Coopertest


M-B
 Share

Recommended Posts

Hej.

Jeg skal løbe et coopertest her snart (om 2 dage). Og jeg vil gerne have så mange gode råd jeg kan få på vejen, derfor er den her topic oprettet! Nemlig, Er der nogen der har gode råd :-)! ?

Det er ikke træningsråd jeg har brug for, men mere hvad man kan gøre godt UNDER løbet. Det skal løbet på et stadion.

Regner med at løbe et sted imellem 3.200 og 3.600 (bredt, i know, men det er ikke til at sige)

Også nogle spørgsmål:

1. Er det en god idé at tage noget energidrik ca. 15-20 min før ? evt. hvad?

Fordel: mere energi

Ulempe: mulighed for sidestik

Dilemma: hvad gør jeg! ?

2. hvornår er det godt at sætte slutspurten ind ? ca. hvor lang tid før slut?

3. Hvornår og ev.t hvad skal mit tidligste måltid være før løbet?

4. Nogen der har gode råd :-)

Mange tak

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Jeg skal løbe et coopertest her snart (om 2 dage). Og jeg vil gerne have så mange gode råd jeg kan få på vejen, derfor er den her topic oprettet! Nemlig, Er der nogen der har gode råd :-)! ?

Det er ikke træningsråd jeg har brug for, men mere hvad man kan gøre godt UNDER løbet. Det skal løbet på et stadion.

Regner med at løbe et sted imellem 3.200 og 3.600 (bredt, i know, men det er ikke til at sige)

Også nogle spørgsmål:

1. Er det en god idé at tage noget energidrik ca. 15-20 min før ? evt. hvad?

Fordel: mere energi

Ulempe: mulighed for sidestik

Dilemma: hvad gør jeg! ?

2. hvornår er det godt at sætte slutspurten ind ? ca. hvor lang tid før slut?

3. Hvornår og ev.t hvad skal mit tidligste måltid være før løbet?

4. Nogen der har gode råd :-)

Mange tak

Ja, det er jo sådan nogle ting, du skulle have testet under træningen :). Generelt bør man ikke ændre sin tilgang til en konkurrence i forhold til træning, så gør hvad du plejer før en træning. Lidt generelle råd:

Indtag et stort måltid 1-4 før konkurrence/træning(Størrelse afhænger af tid før konkurrence, jo tættere på jo mindre måltid og den store variation skyldes at det er meget individuelt, hvordan man responderer på fordøjelse og træning. Nogle kan indtage et måltid umiddelbart før konkurrence, mens andre skal have flere timer til at fordøje maden)

30 min. før indtages hurtigt optagelige kulhydrater(e.g. maltodextrin, dextrose) samt protein (e.g. whey) i væskeform. Powerade f.eks. kan også bruges hvis du vil købe en energidrik, men sørg også for at få lidt protein. (Mængden af kulhydrat og protein afhænger selvfølgelig af træningens/konkurrencens intensitet, men 60 g kulhydrat og 30 g protein er ganske generelt.

Det er selvfølgelig vigtigt at du også indtager protein og kulhydrat umiddelbart efter træningen/konkurrencen samt elektrolytter iform af bl.a. salt og kalium.

God tur!

Link to comment
Share on other sites

Nu er det et par år siden jeg gik til soldat - sådan for alvor ihvertfald. Men det bedste råd er helt klart: Læg hårdt ud, Øg farten undervejs og slut af med en spurt.

Just kidding.

Lav ingen sport de sidste 24 timer inden løbet og kun meget lidt de sidste 48 timer inden. Få et godt måltid pasta aftenen inden og god nats søvn op til løbsdagen.

Lad være med at fylde for meget i dig inden løbet - det er kun 12 minutter. Spis ca. 3 timer før - gerne nogle kulhydrater og lidt protein - men ikke for meget. Spis eventuelt en lille halv banan ca. 30 minutter før. Sørg for at være hydreret - drik et par glas vand i timerne op til og måske et lille glas sportsdrik ca. 15-20 minutter før. Hvis du er til kaffe så tag eventuelt en kop kaffe med sukker ca. 30 minutter før. Tis af og gå eventuelt på toillettet ca. 20 minutter før (kaffen kan godt hjælpe der).

Varm ordentligt op. Du må gerne svede og være lidt forpustet inden løbet. Hvis du er ordentlig varm kan du sagtens starte ud i dit 3200 meter tempo. Når du er halvvejs kan du begynde gradvist at øge farten HVIS du føler det går godt. Øg så farten gradvist efter hvordan du har det - hvis det bliver for hårdt så hold op med at øge farten yderligere. Spurt det sidste minut. Løb dit helt eget løb den første halvdel. I de sidste 6 minutter kan du godt begynde at finde andre løbere, du gerne vil følge / slå.

Og hvis det går helt galt så giv ikke mig skylden.

Held og lykke.

Stagaard

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Jeg skal løbe et coopertest her snart (om 2 dage). Og jeg vil gerne have så mange gode råd jeg kan få på vejen, derfor er den her topic oprettet! Nemlig, Er der nogen der har gode råd :-)! ?

