Cykeltur, Grænsen - Skagen på 3 dage! Erfaring søges.


RWM
 Share

Recommended Posts

Hej...

Nu er det sådan, at jeg skal ud på en længere cykeltur, der går fra Padborg til Skagen via nationalrute 3 (hærvejen) ca 480 km, den skal overståes på 3 dage!!

1. etape Padborg - Givskud

2. Etape Givskud - Aalborg

3. Etape Aalborg - Skagen

Turen skal gennemføres på en Trek 7300 cykel, uden bagagebærer, derved er man ikke i besiddelse af en stor cykeltaske. Skal benytte en mindre saddeltaske til småting (1.5 liter), og ellers have alt i en rygsæk. Der satses på at have 2.5 liter vand med, der efterhånden skal fyldes op efter behov, hjemmelavet energibarer samt Energy Gel. Normal føde vil bestå af rugbrød + kødpålæg m.m. smurt på dagen. Ellers af udstyr, et par gode 699 kr cykelbukser, cykelhandsker.

Jeg vil så lige høre jer derude der har prøvet noget lignende, jeres erfaringer med sådan en tur, hvad er absolut nødvendigt og hvad kan spares? Kan det gå uden cykelsko? Væskeindtag pr time ca, når der regnes med en gns. hastighed på 20-22 km/t?

Det skal tilføjes, at det længste jeg har kørt på cykel, var på min racer, 110 km. Har derudover trænet en del i sommeren på Trek'en med distancer af 50 km og 70 km, hvor gns. tempoet henholdsvis har været 26.2 km/t og 25.8 km/t. Jeg håber derfor lidt, at ved kontrolleret tempo vil det være lettere at tackle de mange km.

Link to comment
Share on other sites

For det første vil jeg sige, at du sagtens kan cykle den tur, baseret på dine 50-70km ture.

Mine erfaringer bygger kun på 1 dages ture, op til 200km mest på racer. Men selvom jeg ikke kan komme med det store touring råd kan jeg i hvert fald kun give dig ret i at det er en rigtig god idé at prøve at sætte tempoet realistisk lavt allerede på den første times kørsel istedet for at lægge hårdt ud. Så det er nok fint at sigte efter at holde max 20km/t konstant den første dag, som en tommelfingerregel. Så kan du evt sætte tempoet lidt op dagen efter, hvis det går alt for langsomt.

Angående rygsæk-bagagebærer, så synes jeg at selv meget få kilo som du næsten ikke kan mærke på ryggen når du lige får rygsækken på, godt kan gå hen og blive lidt af en pine når du har kørt mere end 100 kilometer. Men det afhænger jo selvfølgelig af din ryg og af, helt præcis hvor mange kilo du får stoppet i den. 5kg er ok synes jeg, men hvis det bliver ret meget nærmere 10 så er en bagagebærer værd at overveje på så lange distancer.

Du har vel flaskeholdere, så du ikke skal køre med vandet på ryggen? Ellers kan flasker og flaskeholdere købes meget billigt, og det kan en simpel bagagebærer også, fx en der hurtigt kan spændes på din saddelpind (kun hvis den er alu/stål ikke kulfiber!!). Check T.Hansen og Harald Nyborgs hjemmesider fx. Hvis du ikke har skærme på cyklen ville jeg også investere i nogle billige af slagsen.

Væskeindtag per time er meget svært at sige noget om, det afhænger jo for det første utroligt meget af vejret. 2,5 liter vand er i hvert fald mere end rigeligt med mindre du skal køre nogle meget øde steder og det bliver meget varmt, for ellers er det vel nok til hele dagen ville jeg mene. Så øde er hærvejsruten vel heller ikke, det meste af vejen? Men du kan jo altid lade være med at fylde dunkene op fra dag 2.

Cykelsko og pedaler er til dels en smagssag, hvis du spørger mig, det hjælper da helt klart noget på trådet. Men jeg tror det er minimalt hvor mange watt du måske vil tabe pga det på den her tur. Det er noget andet, hvis du skulle køre cykelløb.

