Skuldre .. av av av


Ulla_Bruun
 Share

Recommended Posts

Hej med Jer

Efter at have søgt og læst rigtig mange steder på nettet - uden at finde et helt brugbart svar på mit problem, prøver jeg nu, om der er nogle gode råd at hente her i dette forum.

Undskylder den lange smøre her, men føler den er nødvendig, så I bedre kan danne Jer et billede af forløbet.

Jeg startede med at træne midt august, da et rygestop i februar havde fået smidt en del kilo på kroppen, som jeg ikke var helt enig i skulle være der :mad: Jeg er 45 år og aldrig været i bedre form end nu :smile:

Der blev lagt et program med maks 3 x styrketræning om ugen - de andre dage kunne jeg/vi så konditionstræne.

Hold da op - jeg kan ikke huske, hvornår jeg sidst har svedt så meget .. luft havde jeg ingenting af, men nu går det trods alt meget bedre - bortset fra mit problem.

Jeg brugte at ro som opvarming - kunne ikke klare 2 km uden 4-5 pauser i starten, men så pludselig kunne jeg både ro 2 og 5 km uden pauser. De 10 km var jo så det næste mål - tænkte - det må og skal jeg prøve.

Som sagt så gjort - helt nøjagtigt d. 14/9 - UDEN pauser overhovedet - tiden var omkring 56 min 30 sek - stolt som en pave tog jeg hjem. Det var selvfølgelig hårdt - gav sved på panden og en øm bag - men ellers ikke det vilde mærkbare - roede på maks (10) med en hastighed på omkring 29-30 hele turen igennem.

Efter et par uger mærkede jeg så for alvor, at den var helt galt ... den mindste form for anstrengelse - selv på en motionscykel og gang på løbebånd - måtte jeg krumme mig sammen. Mit bryst var ved at eksplodere - det trak ud i armene - mest den venstre! SÅ blev jeg bange - kontaktede min læge - han henviste til scanning af mit hjerte, som jeg nu skal til d. 5/11, da begge mine forældre havde mange blodpropper og begge hjerteoperede - døde i en alder af 62 og 65, så der bliver holdt et vågent øje med mig. I starten var smerten størst, når pulsen røg over 130 - derfor kontaktede jeg lægen.

MEN jeg er ikke i tvivl om, at smerterne kommer fra mine skuldre og den forbistrede rotur på 10 km. Har fået massage nogle gange - tager smertestillende medicin samt smører Zingiberin Ice på området, inden jeg nu kan træne bare en smule konditionstræning. Jeg/vi trænede 6-7 gange om ugen - har nu holdt en pause på 4 dage, men smerterne er stadig meget slemme.

Har I nogle gode råd, hvordan jeg kommer videre uden alle disse smerter, som er ved at drive mig til vanvid :crazy:

Jeg har jo tænkt mig at tage op at træne igen imorgen - nu er jeg kommet igang, så skal der også bestilles noget. Når der bare er frigivet nok endofiner, går det jo. (Dette er jo bare slet slet slet ikke optimalt)

Mange hilsner

Ulla

Link to comment
Share on other sites

Tak - jeg går ud fra, at det var øvelserne, du ville gøre mig opmærksom på.

Jeg må igang med at styrke mine skuldre.

Såfremt det ikke er hjertet der er problemet, ville det måske være en god ide at ulejlige en fys. Træning af rotator cuff er i øvrigt en god ide.

Mvh Andreas

Link to comment
Share on other sites

Overspændte skuldre og brystmuskulatur han give den slags symptomer. Men få tjekket hjertet først. Er der udpræget ømhed nogen særlige steder?

Jeg fik lavet en ultralydsscanning igår. Heldigvis pumper hjertet som det skal - klapperne er fine, så skal jeg bare lige en tur i CT scanneren i slutningen af måneden for at tjekke, om der er nogen form for forkalkning.

Det er svært at beskrive helt nøjagtigt, hvor det gør mest ondt. Selve skuldrene samt de øvre rygmuskler (langs skulderbladene) er nok det mest konkrete, jeg kan sige her og nu.

Det er jo også lidt af en forskrækkelse, jeg har givet denne her gamle krop - den har jo aldrig dyrket så megen motion før :laugh:

Rigtig god weekend :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share