Konstant sulten


hedvig
 Share

Recommended Posts

Hej

Jeg føler jeg stopper mad i hovedet, men alligevel er jeg konstant sulten. Jeg spiser morgenmad ved 7 tiden, men allerede ved 9 tiden er jeg sulten igen og sådan fortsætter det hele dagen igennem. Jeg er 17 år, 186 cm og vejer 73 kg. Jeg træner 5-6 gange om ugen, hvoraf 2 af dem er med styrketræning.

Jeg er vegetar, men spiser næsten dagligt enten linser, bønner eller andet med et højt indhold af protein. Ellers spiser jeg rimelig sundt og varieret.

Kan det skyldes at jeg spiser det forkerte, eller er der andet det kan skyldes? Er super træt af at være sulten hele tiden..

Link to comment
Share on other sites

Hov ja, det nok rimelig relevant :smile:

Jeg måler ikke hvad jeg spiser, men jeg spiser ca dette på en dag:

Morgenmad:

Havregryn, quinoaflager, rosiner og mandler med soyamælk på.

Mellemmad:

Et stykke frugt og en grovbolle.

Frokost:

150 gram grøntsager, et styk frugt og en grovbolle m. pålæg oftest bønnemos eller humus

Mellemmad:

Det ikke altid jeg husker at få noget med hjemmefra om morgenen, men frugt eller rugbrød.

Lige efter træning:

Oftest en banan

Aftensmad:

Jeg bor derhjemme, så hvad der nu bliver serveret, men altid med 200 gram grøntsager. Jeg plejer at dele tallerkenen op med halv grøntsager, 1/4 del af pasta/kartofler/quinoa/bulgur/couscous og så den sidste 1/4 oftest med linser, bønner, humus.

Link to comment
Share on other sites

Hov ja, det nok rimelig relevant :smile:

Jeg måler ikke hvad jeg spiser, men jeg spiser ca dette på en dag:

Morgenmad:

Havregryn, quinoaflager, rosiner og mandler med soyamælk på.

Mellemmad:

Et stykke frugt og en grovbolle.

Frokost:

150 gram grøntsager, et styk frugt og en grovbolle m. pålæg oftest bønnemos eller humus

Mellemmad:

Det ikke altid jeg husker at få noget med hjemmefra om morgenen, men frugt eller rugbrød.

Lige efter træning:

Oftest en banan

Aftensmad:

Jeg bor derhjemme, så hvad der nu bliver serveret, men altid med 200 gram grøntsager. Jeg plejer at dele tallerkenen op med halv grøntsager, 1/4 del af pasta/kartofler/quinoa/bulgur/couscous og så den sidste 1/4 oftest med linser, bønner, humus.

Hej Hedvig

Mit eneste krav på ekspertise når det kommer til kosten er at jeg selv er vegetar og træner og at jeg for ikke så lang tid siden selv har optimeret min kost i forhold til en aktiv livsstil med 4-5 træningspas og 3 x løb ugentligt.

Det første jeg vil sige er at hvis du går rundt og føler dig sulten, jah så spiser du nok ikke nok... Det kræver en del energi at træne jo, så prøv at skrue lidt op for dine portionsstørrelser.

Nå det er sagt så ville jeg godt lige spørge dig om det med proteinerne, du siger selv du får massere af proteiner, men ved du rent faktisk hvor mange du får, for ud fra din beskrivelse og min erfaring, ser det på ingen måde ud til du får nok. Her på siden bliver det anbefalet du får alt imellem 1-2gr pr kilo kropsvægt. Jeg bruger selv ca 1gr pr kropsvægt som mit mål (70-90gr pr dag). Og dette ville jeg på ingen måde nå ud fra hvad du ser ud til at spise. Så måske det kunne være en god ide at lige et par dage forsøge at holde nøjagtigt øje med hvad du spiste så du kunne tjekke op på om du virkeligt får nok.

Håber du kunne bruge det.