Det er ikke træningsråd jeg har brug for, men mere hvad man kan gøre godt UNDER løbet. Det skal løbet på et stadion.

Regner med at løbe et sted imellem 3.200 og 3.600 (bredt, i know, men det er ikke til at sige)

Også nogle spørgsmål:

1. Er det en god idé at tage noget energidrik ca. 15-20 min før ? evt. hvad?

Fordel: mere energi

Ulempe: mulighed for sidestik

Dilemma: hvad gør jeg! ?

2. hvornår er det godt at sætte slutspurten ind ? ca. hvor lang tid før slut?

3. Hvornår og ev.t hvad skal mit tidligste måltid være før løbet?

4. Nogen der har gode råd :-)

Mange tak

1. Nej,hvis du har tænkt at presse dig selv,så er der sandsynlighed for at det kommer op igen.

2. Max 200 m før,selvfølgelig alt efter hvor træt du er.

3. Aller senest 1½ time før,alt efter der skal være vand,eller måske en lille banan. Du skulle gerne have mere end rigeligt energi i kroppen til den korte tur.Det handler nok mere om vilje.

4. Prøv evt. at 'ligge på hjul'. Altså blive pacet af en anden løber,er langt nemmere end selv at ligge forrest.

God tur :)

Link to comment
Share on other sites

1 - Enig i ovenstående. Du har rigeligt energi til at løbe i 12 min.

2 - Ingen slutspurt. Sørg hellere for at farten er konstant hele vejen.

3 - 1½ t lyder fornuftigt

4 - Hvis du ikke kender dem du løber med vil jeg advare mod at blive pacet. Du kommer hurtigt til at lægge for hårdt ud.

Du kan prøve at holde øje med tiden pr. halve omgang (200 m).

45s = 3200 m

40s = 3600 m

Sørg for at holde farten oppe. Hvis du mister tempo så sæt farten op

Læg langsomt ud. Selvom du tror du lægger meget langsomt ud, vil din første omgang højst sandsynligt være den hurtigste. Begynd derfor først at øge tempoet ved 600-800m.

Link to comment
Share on other sites

Mange tak for de dejlige svar! jeg suger til mig!

hmm, kan umiddelbart, opstille det her:

19:30 - AFTENSMAD, Ris + kylling + kartofler (ER indtaget)

09:00 - 150 g havregryn + mælk (kl. 9 eller hellere 10)

10:00 - et glas vand

11:00 - et glas vand

11:30 - halv banan

11:40 - en kop kaffe

12:00 - opvarmning til løb

12:15 - løb start

Tak Mr Tri for alt, men mest det med tid pr. halve omgang. ! Det havde jeg ikke tænkt på.

Tak Staagaard - hmm nu har jeg næsten givet mig næsten alt i 40 min, igår (dvs. to dage inden) - kan se jeg ikke skulle have gjort det, men det gav god selvtillid for formen er sgu på plads

Tak Ramaa: men kan læse at der ikke er stemning for energidrik?

Spørgsmål igen;

sidst jeg løb var det for 6 måneder siden = jeg kender ikke tempoet

Er det en god idé at tage en "seriøs" runde, kort før - eller skal jeg følge andre løbere, som jeg har en fornemmelse af hvordan de løber?

TAK!!!!!

Link to comment
Share on other sites

Mange tak for de dejlige svar! jeg suger til mig!

hmm, kan umiddelbart, opstille det her:

19:30 - AFTENSMAD, Ris + kylling + kartofler (ER indtaget)

09:00 - 150 g havregryn + mælk (kl. 9 eller hellere 10)

10:00 - et glas vand

11:00 - et glas vand

11:30 - halv banan

11:40 - en kop kaffe

12:00 - opvarmning til løb

12:15 - løb start

Tak Mr Tri for alt, men mest det med tid pr. halve omgang. ! Det havde jeg ikke tænkt på.

Tak Staagaard - hmm nu har jeg næsten givet mig næsten alt i 40 min, igår (dvs. to dage inden) - kan se jeg ikke skulle have gjort det, men det gav god selvtillid for formen er sgu på plads

Tak Ramaa: men kan læse at der ikke er stemning for energidrik?

Spørgsmål igen;

sidst jeg løb var det for 6 måneder siden = jeg kender ikke tempoet

Er det en god idé at tage en "seriøs" runde, kort før - eller skal jeg følge andre løbere, som jeg har en fornemmelse af hvordan de løber?

TAK!!!!!

Ville droppe kaffen,hvis du vil have koffein som energi ville jeg nok vælge det i pilleform. Men tro nu bare på at formen er der ;)

Og du kan sagtens tage en runde med højt tempo under opvarmningen.

Link to comment
Share on other sites

Hvis jeg var dig vil jeg passe på med at indtage kaffe så tæt på løbs start (11.40). Det kan godt føre til mavekramper, når du virkelig skal ud og give den gas som du nu skal. Stærk kaffe skal det ikke være. Benytter selv kaffen som "udrensningsmiddel", dog mindst 2-3 timer før eventuel løbskonkurrence, hvor intensiteten er hård.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share