Træningsprogram :-)


jabsi1
 Share

Recommended Posts

Hejsa :-)

Jeg er 14 (fylder 15 først i marts) og er 157 høj og vejer 40 kg :-) (jep, jeg er en splejs :( )

Jeg vil til at starte i styrkecenter, og leder derfor efter et program, som vil styrke hele min krop, og give mig en bedre kondition, og så jeg kan få en bedre koncentrationsevne :)

Jeg træner badminton 2-3 gange i ugen, og spiller cirka hver 2. weekend kamp, så det ville være perfekt, hvis træningen også kunne give mig noget styrke i benene, da jeg ikke er den hurtigste ;) Det skal dog siges at jeg i april sidste år løb et halvmarathon i tiden 1.44, så jeg er god til at holde et stabilt tempo over længere tid :) Jeg har ikke six-pack, men hvis jeg strammer, kan man skimte et par "packs" så der er lidt mavemuskler :)

Men er der nogen der kan udarbejde et program? Jeg kan træne 2-4 gange i ugen :)

Venlig Hilsen

Jacob ;-)

Link to comment
Share on other sites

Det her er et godt fullbody program. Kør det 3 gange om ugen (dvs fx. man, ons, fre, bare der ikke er 2 dage i træk). Derudover skifter du mellem program A og program B.

Program A:

Squat 5x5

Benchpress 5x5

Inverted Rows 3xFailure

Pushups 3xFailure

Reverse Crunches 3x12

Program B:

Squat 5x5

Overhead Press 5x5

Deadlift 5x5

Chinups/Pullups 3xFailure (skift hver gang)

Prone Bridges 3x30sec.

Kilde (og mere læsning):

www.stronglifts.com

Link to comment
Share on other sites

@Nikolaj Jeg er helt enig i, at dit program er fremragende til muskelgains. Til gengæld er trådstarteren en 14-årig nybegynder. Jeg vil IKKE anbefale et frivægtsprogram til så ung og uerfaren en gut. Er der mulighed for, at han kan få en personlig træner til at hjælpe sig, er det selvfølgelig en anden sag.

@Jabsi1 Tilgengæld vil jeg anbefale et program a la MOLs eget program til maskiner. Fordelen er, at du kan træne uden opsyn og med minimal risiko for skade.

Herudover kan du læse lidt mere om træning her

Træt af at være tynd - del to med kostplan

Øg din muskelmasse

Spis dig til resultater

Stil endelig flere spørgsmål.

Hr. K

Edited by Hr.Kirchebrandt
Link to comment
Share on other sites

@Nikolaj Jeg er helt enig i, at dit program er fremragende til muskelgains. Til gengæld er trådstarteren en 14-årig nybegynder. Jeg vil IKKE anbefale et frivægtsprogram til så ung og uerfaren en gut. Er der mulighed for, at han kan få en personlig træner til at hjælpe sig, er det selvfølgelig en anden sag.

@Jabsi1 Tilgengæld vil jeg anbefale et program a la MOLs eget program til maskiner. Fordelen er, at du kan træne uden opsyn og med minimal risiko for skade.

Herudover kan du læse lidt mere om træning her

Træt af at være tynd - del to med kostplan

Øg din muskelmasse

Spis dig til resultater

Stil endelig flere spørgsmål.

Hr. K

Jeg indrømmer gerne jeg ikke har nogen reel viden om træning og indvirkningen på unge mennesker.

Dog er teknik-delen noget man kan lære, og uerfaren vil man altid være så længe man ikke opsøger viden og/eller hjælp.

Angående instruktører, så er det super vigtigt at trådstarter finder en god instruktør. Der er rigtig mange disse dage der ikke har nogen viden om det de instruerer andre i. Dette er mindre relevant hvis det blot er maskiner, da der oftest også er en vejledning på selve maskinen, men i frivægt skal man altså opsøge de instruktører der ved hvad de laver. (typisk ikke så mange i hvert center).

Trådstarter:

Du kan starte på det med det samme, men find en til at hjælpe dig, og læs op på øvelserne! Det er teknisk krævende, specielt i starten. Start fra 0 kg af og arbejd op, så du får en fornemmelse for teknikken.

Alternativt følg 2#'s råd. (omend jeg er modstander af maskiner af mange årsager, herunder manglende balancetræning og den unaturlige fixering af kroppens bevægelser).

Mvh,

Nikolaj

Ps. Og jeg gentager lige 2#'s råd, læs op om tingene! Læs en masse så du ved hvad du laver! (jeg har selv lavet den fejl bare at gå ned i et center, få et program og så træne det. Det giver (oftest) minimale resultater.)

Link to comment
Share on other sites

Jeg mener ikke der er noget i vejen for at starte med et frivægtsprogram som 14-årig. Den rigtige teknik er vigtig ligegyldig alder, og videnskaben har efterhånden aflivet myten om, at vættræning er farlig for teenagere.

Jeg vil dog aldrig anbefale nogen nybegynder, ligegyldig alder, at køre til failure fra dag 1. Ikke før teknikken er på plads, og man har minimum et års erfaring. Selv der, vil jeg ikke anbefale failure-træning hver træningspas, men det er jo en smagssag.

Træn i starten med en lav intensitet, og få styr på teknikken. Om det er 5x5 eller 3x8 mener jeg ikke er det væsentlige, det er op til den enkelte.