Jannie

Link to comment
Share on other sites

Jeg har fået at vide af min træner jeg skal have 2 gram pr. kilo kropsvægt hvilket jeg jo overhovedet ikke er i nærheden af. Jeg vil prøve at skrive præcist ned hvad jeg spiser fra imorgen af og så tjekke op på det.

Hvad spiser du for at få proteiner nok? Synes nemlig det kan være svært at spise så mange linser/bønner osv.

Link to comment
Share on other sites

Spiser du mælkeprodukter? For så er det jo ikke så svært at spise mere proteinholdigt - æg, hytteost, ost, mælk osv.

Er du derimod vegan, så bliver det sværere at indtage meget større mængder protein uden at æde proteinpulver.

Grunden til at du konstant er sulten skyldes formentlig også, at du bare ikke spiser nok ift. dit forbrug.

Link to comment
Share on other sites

Det som hjælper mig rigtig meget er præcis mejeriprodukter.

Nogle rigtig gode er kvark (også til tider kaldet fromage fraise), der er som reglen omkring 13gr protein pr 100gr - så hvis du bytter sojamælken (der i øvrigt ikke har meget mere protein end almindeligt mælk... ikke så win :blink:) ud med dette om morgenen kan du få dig en god proteinstart.

Et eksempel på en proteinrig morgenmad kunne for mig være dette:

300 gr Kvark

50 gr blåbær (frost)

40 gr havregryn

en skive rugbrød

et æg

glas mælk

samlet ligger denne morgenmad på omkring 580 Kcal og giver 72 gr kulhydrat (51%) 45 gr protein (32%) og 11gr fedt (17%).

så den skulle altså holde dig mæt længe. Fordelen ved at opgradere især morgenmaden synes jeg især er at det er let at planlægge, så skal man ikke stresse over at få dem senere. For mig giver det mest mening at lægge mine store måltider til morgenmad og frokost, men det er selvfølgelig individuelt.

et produkt der ligner kvark hedder Skyr og kan købes i irma og bilka, det koster omkring det samme og har omkring samme protein indhold, kan også fås i protions anretninger med frugtsmag til et mellemmåltid.

Hytteost har lign værdier som kvark og skyr, så det er bestemt også win - så bare et ordenligt gok af det på salaten, linserne, eller what ever det smager næsten ikke af noget, så det kan bruges til det hele også dessert!

Æg er også gode kilder, afhængigt af vægt giver de nok mellem 6-12 gr protein pr styk, så det er jo en god undskyldning for at spise blødkogt æg til morgenmaden (det der med man max må spise et æg om dagen pga højt kolesterol er ikke noget jeg gider bekymre mig om og nogle af gutterne herinde spiser da rask væk en hel bunke på en gang, har jeg luret - så det går nok).

Så er der selvfølg almindelig ost osv. smager godt - er godt!! (og man skal altså have noget fedt indenbords...)

Nødder er også meget godt - især i munden!

rugbrød og lign er faktisk også meget godt... og så vil jeg da lige introducere et produkt jeg selv er rigtig glad for: http://www.vegegarden.com/soja.html det er nogle soja produkter jeg lærte at kende mens jeg boede i sverige, de er lette og bruge og sparker røv proteinmæssigt - med dem kan du sagtens komme højt op. Disse produkter sælges dog desværre kun i malmø så vidt jeg ved men hvis du en dag skal over broen så er det klart anbefalelsesværdigt at købe et lille lager ind. Måske der er noget lign i danmark, jeg ved det faktisk ikke.

Men ellers så spring da ud i det og guf noget protein pulver. Da jeg kiggede på det, så det ud til de fleste af pulverne var lavet af valle, dvs. et mælke produkt - og derfor skulle det egentlig ikke være problematisk. Der er også et par veganske på markedet hvis du vil det. Jeg har ikke prøvet noget som helst af det. Men hvis du søger på tråde jeg har startet skulle du finde et link til noget vegansk protein pulver et medlem var så flink at forsyne mig med. Hvis jeg stepper min træning op til at involvere mere seriøs styrketræning på et tidspunkt, bliver proteinpulver nok også mit valg for stadig at tillade plads til at min kost er mere end minutiøs planlagte næringsstoffer :unhappy: .

