Vægttab i en fart - offer alt!


Renovatio
 Share

Recommended Posts

Hej! :)

Jeg er en dreng på 18 år med en vægt på ca. 76 kg og en højde på 182 - BMI: 22.94

Endelig har jeg besluttet mig for at nu skal der virkelig laves noget om. Kan ikke fordrage at jeg ikke tør hive min bluse op nogen steder, at jeg ikke kan gå i tøj som er slim-line osv. Det skal simpelthen laves om!

Jeg offer alt min fritid på at det her skal lykkes, men ved ikke rigtigt hvordan jeg kommer derhen. Min plan er at komme mindst ned på 68 kg hvorefter jeg vil begynde at styrketræne og svømme. Har sat min dead-line til, at jeg vil have kastet de 8 kilo fra nu af og så til Nytår - vil fejre min nye livsstil når jeg kommer dertil nemlig :) - (er det forresten et realistisk bud? 8 kilo på 2 måneder?)

I øjeblikket løber jeg 3 km hver anden dag, men føler jeg vil gøre mere! Jeg har ikke noget imod at skulle løbe 10 km hver eneste dag hvis jeg kunne - har trods alt tiden til det.

Er der nogen som kan komme med nogen råd til hvordan jeg motionsmæssigt kan tabe mig mere og bedre, end de simple 3 km jeg løber hver anden dag? Er også lidt bange for at mine muskler ikke kan nå at restituere sig..

Så skal jeg også lige have hjælp på det kostlige område. Jeg har valgt at droppe alt alkohol, alt slik og alt usundt spisning. INTET AF DET! - Men det er jo ikke nok. Skal vide hvad jeg skal spise, hvornår osv.

- ER der ikke nogen herinde som har en god kostplan jeg kan følge eller o.lign.? Ville virkelig hjælpe. -

Håber virkelig i kan hjælp!

Link to comment
Share on other sites

Hej! :)

Jeg er en dreng på 18 år med en vægt på ca. 76 kg og en højde på 182 - BMI: 22.94

Endelig har jeg besluttet mig for at nu skal der virkelig laves noget om. Kan ikke fordrage at jeg ikke tør hive min bluse op nogen steder, at jeg ikke kan gå i tøj som er slim-line osv. Det skal simpelthen laves om!

Jeg offer alt min fritid på at det her skal lykkes, men ved ikke rigtigt hvordan jeg kommer derhen. Min plan er at komme mindst ned på 68 kg hvorefter jeg vil begynde at styrketræne og svømme. Har sat min dead-line til, at jeg vil have kastet de 8 kilo fra nu af og så til Nytår - vil fejre min nye livsstil når jeg kommer dertil nemlig :) - (er det forresten et realistisk bud? 8 kilo på 2 måneder?)

I øjeblikket løber jeg 3 km hver anden dag, men føler jeg vil gøre mere! Jeg har ikke noget imod at skulle løbe 10 km hver eneste dag hvis jeg kunne - har trods alt tiden til det.

Er der nogen som kan komme med nogen råd til hvordan jeg motionsmæssigt kan tabe mig mere og bedre, end de simple 3 km jeg løber hver anden dag? Er også lidt bange for at mine muskler ikke kan nå at restituere sig..

Så skal jeg også lige have hjælp på det kostlige område. Jeg har valgt at droppe alt alkohol, alt slik og alt usundt spisning. INTET AF DET! - Men det er jo ikke nok. Skal vide hvad jeg skal spise, hvornår osv.

- ER der ikke nogen herinde som har en god kostplan jeg kan følge eller o.lign.? Ville virkelig hjælpe. -

Håber virkelig i kan hjælp!

Hej,

Det lyder da godt du har tænkt dig at tabe dig, selvom det ikke lyder til du er meget overvægtig. Dit BMI ligger inden for normal området.

For det første er det vigtigt at du tager små skridt, så du ikke bare falder tilbage. De ændringer du laver nu, (ingen slik, mm) skal du kunne holde. Ellers tager du bare på igen. Så små skridt.

Med hensyn til løb kunne du overveje at begynde at løbe interval. Fx. 5 * 800m, eller hvad du nu kan holde til. Så hvis du skal løbe tre gange om ugen; 1. dag interval, 2. dag 4 km tempo tur, og 3. dag 7 km stille og roligt. Husk at holde mindst en dags pause mellem dine løbe dage, ellers bliver du bare skadet. De andre dage kan du cykle og svømme. Hvis du føler du får ondt i benene (andet end musklerne) så sæt belastningen ned, både tempo og distance. Du taber dig ikke hvis du er skadet.

Med hensyn til kost. Spis varieret. Og små portioner, men flere potioner og følg de 7 nye kostråd: http://www.motion-online.dk/kost_og_kosttilskud/ernaering/de_7_nye_kostraad/

Og husk; hvis du vil tabe dig skal du ligge i kcal-underskud. Dvs du skal forbruge mere energi på end du indtager. Brug evt beregning af energiforbrug: http://www.motion-online.dk/sundhed_og_vaegt/sundhed_generelt/beregn_dit_energiforbrug/

Og til sidst er dit mål urealistisk. Man kan max tabe 2 kilo om måneden, det er det eneste der er holdbart. Det hjælper slet ikke at sulte sig selv. Jeg synes i stedet dit mål skal være at komme i gang med en hel masse gode vaner - det er tusind gange svære!

Stil endelig spørgsmål!

Link to comment
Share on other sites

Hej renovatio, det lyder ikke umiddelbart som om du er specielt overvaegtig, men afhaenger selvfoelgelig af din muskelmasse. Jeg kender selv foelsen du sidder med.

Jeg ved ikke hvordan man bedst muligt taber sig, kan kun tale af egne erfaringer. Jeg har smidt 8 kg den sidste maanede, men gik godt nok ogsaa fra en lidt hoejere vaegt (88 til 80). Mht. kost er det eneste jeg foelger at spise min vaegt x 16 i kcal (din vaegt 76 kg = 1216 kcal pr. dag). Derudover har jeg proevet paa at spise 2 gram protein pr. krops-kg. pr. dag, hvilket vil sige omkring 150 gram for dig. Derudover saa loeb jeg 6 km 6 gange om ugen (hvilket har resulteret i at jeg nu sidder med skade). Jeg ville umiddelbart loebe 6 km 4 gange om ugen... Tror det er bedst at faa noget pause med, ikke specielt sjovt at kaempe og braende for noget og blive stoppet pga skade :)

Dit maal vedr. om 8 gange inden nytaar kan godt lade sig goere, men du skal godt nok tage dig sammen naar du er nede i de kg du er.

Derudover har jeg brugt to tilskud: protein-pulver (60 gram om dagen) og glutamin (15 gram om dagen).

Jeg haaber at det hjalp lidt, hvis ikke, saa oensker jeg dig held og lykke med at finde andetsteds :)

MVH

Monzoon

Link to comment
Share on other sites

Du skal nok også tage hånd om din kost, det er faktisk rigtig svært at tabe sig af motion alene, detter er der flere årsager til. For det første består det meste (2/3) af dit stofskite af dit basalstofskifte hvilket du ikke kan ændre, på godt dansk vil det sige der skal ydes en stor indsats for at du rykker meget ved dit total energiforbrug. For det andet skal vi øget motion og øge din sult og dette vil gøre du indtager mere energi.

Derfor er kosten altid vigtig hvis du ønsker at tabe dig, og det handler selvfølgelig om at spise mindre og det rigtige, så du ikke behøves at gå sulten i seng selvom du spare på dit kalorieindtag. :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share