hvor meget hjælper det egentlig?


hassen
 Share

Recommended Posts

hej. jeg er 19 år, og har trænet siden jul engang... jeg har siden jeg var 16 år vejet mellem 74 og 76 (lige meget hvor emget jeg har trænet, ladet være osv.)... og er nu blevet stædig.. jeg VIL over 80 kilo så nu spiser jeg mere end hvad jeg egentlig finder behageligt, og efter hver træning indtager jeg en shake med:

3-4 bananer

0,5 liter letmælk

en ske 80% whey protein

og en spiseske rapsolie...

det har jeg nu gjort lidt over en uge, og kan som særvanelig når jeg træner hårdt mærke en klar forbedring både af kondi og styrke. (træner både løft og løb) MEN jeg tager ikke på.. er der noget jeg helt har misforstået, eller er princippet med at jo mere mand spiser jo mere ender man med at veje bare ikke gældene?

min biologilære var inde på at nogle mennesker har en anden opbygning af muskelfibre, som lgemeget hvad an gør ved dem ikke vokser ret meget i størrelse og vægt. selvom disse vokser i styrke... kan det have noget emd det a gøre eller er det en dead-end?

Link to comment
Share on other sites

hej. jeg er 19 år, og har trænet siden jul engang... jeg har siden jeg var 16 år vejet mellem 74 og 76 (lige meget hvor emget jeg har trænet, ladet være osv.)... og er nu blevet stædig.. jeg VIL over 80 kilo så nu spiser jeg mere end hvad jeg egentlig finder behageligt, og efter hver træning indtager jeg en shake med:

3-4 bananer

0,5 liter letmælk

en ske 80% whey protein

og en spiseske rapsolie...

det har jeg nu gjort lidt over en uge, og kan som særvanelig når jeg træner hårdt mærke en klar forbedring både af kondi og styrke. (træner både løft og løb) MEN jeg tager ikke på.. er der noget jeg helt har misforstået, eller er princippet med at jo mere mand spiser jo mere ender man med at veje bare ikke gældene?

min biologilære var inde på at nogle mennesker har en anden opbygning af muskelfibre, som lgemeget hvad an gør ved dem ikke vokser ret meget i størrelse og vægt. selvom disse vokser i styrke... kan det have noget emd det a gøre eller er det en dead-end?

Alle mennesker der kan træne kan vokse! Der er forskel på hvor let det går og hvor meget træning der skal til samt hvor tolerant man er. Din manglende evne til at tage på er ret almindelig i din alder, men det skal nok kunne lade sig gøre. Træn et basalt styrketræningsprogram 3 gange ugentligt med fokus på moderat antal reps og stabil styrkefremgang. Prioriter de store muskelgrupper som lår, hofter, ryg og bryst højest og spil ikke alt dit krudt på disco musklerne som mave og arme. Vil anbefale et fuldbodyprogram fremfor et split program i dit tilfælde.

Hvad angår din kost synes jeg du skal prøve at gå lidt systematisk til værks og se om der er ikke er noget der virker på dig. Noter evt ned hvad du spiser i løbet af dine dage og lav lidt beregninger på indhold af næringstoffer. Når du ved hvor meget du spiser nu kan du lettere vurdere hvor meget mere der skal til for at nå dit mål. Det at overspise er i øvrigt ikke altid så nemt som det lyder.

Mvh Andreas

Link to comment
Share on other sites

hej. jeg er 19 år, og har trænet siden jul engang...

Det er altså kun et par måneder?

Hvis du bare er vedholdende, tror jeg nok det skal komme.. De 4-5 kg du gerne vil tage på kommer ikke bare flyvende på kroppen, så de første par måneder her kan sandsynligvis slet ikke ses - det kommer!

Som AndreasH også skriver, så tag at få mere kontrol over hvor meget du indtager - for selvom du siger du spiser mere, end du synes er behageligt, kan det jo godt være af tomme kalorier, som ikke sætter sig i armene.. Tag at læs nogle af kost-artiklerne her inde på siden og så klø på. :4thumbup:

Daniel Hestbech

Link to comment
Share on other sites

det har jeg nu gjort lidt over en uge

Tålmodighed...

Træning i sig selv vil ikke gøre at du tager på.

Der sker tæt på ingen ting på én uge, og din shake er ingen garanti for at du nu er i energioverskud og vil tage på.

Der vil altså ikke ske synlige forandringer på en uge og måske heller ikke på den første måned.

Selvom det er vægten du har fokus på, så er det sandsynligvis muskelmassen du gerne vil øge (ikke fedtmassen).

Under rigtig gode omstændigheder kan du måske tage 30 gram muskler på pr dag, dvs. lidt under 1kg pr måned.

Fremskridt med sådan et projekt kommer LAAAAANGSOMT.

Edited by MaxPower
Link to comment
Share on other sites

endnu engang takker jeg for inputs.. dog vil jeg for en gangs skyld ikke følge råd til fulde. jeg træner en del kampsport, pt. med stav-kamp. og derfor er det ikke muligt hverken at priotere mine arme eller mave ned (vil helst hverken miste fart eller evne til at tage tæsk uden at falde sammen) men et fullbody lyder som en idé. og det emd at styre kosten er i mit tilfælde ikke det nemmeste i verden.

jeg bor på en kostskole, og udover lortemad har jeg ingen klager,og har hverken økonomi til bare at købe noget andet eller flytte, så jeg er låst på mængde... jeg prøver så vidt muligt at få kartofler og kød + salat... men det er laaaaaangt fra altid muligt at få noget der bare minder om en god og varieret kost... også derfor jeg æder proteinpulver, ved godt at detsom regel ikke er nødventigt for folk der ikke træner helt vildt meget, men har INGEN kontrol med hvad jeg ellers får at spise... det er ikk altid nemt at få alt til at passe sammen :)

en fra min klasse anbefalede i dag at en liter mælk til 5,- om dagen vil give et god røvfuld protein og øge tidsperioden hvori min kroper i kalorieoverskud... kan der være noget om det?

Edited by hassen
Link to comment
Share on other sites

Det er altså kun et par måneder?

Hvis du bare er vedholdende, tror jeg nok det skal komme.. De 4-5 kg du gerne vil tage på kommer ikke bare flyvende på kroppen, så de første par måneder her kan sandsynligvis slet ikke ses - det kommer!

Som AndreasH også skriver, så tag at få mere kontrol over hvor meget du indtager - for selvom du siger du spiser mere, end du synes er behageligt, kan det jo godt være af tomme kalorier, som ikke sætter sig i armene.. Tag at læs nogle af kost-artiklerne her inde på siden og så klø på. :4thumbup:

Daniel Hestbech

Jeg vil nok anbefale dig at læse nogle kostartikler.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share