Knæskade (overbelastning)


Torben F.
 Share

Recommended Posts

Jeg løb DHL her d.9 sep, og har efterfølgende haft problemet med højre knæ.

Umiddelbart tror jeg det er en overbelastningsskade. Min løbeform har været ikke-eksisterende (sidst jeg løb var ved sidste DHL), dertil kommer at mine løbesko er oldgamle, så affjedring har der nok ikke været det store af. Og så presser man jo sig selv når man løber med kollegaer.

Jeg løb som sagt i fredags, og i weekenden mærkede jeg ikke rigtigt noget til knæet. Det var først mandag at det begyndte at opføre sig mærkeligt, og det er ikke blevet bedre i løbet af ugen. Når jeg blot går stille og roligt lige ud, så mærker jeg kun lidt til det, men hvis jeg skal op og ned af trapper er det meget ubehageligt. I praksis tager jeg elevatoren eller vralter op..

Det er svært at lokalisere hvor det sidder synes jeg. Der er ikke nogen hævelse at se, og der er heller ej trykfølsomt.

Nogen bud på hvad det kan være?

På forhånd tak!

Link to comment
Share on other sites

Allerførst Torben så behøver jeg vel knap nok at pointere det åbenlyse. Det er stupidt at løbe 5km når man ikke har bygget en løbeform op og her mener jeg ikke mht kondi osv men mht langsomt at vænne de forskellige typer væv til en stigende belastning så du undgår skader, det ved du til en anden gang.

Mht din skade så er det noget nær umuligt at sige noget om når du ikke kan lokalisere det yderligere, det vil blot blive gætværk og du vil ikke kunne bruge det til noget konstruktivt :wink:

Edited by TLunau
Link to comment
Share on other sites

Mht din skade så er det noget nær umuligt at sige noget om når du ikke kan lokalisere det yderligere, det vil blot blive gætværk og du vil ikke kunne bruge det til noget konstruktivt :wink:

Jeg forestillede mig at en distance på 5 km, var noget "man" burde kunne klare uden de store forberedelser. Men ja, jeg har ihvertfald lært af det!

Men der må da kunne peges på nogle mere sandsynlige årsager / udelukke nogle, i kraft af at skaden først rigtigt optræder 3 dage efter løbet?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hejsa,

Du kan være heldig, at det er regulær DOMS, altså muskelømhed. Tag det roligt og accepter og respekter smerten. Hvis du fortsat har ondt, så søg en fysioterapeut med viden om idrætsskader/overbelastningsskader.

Hej Don_B.

Ser først dit svar nu. Normalt tager man jo fordi ens egen læge, som så evt. henviser videre. Hvorfor ikke bruge samme fremgangsmåde her også?

Link to comment
Share on other sites

Gør det lige ondt stadig Turben?

Ja, op og ned af trapper er noget skidt. Lige ud er for det meste ok.

Det "sjove" er at jeg om morgenen kan tage en 20 trappetrin ned fra min lejlighed til gaden, helt uden at mærke noget. Men så bliver det værre i løbet af dagen.

Jeg føler især en ømhed på ydersiden af selve knæet.

Har bestilt tid hos lægen, kunne dog desværre først komme til onsdag næste uge, så overvejer lidt en åben konsultation.

Vil du/i anbefale at jeg tager ibuprofen i ugen op til lægebesøget, for at søge at behandle en evt. inflammation i området? Jeg har dog ikke fysisk kunne se nogen hævelse på noget tidspunkt. Jeg vil sætte stor pris på et fagligt indspark her :)

Edited by Torben F.
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share