Link to comment
Share on other sites

I det center hvor jeg skal gå, tror jeg ikke der er ansat nogle instruktøre...

Det er jyden styrke og motion, i sønder omme hvis nogen ved hvor det er ;-)

Angående det med maskine program, så er jeg ikke sikker på at alle maskiner der er vist er der.

Er heller ikke sikker på, at alt til fri vægts træning er der :..

Link to comment
Share on other sites

I det center hvor jeg skal gå, tror jeg ikke der er ansat nogle instruktøre...

Det er jyden styrke og motion, i sønder omme hvis nogen ved hvor det er ;-)

Angående det med maskine program, så er jeg ikke sikker på at alle maskiner der er vist er der.

Er heller ikke sikker på, at alt til fri vægts træning er der :..

At træne i center er en mulighed, men jeg kommer til at tænke på, at du måske skulle forsøge dig med noget andet.

Hvad siger du til at få et kropsvægtprogram, som du kan lave hjemme? Alternativt kan du lave en sandsæk og løfte på den (se evt Komplet træningsudstyr for 300 kr)

Kom med dit svar, og så tager vi et nærmere kig på det.

Hr. K

Link to comment
Share on other sites

Hej igen!

Så har jeg været oppe i centret, fik dog ikke taget nogle billeder :)

Men de har cirka 10-15 forskellige maskiner, og så har de et stativ til squat, armløft osv...

De har også bænkpres ting ;-)

Men vil i lave et program, og hvis i føler for det, et kost program, som jeg ikke vil følge slavisk, men så der er idéer til det ;)

På forhånd tak for de svar der kommer, og tak for de svar der allerede har været der ;)

Venlig hilsen

Jacob

P.S - hvis nogle ønsker det, kunne jeg godt lave logbog, da det både ville være sjovt, men sikkert også kunne styrke mine skriveevner, og holde motivationen oppe :)

Link to comment
Share on other sites

Hej igen!

Så har jeg været oppe i centret, fik dog ikke taget nogle billeder :)

Men de har cirka 10-15 forskellige maskiner, og så har de et stativ til squat, armløft osv...

De har også bænkpres ting ;-)

Men vil i lave et program, og hvis i føler for det, et kost program, som jeg ikke vil følge slavisk, men så der er idéer til det ;)

På forhånd tak for de svar der kommer, og tak for de svar der allerede har været der ;)

Venlig hilsen

Jacob

P.S - hvis nogle ønsker det, kunne jeg godt lave logbog, da det både ville være sjovt, men sikkert også kunne styrke mine skriveevner, og holde motivationen oppe :)

Se overstående 5x5 program jeg har postet en gang...

Jeg ser stadig ikke noget validt argument for at det ikke vil fungere. (Og nej, du behøver ikke et års erfaring for at kunne træne det.)

Link to comment
Share on other sites

Hvis du nu har rigtigt med gå-på-mod, så kunne du bruge EDT-programmet. Flink som jeg er, har jeg endda lavet en maskine-venlig variant.

Hvis du giver dig i kast med EDT, så næsten garanterer jeg, at du kommer til at se resultater hurtigt. Samtidig kommer du til at se, hvem af dine makkere, der er mest sej. :smile:

Hilsen

Hr. K

Edited by Hr.Kirchebrandt
Link to comment
Share on other sites

Mange af de øvelser kan man vel lave derhjemme? Vil det så ikke være spild af penge at gå i styrkecenter?:)

Og er 20 min. ikke alt for anstrengende?

Det er forresten vel også træning over hele kroppen?

Men får man sådan nogle pumper arme, for det ønsker jeg ikke, jeg vil bare gerne se trimmet ud, og kunne smide min ven på en 1.85 rundt ;-)

Link to comment
Share on other sites

Mange af de øvelser kan man vel lave derhjemme? Vil det så ikke være spild af penge at gå i styrkecenter?:)

Og er 20 min. ikke alt for anstrengende?

Det er forresten vel også træning over hele kroppen?

Men får man sådan nogle pumper arme, for det ønsker jeg ikke, jeg vil bare gerne se trimmet ud, og kunne smide min ven på en 1.85 rundt ;-)

Alle øvelserne (stort set)er tænkt til maskiner. Når jeg skriver rygbøjninger, så er det øvelsen i maskinen, der er tænkt på.

Hele kroppen bliver gennemarbejdet, og jo, det er ganske anstrengende at køre programmet.

At være trimmet betyder, at du har synlig muskelmasse. Dvs. at du har masse og en lav fedtprocent.

Nu har du fået mit bud på en løsning, og så er resten op til dig.

Hr. K

Link to comment
Share on other sites

Alle øvelserne (stort set)er tænkt til maskiner. Når jeg skriver rygbøjninger, så er det øvelsen i maskinen, der er tænkt på.

Hele kroppen bliver gennemarbejdet, og jo, det er ganske anstrengende at køre programmet.

At være trimmet betyder, at du har synlig muskelmasse. Dvs. at du har masse og en lav fedtprocent.

Nu har du fået mit bud på en løsning, og så er resten op til dig.

Hr. K

Okay, tak for svarene, nu skal jeg bare lige have snakket med mine forældre :-)

Ville nogen være interesseret hvis jeg lavede en blog?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share