Billig protein til aftensmaden


KarlS
 Share

Recommended Posts

Hvordan kan man lave et solidt aftensmåltid med gode billige proteiner?

Normalt bruger jeg:

- Kyllingefilleter (køber tit 1500-2000g når de er på bud, og fryser så ned)

- Bønner

- Tun

Men det er ligesom også det. Jeg har ikke boet ude vildt længe, så har ikke flere års indkøbserfaring, og køber stort set også kun ind "on the go", altså ud fra daglige behov.

Måske nogen ved om der er mange penge at spare ved at købe større ind?

Problemet er også at jeg jo kun skal lave mad til mig selv, så oksekød osv. er lidt mere besværligt at have med at gøre hvis man skal til at fryse om, eller lave større portioner også genopvarme.

Link to comment
Share on other sites

Jeg forstår ikke hvorfor du synes det er besværligt? At varme maden 2-3 dage i streg er da 100 gange nemmere end at skulle lave en ny portion? :)

Jeg kan også varmt anbefale :

kalkun bryst (findes ofte til rimelige penge) - prop den med feta og hvad du nu har lyst til

kikærter - lav f.ek.s falafel

hytteost/kvark - lav f.eks. tzatziki

Link to comment
Share on other sites

Jeg forstår ikke hvorfor du synes det er besværligt? At varme maden 2-3 dage i streg er da 100 gange nemmere end at skulle lave en ny portion? :)

Jeg kan også varmt anbefale :

kalkun bryst (findes ofte til rimelige penge) - prop den med feta og hvad du nu har lyst til

kikærter - lav f.ek.s falafel

hytteost/kvark - lav f.eks. tzatziki

Hov, glemte lige at sige jeg ikke er indehaver af en mikrobølge-ovn, så visse retter bliver bare besværligt at gryde- eller ovnvarme igen.

Link to comment
Share on other sites

Men der er jo ikke mere protein i , hvis det handler om kcal så køb 1 L olie raps for 9 kr i føtex :w00t:

Facepalm...

Tror du udelukkende at det handler om kcal?

Du tror ikke at det er den magiske blanding af prots, fedt, carbs der gør sødmæl til et vidundermiddel?

Link to comment
Share on other sites

Facepalm...

Tror du udelukkende at det handler om kcal?

Du tror ikke at det er den magiske blanding af prots, fedt, carbs der gør sødmæl til et vidundermiddel?

Facepalm...

Min pointe var at det eneste der er mere af i sødmælk er fedt, mættet fedt. Så hvis du gerne vil havde billige kcal med sundt fedt så køb da noget planteolie istedet og brug det i din mad og drik noget skummetmælk.

Link to comment
Share on other sites

Der findes masser af billige proteinkilder i vore dage. Masser af forskellige dyr leverer kød og indmad, ofte til en yderst lav pris. Fisk, frossen eller på dåse, er også til at betale. Skulle du ha lyst til pipfugl på en ny måde, kan du købe hele fugle, de gir typisk mad til et par måltider. Har du en indvandrer grønthandler i nærheden, er der også gode chancer for billige æg. Visse typer af ost er også til at betale. Masser af planter kan også byde på lidt billigt protein, primært korn og bælgfrugter.

Der er dog ikke nogen videre god grund til at spise mere end 2g protein /kg fedtfrie kropsvægt om dagen. Dette lader sig uden videre opfylde med almindelig mad.

Mvh Andreas

Edited by AndreasH
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share