Knæskader


mouritz
 Share

Recommended Posts

Hej alle

Smerten beskrives således:

Meget diffus og svær at beskrive. Kan af og til starte forskellige steder i knæet, og nogle gange kommer den helt inde fra lårbensknoglen, og spreder sig derefter ned til knæet og helt ind i knæet når det er rigtig slemt, men også på ydersiden af knæskallen er meget normalt. Både lige under knæskallen men også over og i siderne. Det er sker i begge ben/knæ. Jeg har selv på fornemmelsen det er noget samspil mellem de forskellige led den er gal med, men jeg er ikke ekspert. Kan af og til få smerten væk hvis jeg løber på ydersiden af fødderne, og retter dermed knæet ud som støtten gør det i løbesko. Jeg er platfodet.

Her er først baggrunden.

Jeg ville i 2006 (var 18 år) løbe copenhagen marathon. jeg trænede rigtig hæftigt op til og fik så sceneskedehindebetændelse i anklen og måtte udgå. Prøvede senere at træne op igen og lagde ud med 10 km ture, men der gik ikke længe før det var knæet den var gal med. Jeg fandt ud af jeg var virkelig platfodet, og fik at vide det højst sandsynligt ville ordne det med indlæg, eller forebygge det hvis jeg trænede langsomt op. Men jeg kunne ærlig talt ikke mærke foreskel. Løbeskoene var desuden købt på baggrund af analyse af min teknik. Jeg begyndte i 2009 på at styrketræne mine ben, ved squat, dødløft og benpress. Jeg har uden de store problemer kunne gå massivt op i vægt i disse øvelser, og er blevet væsentlig stærkere i benene. Har måske ikke været 100% god til at stoppe hvis det gør det mindste ondt, men har som sagt kun haft få smerter. Nu prøver jeg at træne op igen og tager det MEGET stille og roligt. Problemet er at jeg kan mærke at jeg allerede kan fornemme smerten af og til kommer snigende.

Er der nogle som har nogle erfaringer, kender nogle gode fys'er (dem jeg har været ved har slet ikke opfyldt mine forventninger, og bare givet mig nogle allround øvelser til knæ)?

Jeg har prøvet at ændre på min løbestil så mit "impact" bliver så absorberet som muligt, men kun med lidt resultat.

Jeg er åben overfor alt

vh

Jacob Mouritzen

Edited by mouritz
Link to comment
Share on other sites

Din skade er ikke kommet ud af den blå luft, uhensigtsmæssig træning og mangle forståelse af restitution, og at du ikke lytter efter hvad din krop fortæller dig, har medført dine problemer.

Smerte = dine knæ vil godt fortælle dig at noget er galt.

På trods af smerte lytter du ikke til dine knæ, men du forsætter med aktiviteter, der belaster dine knæ.

Nu vil du gerne træne dig op igen meget stille og roligt, men smerten kommer igen.

Dine knæ prøver igen at fortælle dig at noget er galt.

Lyt nu til dine knæ og gear ned med de aktiviteter der giver smerten. Og kom ned og træn på et meget laver niveau, accepter nu at du er i en ny situation. En genoptræning vil tage tid, måske meget lang tid (år), før du er tilbage på samme niveau du var engang.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share