Vægt vs. medicin


Mandal1969
 Share

Recommended Posts

Hej.

Er ny på siden og vil gerne høre andres mening/råd om problemer med vægten ved medicinindtagelse.

Jeg er 43 år med forhøjet blodtryk. For dette får jeg 3 slags medicin.

Carvedilol 2 x 25 mg dagligt

Ramipril 1 x 10 mg dagligt

Centyl med kaliumklorid 2,5+573 mg

Særligt Carvedilol sænker min hjertefrekvens som jeg så mistænker for at sænke mit stofskifte/forbrænding.

Dvs meget lav hvile puls på 46-48 bpm.

Trods omtanke for hvad jeg spiser, samt 3-4 hård træning med både konditionstræning og vægttræning kravler vægten stille i vejret. Det er fint at blodtrykket er faldet, men hvad hjælper det når fedtet så sætter sig?

Så stiller man en dag bare træskoene af en anden årsag..

Højde 178 cm / vægt 89 kg -dog med synlig muskulatur :-)

Er der nogen der kan bekræfte mig i min teori?

På forhånd tak.

Link to comment
Share on other sites

Carvedilol er kendt for at havde en sideeffekt der kan gøre du tager på. Du bør tage en snak med din læge, der er muligvis et alternativ.

Men du bør ikke stoppe med at tage din medicin. At være overvægtig i sig selv behøves ikke nødvendigvis gøre en forskel for hvornår du stille dine træsko.

Link to comment
Share on other sites

Der findes nogen evidens for at beta-blokkere (som carvedilol er) kan medføre en vægtøgning i opstartsfasen. Vi taler dog ikke adskillige kg og vægten burde hurtigt stabilisere sig igen.

Du bør dog ikke selv eksperimentere med din medicin, så tag en snak med din læge omkring hele din situtation. Ligeledes omkring anbefalingerne vedrørende fysisk aktivitet for dig.

Alternativt er at forsøge sænke dit energiindtag og se om du ikke kan modvirke at vægten stiger.

edit: to slow

Edited by -Elvirus-
Link to comment
Share on other sites

Nu ved jeg ikke hvilken type hypertension du, og hvilke præparater du har været på, men vil starte med at sige at det er yderst vigtigt at følge behandlingen...

Som det allerede er nævnt, er det kendt at bl.a. carvedilol kan øget vægten... Carvedilol er både en alfa og en betablokker... Betablokeringen er uselektiv hvilket gør at B3 receptorer der bl.a. findes i børns brune fedt og menes at være involveret i vægtøgningen ved betablokering, også blokeres i en vis grad... Du kan derfor snakke med din læge om at blive behandlet men en selektiv B1 antagonist eller en calciumantagonist...

Grundlæggende skyldes din vægtøgning at du indtager mere end du forbrænder, så hvis du spiser mindre, vil du stoppe med at tage på...

Edited by Stenalt
Link to comment
Share on other sites

Hej

Det at du tager på skyldes med stor sikkerhed at du spiser for meget. Så se kritisk på din kost, og med menes alt hvad du indtager af vådt og tørt. Du indtager mere end du forbrænder. Det kan du ændre ved at dyrke mere motion (svært) eller ved at indtage mindre ("let"). Et gæt er at du højst skal indtage omkring 8.000 kJ om dagen, og så vil du tabe et ½-1 kg om ugen.

Hilsen

Lars

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share