Dobbelt multivitaminpille.


Aquavand
 Share

Recommended Posts

Hej alle! :)

Noget jeg har tænkt på længe.

Piger der sidder stille hele dagen og vejer 50kg tager én multivitaminpille om dagen.

Vil det samme være gældende for eksempelvis en mand der vejede 100kg og var MEGET fysisk aktiv (6+ dage om ugen)? Eller vil han kunne tage 2 multivitaminpiller pga. den øgede vægt og den øgede aktivitet?

Evt. nogen der har erfaringer her?

(Kilder er MEGET velkomne :) )

Link to comment
Share on other sites

Hej Nikolajknude.:wink:

Nu er du godt nok udenfor min målgruppe, da du dyrker meget sport. Men jeg vil alligevel mene følgende:

Pas på med at tage 2 multi-vitamin/mineral-piller pr. dag. På den måde vil du jo få 200 % ADT af f.eks jern.(ADT er Anbefalet Daglig Tilførsel).

Du kan måske godt finde kilder, som siger, at 200 % ADT af jern som tilskud er uskadeligt. Men jeg kan ikke forstå, hvis man som mand gider æde så meget jern. For mange år siden har der nemlig været debat om, om en eller flere jernforbindelser i tilskud kunne være skadeligt for mænd.

Læge Niels Hertz, der er eller har været med i Vitalrådet, sagde vist for mange år siden, at man skulle passe på med en eller flere kobber-forbindelser i tilskud. ( www.vitalraadet.dk )Hvor meget, der er om snakken, ved jeg ikke. Men jeg gider ihvertfald ikke æde 200 % ADT af kobber i tilskud.

Og hvad med alle de andre mineraler? ER 200 % ADT i tilskud ikke i overkanten?

Så jeg vil nøjes med 1 multi-vitamin/mineral-pille pr. dag.

Venlig hilsen

Jan Hervig Nielsen

Ideudvikler

Projekt Smørhul

(og Projekt Trafiksikkerhed)

Projekterne er 2 afslappede fritidsforetagender uden økonomiske interesser. For mange år siden har jeg læst anatomi (bl.a. bevægeapparatet), fysiologi, biokemi, sygdomslære, ernæring og lært alternativ behandling. Det meste på næsten bachelor-niveau. Jeg benytter mig ikke mere af Medline/Pubmed og Cochrane, som nogle fagfolk bruger. "Kostvejledningen" er rettet mod 20-60 årige personer, der ikke dyrker meget sport.

Link to comment
Share on other sites

Hej Nikolajknude.:wink:

Nu er du godt nok udenfor min målgruppe, da du dyrker meget sport. Men jeg vil alligevel mene følgende:

Pas på med at tage 2 multi-vitamin/mineral-piller pr. dag. På den måde vil du jo få 200 % ADT af f.eks jern.(ADT er Anbefalet Daglig Tilførsel).

Du kan måske godt finde kilder, som siger, at 200 % ADT af jern som tilskud er uskadeligt. Men jeg kan ikke forstå, hvis man som mand gider æde så meget jern. For mange år siden har der nemlig været debat om, om en eller flere jernforbindelser i tilskud kunne være skadeligt for mænd.

Læge Niels Hertz, der er eller har været med i Vitalrådet, sagde vist for mange år siden, at man skulle passe på med en eller flere kobber-forbindelser i tilskud. ( www.vitalraadet.dk )Hvor meget, der er om snakken, ved jeg ikke. Men jeg gider ihvertfald ikke æde 200 % ADT af kobber i tilskud.

Og hvad med alle de andre mineraler? ER 200 % ADT i tilskud ikke i overkanten?

Så jeg vil nøjes med 1 multi-vitamin/mineral-pille pr. dag.

Venlig hilsen

Jan Hervig Nielsen

Ideudvikler

Projekt Smørhul

(og Projekt Trafiksikkerhed)

Projekterne er 2 afslappede fritidsforetagender uden økonomiske interesser. For mange år siden har jeg læst anatomi (bl.a. bevægeapparatet), fysiologi, biokemi, sygdomslære, ernæring og lært alternativ behandling. Det meste på næsten bachelor-niveau. Jeg benytter mig ikke mere af Medline/Pubmed og Cochrane, som nogle fagfolk bruger. "Kostvejledningen" er rettet mod 20-60 årige personer, der ikke dyrker meget sport.

Men hvordan kan det være, at 50kg krop kræver 1 pille. (dvs. man får 1/50 del pille pr kg) og 100kg krop kræver en pille (1/100 del pille pr kg).

Det ville vel være logisk at opdele det mere efter kg fremfor efter person.

Ligeledes, for at tage eksemplet yderligere, vil der vel være forskel på en person på 40kg med lav-intensitet der indtager, lad os fiktionelt sige, 10k kcal om ugen, og så en på 120kg der indtager 40k+ kcal om ugen? Der må vel i sidstnævnte tilfælde være en mere intens "gennemstrøming" af energi/vitaminer/mineraler?

Link to comment
Share on other sites

Hej Nikolejknude. :wink:

Det er nogle utroligt spændende spørgsmål, som du stiller i din sidste mail. Desværre har jeg ikke viden nok til at svare på dem.

Det er lang tid siden, at jeg har læst i bogen NNR 2004. Måske står der noget om dine problemstillinger i denne bog.

