Vil helt ikke have større ben


Stefanovic
 Share

Recommended Posts

Hejsa folkens

Jeg startede på styrketræning for et par måneder siden og er nu begyndt at køre efter følgende program

Chinups - 3x8

Dips - 3x8

Bænkpres med håndvægte - 3x10

One-arm bend-ower-row(tror jeg nok den hedder) - 3x8

Dødløft - 3x8

Sqaut - 3x8

Jeg har dog det problem at jeg ikke ønsker at mine ben bliver for store i og med at jeg går meget op i det fodbold jeg spiller og store ben vil nok være en ulempe. Men jeg vil bare høre om der er nogle alternativer til sqaut og dødløft, på forhånd mange tak :D

Edited by Stefanovic
Link to comment
Share on other sites

Hvis du er erfaring indenfor styrketræning, har jeg nogle gode øvelser da jeg selv spiller fodbold og har stor nok muskelmasse på mine ben.

Hvor gamle er du? og hvad spiller du på banen?

Et par måneder, er det så 2 eller flere?

Så har jeg nogle gode styrketræningsprogrammer til dine ben :)

Link to comment
Share on other sites

Hvis du er erfaring indenfor styrketræning, har jeg nogle gode øvelser da jeg selv spiller fodbold og har stor nok muskelmasse på mine ben.

Hvor gamle er du? og hvad spiller du på banen?

Et par måneder, er det så 2 eller flere?

Så har jeg nogle gode styrketræningsprogrammer til dine ben :)

Det lyder skam godt :D Det drejer sig om 2-3 måneder hvor jeg ikke har fokuseret så meget på benene af frygten for at de blev alt for store. Jeg er 198cm, angriber og vejer pt 82kg :D

Link to comment
Share on other sites

Det lyder skam godt :D Det drejer sig om 2-3 måneder hvor jeg ikke har fokuseret så meget på benene af frygten for at de blev alt for store. Jeg er 198cm, angriber og vejer pt 82kg :D

Så kan jeg godt fortælle dig at dine ben ikke er for store til fodbold.

Det bliver de heller ikke hvis du runder 100 kg.

Link to comment
Share on other sites

Han er 198 cm høj, så skal man fan'me veje meget for at være for stor til fodbold.

Jep, men John Carew vejer 88 - han er to cm lavere. Zlatan 95.

100 kg er en sjat når man skal løbe og hoppe en del.

En anden ting er at SQ og DL 2-3 gange om ugen ikke er super godt in-season.

Link to comment
Share on other sites

Jep, men John Carew vejer 88 - han er to cm lavere. Zlatan 95.

100 kg er en sjat når man skal løbe og hoppe en del.

En anden ting er at SQ og DL 2-3 gange om ugen ikke er super godt in-season.

Der er forskel på hvad der er optimalt og hvad der er acceptabelt.

Jeg skriver jo ikke at 100 kg er optimalt, det er det næppe for en angriber.

Pointen er at han kan smide en del kg på uden at det vil være et problem for ham og hvis han fokuserer på at "åh nej nu er mine ben for store" vil det nok hæmme ham en del psykisk og det er dét der ødelægger hans performance, ikke størrelsen på hans ben.

Desuden har du åbenlyst ret i sidste sætning, specielt mht. dødløft.

Link to comment
Share on other sites

Det lyder skam godt :D Det drejer sig om 2-3 måneder hvor jeg ikke har fokuseret så meget på benene af frygten for at de blev alt for store. Jeg er 198cm, angriber og vejer pt 82kg :D

Det du kan starte med at gør at lave om på den måde du lave squat og dødløft på fra hypertrofisk til mere eksplosivt.

Den jeg har kørt meget er i fx squat hvor jeg har kørt 3 reps. af 5RM og så kørt dem så eksplosiv som muligt, efterfølgende af 2-3 plyometriske boxjump. Alt dette er et sæt, så holder du 5 minutters pause inden næste sæt. Det køre du 4-5 sæt af, alt efter hvad du synes.

På denne måde træner du din eksplosive styrke og undgår hypertrofi eller reducere den til minimalt.

Husk de antal gentagelse du tager med vægt ikke må være til udmattelse du skal føle du sagtens kunne tage 1 eller 2 mere og der køres med tung vægt.

Dette princip kan også køres i dødløft.

Her kan du også selv læse lidt om det og lidt teori dag ;) Eksplosiv styrke

Hvis du også vil have andre øvelser for benene kan du bare sige til ellers start med dette.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share