Regulering af pulszoner


Aggermam
 Share

Recommended Posts

Hej,

jeg har netop anskaffet mig en GF 305, og har den sidste uges tid testet det tre gange. I det software der er med, kan jeg se mine pulszoner der går til max 185. Jeg er endnu ikke i god nok form til at jeg vil forsøge mig med en vild max-puls test, og derfor er jeg gået ud fra de 220 minus alder (220-27=193).

Når jeg sætter min maxpuls til de 193, er der intet der ændres i Garmins training center. Desuden har jeg oplevet, at de pulszoner som der angives i training centeret, ikke virker sandsynlige for mig... Når jeg løber en kort tur på ca 3 km i meget meget stille tempo, så ligger min puls alligevel i pulszone 4 - 5, og for at få den ned i, fx pulszone 3, så skal jeg ned at gå. På min netop overstået løbetur havde jeg en maxpuls på 181 (zone 5 ifg Garmin), uden at føle mig videre anstrengt. Altså skal jeg ikke anstrenge mig for at komme op i de zoner, hvor jeg vel egentlig burde være ved at hoste lungerne op?

Jeg er på ingen måde i god form, og er kun lige startet op med at bygge formen op igen, så jeg forstår ikke helt dette, og er lidt i tvivl om hvordan jeg kan korrigere det i forhold til min træning og indtastning af mine pulszoner. Det jeg ikke helt forstår, er at mine pulszoner i Garmin Training center ikke opdateres, når jeg ændrer min maxpuls.

Jeg håber en eller flere kan hjælpe mig :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg købte i juli i år et 305, men byttede det for kort tid siden til 310XT HR.

Grunden hertil er, at 305 ikke måler kalorieforbrug ud fra puls, men ud fra vægt, distance og fart. Det gjorde, at jeg havde et målt kalorieforbrug på over 50 % i forhold til hvad der var korrekt, når jeg selv regnede forbruge ud ud fra min puls.

Blot til info, hvis du også synes dit kalorieforbrug ser for højt ud...

Link to comment
Share on other sites

Jeg forstår ikke helt det du starter med. Du siger at softwaren sætter dig til 185 i max puls. Jeg har selv GF 305 og der sætter jeg max pulsen i selve uret og der er ikke problemer med at opdatere til Garmin Connect (som jeg går ud fra er det du bruger).

Din max puls er højere end 193, det er helt tydeligt ud fra din træning, og formlen 220-alder er hamrende upræcis. Jeg tror roligt du kan ændre den til omkring 205, så vil du få en mere præcis måling.

Noget helt andet er, at når du er forholdsvis nybegynder er det ikke nødvendigvis det bedste at fokusere så meget på pulsen. Kan kun tale ud fra min egne erfaringer, men som nybegynder handler det om at bygge en grundform op - og når det er opnået kan man begynde at træne efter pulszoner. Ved godt der er vældig mange der er uenige med mig her, men igen, det er min egen erfaring.

Link to comment
Share on other sites

@ Peasol

Det er helt rigtigt, at jeg bruger Garmins eget software, som fulgte med. Det jeg ikke helt forstår, er hvorfor uret ikke opdateres i forhold til de oplysninger jeg taster ind i Garmins software. Jeg har fx ændret min maxpuls i software til 200, men der sker ingenting i forhold til de angivne pulszoner - hverken i softwaren eller på selve uret. Faktisk kan jeg se, at selvom jeg angiver min maxpuls til 200 i softwaren, og beder programmet om at bruge softwarens profil, så sker der alligevel ingen ændringer i uret.

Jeg er helt med på, at jeg først får ordentlig udbytte af pulstræning, efter min form er bygget op, men jeg prøver det alligevel her i starten - mest for legens skyld :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share