Venlig hilsen og held og lykke,

Jannie

Link to comment
Share on other sites

Hov ja, det nok rimelig relevant :smile:

Jeg måler ikke hvad jeg spiser, men jeg spiser ca dette på en dag:

Morgenmad:

Havregryn, quinoaflager, rosiner og mandler med soyamælk på.

Mellemmad:

Et stykke frugt og en grovbolle.

Frokost:

150 gram grøntsager, et styk frugt og en grovbolle m. pålæg oftest bønnemos eller humus

Mellemmad:

Det ikke altid jeg husker at få noget med hjemmefra om morgenen, men frugt eller rugbrød.

Lige efter træning:

Oftest en banan

Aftensmad:

Jeg bor derhjemme, så hvad der nu bliver serveret, men altid med 200 gram grøntsager. Jeg plejer at dele tallerkenen op med halv grøntsager, 1/4 del af pasta/kartofler/quinoa/bulgur/couscous og så den sidste 1/4 oftest med linser, bønner, humus.

Det er ikke maerkeligt, at du er sulten, du spiser jo ikke saerlig meget... Hvad er problemet? Du er jo ikke for fed. Spis noget mere! (Og traen noget mere, saa bliver du ogsaa flottere)

Hvis du ikke har problemer med fisk, saa spis det.

Edited by Quantanamo
Link to comment
Share on other sites

Hov ja, det nok rimelig relevant :smile:

Jeg måler ikke hvad jeg spiser, men jeg spiser ca dette på en dag:

Morgenmad:

Havregryn, quinoaflager, rosiner og mandler med soyamælk på.

Mellemmad:

Et stykke frugt og en grovbolle.

Frokost:

150 gram grøntsager, et styk frugt og en grovbolle m. pålæg oftest bønnemos eller humus

Mellemmad:

Det ikke altid jeg husker at få noget med hjemmefra om morgenen, men frugt eller rugbrød.

Lige efter træning:

Oftest en banan

Aftensmad:

Jeg bor derhjemme, så hvad der nu bliver serveret, men altid med 200 gram grøntsager. Jeg plejer at dele tallerkenen op med halv grøntsager, 1/4 del af pasta/kartofler/quinoa/bulgur/couscous og så den sidste 1/4 oftest med linser, bønner, humus.

Hej nogle gange har jeg også problemer med at blive mæt, men har fundet ud af når jeg skære meget ned på kulhydraterne oplever jeg ikke samme sult, jeg ved ikke om det er rigtigt det jeg siger men jeg har fundet ud af at kulhydrater øger sulten, altså starter jeg dagen med havregryn, rugbrød eller andet med meget kulhydrat i oplever jeg en meget stor sult senere på dagen som jeg slet ikke kan ignorer, spiser jeg derimod noget proteinrigt som fx kylling tun rejer osv, ja så bliver jeg faktisk ikke sulten og hvis jeg gør er det på en mere behagelig måde end hvis jeg havde spist kulhydratrigt, altså det er en slt som jeg sagtens kan skubbe flere timer frem, men havde det nu været fx brød jeg spiste bliver jeg sulten at jeg slet ikke kan vente med at få noget i munden det skal bare ned hurtigst muligt (det er nok lavt blodsukker)

Edited by mxo
Link to comment
Share on other sites

Det er helt almindeligt at være sulten igen 3-4 timer efter sidste måltid. I øvrigt er det min bitre erfaring, at der skal være både grove kulhydrater (rugbrød, grovbolle) og protein (kød, fisk, æg ell. ost) før et måltid både kan stille min sult og gøre mig mæt (dvs. at jeg ikke en halv time senere allerede tænker på mad igen). Og hvis der ingen problemer er med vægten, så er der ingen undskyldning for ikke at spise sig mæt.

Mvh. Anna

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share