Hold forbrændingen i gang med væske?


kimweltz
 Share

Recommended Posts

Er det muligt at bruge væske (vand, mælk, juice, cola) til at forhindre kroppen i at gå i hungersmode under et vægttab?

Det er klart at kroppen sætter forbrændingen ned hvis man indtager meget få kcal i løbet af dagen, så spørgsmålet er om væske kan bruges i stedet for mellemmåltider for at holde forbrændingen oppe i løbet af dagen?

Lad os tage eksemplet i et underskud på 700-800 kcal per dag. Hvad siger I?

Edited by kimweltz
Link to comment
Share on other sites

For det første går kroppen ikke i hungersmode. Det er en gammel myte, der ikke vil slippe åbenbart.

Vand indeholder ikke kalorier, og kan derfor ikke bruges til mellemmåætid.

Kroppen sætter altså ikke forbrændingen ned, fordi du indtager meget få kalorier. Du mister derimod en stor mængde muskelmasse forholdsvis hurtigt, og dermed vil dit basalstofskifte også falde i takt med muskelmassen/vægten.

Link to comment
Share on other sites

Hej VenaN

Jeg har spekuleret en del over det med forbrændingen faktisk. Lige da jeg joinede forummet havde jeg en laaaang diskusion med Dysp om hvorvidt jeg skulle øge mit kcal indtag (og en del andre ting), hans begrundelse var blandt andet det her med "overlevelses"-mode eller noget lign, at kroppen ville guffle løs på muskler i stedet for fedt da det ville krampagtig holde fast på sine depoter da den troede den sultede hvis den fik for lidt kcal. Dette ville i sidste ende sænke forbrændingen da man havde mindre muskler der så behøvede føde osv.

Problemet med dit lave kcal-indtag er også, at du tvinger din krop i faste og dermed går over i "overlevelses"-mode. Det er ikke en korrekt måde at tabe sig på. I semi-faste bruger din krop ikke primært dine fedtdepoter som supplement til den manglende energi; den bruger af dine muskler. Dine dyrebare muskler, som holder dit stofskifte højt. Selvfølgelig taber du dig, men fedt er, somsagt, ikke det eneste. Især når du motionerer meget, er det et problem at din muskelmasse kraftigt reduceres og du vil begynde at præstere dårligere og dårligere.

Fedt skal sniges af. Madlogs udregning er baseret på en eller anden simpel algoritme. At tabe sig 1 kg om ugen er ikke hensigtsmæssigt i det lange løb og du vil, på ingen måde, være i stand til at vedligeholde et sundt vægttab på 1 kg om ugen, anyways. Det går så bare udover din motivation, fordi du samtidigt vil begynde at føle dig svag og derfor ikke kan motionere ordenligt.

Jeg har ligeledes stødt på lign udtryk igennem min undervisning inden for spiseforstyrrelser, med udgangspunkt i anoreksi og at man ved at sulte sig selv kan få noget, de vidst kaldte starvation syndrome, hvor ens appetit forsvinder og andre småting.

Så ud fra disse forudsætninger bliver jeg lidt forvirret over dit svar, kunne du have lyst til at uddybe, hvad præcis er en myte og hvad er realiteter?

Venligst

Jaaanie

Link to comment
Share on other sites

Jeg takker for begge svar, men nu skal denne tråd dog ikke udvikle sig til en diskussion om hvor vidt hungersmode findes. Jeg mener personligt at forbrændings niveauet vil ændre sig alt efter om man har indtaget mad eller ej.

Men svaret til spørgsmålet må være, at væske uden kcal ikke kan holde forbrændingen i gang, hvilket egentlig giver god mening.

Link to comment
Share on other sites

Jeg takker for begge svar, men nu skal denne tråd dog ikke udvikle sig til en diskussion om hvor vidt hungersmode findes. Jeg mener personligt at forbrændings niveauet vil ændre sig alt efter om man har indtaget mad eller ej.

Men svaret til spørgsmålet må være, at væske uden kcal ikke kan holde forbrændingen i gang, hvilket egentlig giver god mening.

Men hvis du har fået svar på dit spørgsmål er det vel ikke et problem jeg hijacker tråden? :smile:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ligeledes stødt på lign udtryk igennem min undervisning inden for spiseforstyrrelser, med udgangspunkt i anoreksi og at man ved at sulte sig selv kan få noget, de vidst kaldte starvation syndrome, hvor ens appetit forsvinder og andre småting.

Så ud fra disse forudsætninger bliver jeg lidt forvirret over dit svar, kunne du have lyst til at uddybe, hvad præcis er en myte og hvad er realiteter?

Venligst

Jaaanie

Hej Jaaanie

Det såkaldet "starvation syndrome" er sådan set rigtig nok, set ud fra et sult-perspektiv. Det er nogle hormoner der styre din sultfornemmelse, der kan blive påvirket af en meget lav kaloriediæt. Men dit basalstofskifte er fastsat i forhold til din vægt, og er meget svært påvirkeligt.

Der findes et utal af myter omkring stofskiftet, og min personligt holdning er, så længe det ikke er dokumenteret, vil jeg ikke forholde mig til det. De forsøg og studier jeg lige kender til, viser alle det samme, at stofskifte ikke ændre sig nævneværdig efter flere dages faste. Det er først når vægten falder, at basal stofskiftet følger med.

Ved et meget lavt kalorieindtag, og specielt proteinmangel, begynder kroppen at forbrænde en del muskelmasse, selvfølgelig for at holde kroppen igang. Kroppen kan ikke alene forbrænde fedtdepoterne, da musklerne også skal bruge protein, som altså ikke kan findes i fedtdepoterne. Derfor vil den begynde at forbrænde den muskelmasse der ikke er livsnødvendig, for at bibeholde den smule muskelmasse der er absolut nødvendig.

Basal stofskiftet hænger meget tæt sammen med FFM (fedt fri masse), da muskler kræver en del mere kalorier end fedt. Derfor vil dit stofskifte rimelig hurtig falde på en fastekur, fordi dine muskler svinder ind forholdsvis hurtigt.

Edited by venaN
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share