Pulstræning


Aggermam
 Share

Recommended Posts

Hej alle,

jeg står overfor at købe en Garmin Forerunner 305, og har store planer om at gå igang med at forbedre min form ved hjælp af pulstræning, og samtidig få muligheden for at "konkurrere" mod mig selv :)

Mit spørgsmål går på indstillingen af min max puls. Jeg er en absolut novice udi dette felt, og jeg beklager hvis dette kan forekomme dumt, eller allerede er besvaret andetsteds (jeg har ikke kunnet finde det).

Jeg har læst, at man for at indstille ens max puls til løb skal løbe en km i stille tempo og derefter slutte af med 400 m spurt op ad bakke. Den første km skulle foregå i et tempo, der svarer til det, man forventer at kunne klare over tre km. Er dette en god/rigtig metode?

Dernæst kommer spørgsmålet så til cyklingen. Den max puls jeg har fundet ved hjælp af løbemetoden, kræver den yderligere justering i forhold til min cykling, eller kan jeg bare bruge den samme indstilling?

Jeg håber nogle af alle jer garvede løbere/cyklister kan være behjælpelige :)

Link to comment
Share on other sites

Hej,

Det er rigtig god ide at finde max pulsen på den manuelle måde som du har beskrevet med en opvarmning på 15-20 et stigning i tempoet og så hamre løs op ad bakken, så rammer du max :bigsmile:

Mht. cykling er det min erfaring at max pulsen altid vil være noget lavere, typisk en 10-15 slag, men du kan jo på samme måde at give den alt hvad den kan på cyklen og så se hvad din puls ryger op på. Jeg har selv Garmin 305 og der kan man indstille pulsen alt efter hvilken sport man dyrker.

Link to comment
Share on other sites

Et pulsur er en rigtig god måde at motivere sig selv til at komme videre med sin træning på. Du skriver ikke noget om, hvorvidt du er vant til at træne eller ej. Hvis du er helt ny udi det at træne, så mener jeg ikke at pulsuret er nødvendigt. Så handler det bare om at komme i gang. Senere kan du så inddrage pulsen som en en træningsmparameter. Det er dog altid fedt at vide, hvor langt man har løbet, og det kan man jo også med det ur, du har tænkt dig at købe.

Det lyder ikke, som om du ved omtrentlig hvor din maxpuls ligger. Den er ikke svær at finde - men den er hård at finde! Jeg synes ikke, den beskrevne metode lyder hård nok, men der er masser af info her på sitet - bare søg, så skal du nok finde en god metode.

En maxpuls er principielt en maxpuls - men jeg kan når jeg løber nå op på 200, mens jeg på cykel højst kan nå 195. Du er nødt til at måle dem begge, for puls er en individuel ting.

Link to comment
Share on other sites

Mange tak for de fine svar, så er jeg vist ikke helt på afveje alligevel :)

Jeg er ikke ny udi at træne, men har det sidste stykke tid haft rigtig meget at lave, og derfor har motivationen ikke været til at træne, og min kondi er blevet derefter desværre. :) Det skal have et boost nu igen, og tænkte at det måtte være nu, jeg går væk fra "bare at løbe eller cykle en tur".

Jeg har aldrig været en god løber, og det er først efter, jeg har tabt mig 30 kg at jeg for alvor har fundet glæden ved at løbe, så jeg søger nye veje at udfordre mig selv på, og håber jeg har fundet en her :)

Men endnu engang tak for svarene, dejligt med noget erfaringsviden.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share