossfitfootball.com, hvor jeg ville placere mig selv som amature off-season. Herved ville jeg træne mere styrke og fortsat have crossfitelementer fra den daglige WOD. Jeg regner med at ville følge dette program i "længere" tid (6 måneder er mit bud), inden jeg revurdere min stats og mål.

2) Køre Starting Strength i en kortere periode, f.eks. 1½ måned og så tilbage til ren crossfit i f.eks. 1½ måned og så gøre således indtil jeg har nået det ønskede styrke niveau.

Er der nogen forslag eller kommentarer til de to programmer generelt eller til hvad der er smartest lige med mine mål? Jeg vil være glad for alle kompetente menneskers forslag.

Tak for hjælpen.

- Pioneer

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

SS i 6 uger ad gangen lyder som en elendig idé, så CFFB er nok det bedste alternativ af de to. Findes der ikke også noget CFSB (Strength Bias)? Det er - så vidt jeg husker - en WSB-protokol med MetCons.

Ellers kunne du jo også få hovedet ud af røven og køre SS/GOMAD indtil du ikke er novice længere.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har selv kørt CrossFit Football med gode resultater. Fulgte siden på Amateur-level slavisk i fire måneder. Amateur level bygger jo som bekendt også på Starting Strength. Drak 2-3 liter sødmælk om dagen og spiste ud over det meget. Mine løft gik fra: Squat 130 kg, bænk 85 kg, død 160 kg, power clean 85 kg til squat 185 kg, bænk 110 kg, død 205 kg og 110 kg power clean.

Hvis jeg skulle gøre det om, ville jeg nok hellere tage en omgang Starting Strength + GOMAD indtil jeg havde udtømt min lineære progression, for derefter aldrig at vende tilbage til CrossFit...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share