Husk lidt værktøj. Ekstra slanger så du ikke behøver at bruge tid på at lappe cyklen mens du er ude på ruten, hvis du punkterer. En mini umbraconøgle er også altid god at have. Lidt olie og en klud til kæden er også godt hvis det regner fx.

Tøj der kan holde dig varm og tør.

Og vask dine cykelbukser og gå i bad hver dag, for at undgå ubehageligheder. Siger det bare. :)

Det var lige sådan lidt løst og fast, jeg kunne komme i tanke om. Jeg ved ikke om det hjælper, men i det mindste tror jeg ikke det skader. :-)

God tur!

Mvh

Lars

Edited by lars1977
Link to comment
Share on other sites

Takker for de mange råd :smile:

Jeg starter ud sammen med min far på fredag. Han er en ud af de få, der er skør nok, har udholdenheden, og kan se det sjove i at teste sig selv på sådan en tur :laugh:

Jov jeg har en flaskeholder på cyklen, som gerne skulle tage næsten 1 liters vand flaske. 1.5 liter ca skal være i rygsækken, og vægten skulle gerne holde sig under de 5 kg, ellers tror jeg nemlig også, at det vil være et problem i længden. Ellers resten af dine råd, har jeg dækket, værktøj, skærme osv. Så det skulle gerne spille 100 % det hele. Har nu også fået lavet mine egne energibarer/bomber. De skulle gerne give det perfekte kick når der er brug for det. Forresten, bemærk det nærmest perfekte cykelvejr de næste par dage :cool:

Edited by RWM
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Det gik faktisk meget godt. 1. etape (dag) blev på 176 km Padborg - Givsskud.

2. Etape Givsskud - Aalborg 192.8 km. Men når det længste man har kørt ever på cykel er 110 km, og endda det på racer, så var de 192.8 km noget lange. 9 ½ time på sadlen.. pyha. Men det gik lige :smile: Sidste etape 117 km op til Skagen fra Aalborg var mere overskuelig, men jeg havde der en del problemer med mine knæ, specielt det højre. Man skulle der oftere, rejse sig op i sadlen, for lige at ryste røven :laugh: Turen begyndte at sætte sine spor, men det var ikke med slemme smerter i musklerne. Det værste er nu det ene knæ, som stadig kan mærkes under cykling, kan være jeg skulle ligge de længere træningsture til side lidt. Men fedt var det nu at stå på grenen med de små 485 km bag sig. :laugh:

Til andre der har lyst kan hærvejsturen op gennem Danmark virkelig anbefales, især når vejret viser sig for sin bedste side. Specielt ruten gennem plantagen nær Silkeborg,Funder er meget lækker og udfordrende. Sønderjylland utrolig fladt, først efter Givsskud oplevede jeg lidt "bump", og efter Aalborg igen mere fladt. Fed tur :cool:

Lige til udstyr osv, der fungerede det hele faktisk ganske fint. Mht ruten, hvis man slavisk vil følge ruten, kræver det lidt bredere dæk end hvad jeg kørte med (2,8 cm). Der var nogle grusveje der krævede en del, men bortset fra dem var jeg lidt forbavset over vejene, ganske fine og med nyt asfalt mange steder :cool:

Link to comment
Share on other sites

Godt kørt! :-)

Jeg tror jeg skal prøve turen næste år. Tak for beretningen!

Angående knæsmerter. Sådan helt generelt, så skyldes de fleste folks knæproblemer pga cykling dårlig cykelgeometri (saddelhøjde, position, osv) og/eller kørsel i for høje gear: det er meget bedre for knæene at 'spinne' i et relativt lavt gear end sejtrække i et højt. Her i den kolde tid er det desuden også en god idé at holde knæene varme. God bedring med det.

Link to comment
Share on other sites

Tror ikke du vil fortryde det..

Synes nu ellers generelt at jeg har forsøgt med fornuftigt gear hele vejen, og saddelhøjde burde være optimal. Plejer man ikke snakke om en knæ hældning på 25 %? Men måske fordi der ikke er brugt cykelsko, samt at min knæ nok ikke lige var parat til den store belastning. De får nu hvile for cykling et stykke tid og så burde det være fint :smile:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share