M.h.t. antioxidanterne C- og E-vitamin er det ikke sikkert, at en person, der er meget aktiv, har brug for 200 % ADT via tilskud. Denne person har måske ikke brug for dobbelt så meget af disse 2 antioxidanter. Ifølge en anden tråd på dette debatforum kan en stor mængde antioxidanter nemlig modarbejde en eller flere af motionens gavnlige effekter, hvis man dyrker meget sport.

Venlig hilsen Jan, Projekt S og T

Link to comment
Share on other sites

Gentagelse (for Pris Knud).

Seriøse idrætsudøvere med en høj energiomsætning har via det store indtag af næring et tilsvarende højt mikronæringsstofindtag, hvorfor ekstra supplement sjældent er nødvendigt. Desuden spiser disse udøvere (hvis ikke, så burde de) ofte relativt sundt, hvorfor det er tvivlsomt at et tilskud overhovedet har en effekt.

En 45kg inaktiv pige med et indtag på 1500kcal/dag derimod kan have vanskeligt ved at få dækket vitamin og mineral behov!!!!!

Link to comment
Share on other sites

Gentagelse (for Pris Knud).

Seriøse idrætsudøvere med en høj energiomsætning har via det store indtag af næring et tilsvarende højt mikronæringsstofindtag, hvorfor ekstra supplement sjældent er nødvendigt. Desuden spiser disse udøvere (hvis ikke, så burde de) ofte relativt sundt, hvorfor det er tvivlsomt at et tilskud overhovedet har en effekt.

En 45kg inaktiv pige med et indtag på 1500kcal/dag derimod kan have vanskeligt ved at få dækket vitamin og mineral behov!!!!!

Så du fraråder multi-vitamin piller?

Hvad så hvis vi siger en mand på 65kg fysisk aktiv og en på 130kg fysisk aktiv. Skal de så have samme dosering vitaminpille?

Vil den øgede masse/forbrænding netop ikke forårsage et dobbelt så stort vitaminforbrug? (hvorfor at den dobbelt så store kost er irrelevant)

Link to comment
Share on other sites

Så du fraråder multi-vitamin piller?

Hvad så hvis vi siger en mand på 65kg fysisk aktiv og en på 130kg fysisk aktiv. Skal de så have samme dosering vitaminpille?

Vil den øgede masse/forbrænding netop ikke forårsage et dobbelt så stort vitaminforbrug? (hvorfor at den dobbelt så store kost er irrelevant)

Kort sagt og lyt meget til dette råd, som også er dét som Elvirus prøver at sige:

Dine vitaminer og mineraler bør komme fra din kost, ikke fra en pille. Hvis du spiser mere som følge af at du bevæger mere, skal din kost nok bidrage med 'nok'. Desuden øger et højere aktivitetsniveau ikke behovet for vitaminer og mineraler markant (hvis overhovedet). (Kilde: Exercise Physiology - McArdle et al.)

Lægmandssprog: Nej. Lad være med at spise vitaminpiller

Dysp

Debattør

Projekt Lær-andre-om-anatomi-og-fysiologi

(og Projekt bliv-god-til-FIFA)

Projekterne er 2 afslappede fritidsforetagender uden økonomiske interesser. I mange år har jeg læst anatomi, fysiologi, biokemi, sygdomslære, ernæring og jeg har bestemt ikke lært alternativ behandling, da jeg ikke tror på magi og heksedoktori. Det meste på bachelor-niveau, da jeg er i gang med min bachelor i idræt. Jeg benytter mig Pub.Med og Web of Science, som nogle fagfolk bruger (jeg er ved at blive en fagperson). "Kostvejledningen" er rettet mod 20-60 årige personer, der ikke dyrker meget sport, men også andre der dyrker meget sport.

Edited by Dysp
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Normalt inddeles anbefalingen ind over for antal kalorier, dvs. ved indtag af flere kalorier så anbefales også flere vitaminer/mineraler. Natuligt følges disse så ofte ad (som flere er inde på).

Herudover er der også forskellige anbefalinger for mand/kvinde samt alder. Ofte er der dog ikke stor forskel pånær lige når vi taler børn og for enkelte vitaminer/mineraler til specielt udsatte grupper.

Får man ikke vitaminer nok så falder ens præstationsevne. Får man et overskud af vitaminer så øger det ikke præstationsevnen. Mange idrætsfolk spiser meget mere end inaktive mennesker og får ofte lødig kost så de får hvad de skal have af det meste. Nogle vitaminer og mineraler kan dog være svære at få nok af med mindre man er meget bevidst om hvad man spiser.

Nærlæser man artiklerne så fremgår det også at en hel del sportsudøvere ikke får hvad de skal have. Det er især kvinder inde for visse sportsgrene, men visse mænd er også udsatte.

De fleste topidrætsfolk tager ekstra tilskud lige fra vitaminer/mineraler til de meget specielle tilskud. Der findes en del artikler på dette.

Jeg vil anbefale at du tager en multi-vitamin/mineral med 100% af anbefalet dosis af alle vitaminer og en der indeholder mineraler. Normalt skal elitesportsfolk være opmærksom på mineralerne da det oftest er de som ligger lavt (og formentlig D-vitamin som mange mangler). Som jeg husker det er det især magnesium og zink som man skal være opmærksom på (samt et par mineraler mere som jeg ikke lige på stående fod kan huske). Nogle eliteudovere havde også problemer med C-vitamin (burde ellers let dækkes ind, hvis man spiser frugt/grønt eller drikker juice).

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share