Ugentlig vægttab


ström
 Share

Recommended Posts

Jeg er en kvinde på 26 år, er 173 cm høj og vejer et omkring 75 kg. Mit aktivitetsniveau er nærmest 'sengeliggende' i øjeblikket pga rygproblemer... Bare lige for at give et billede af de forskellige måske/måske ikke relevante oplysninger.

Jeg har i den sidste uges tid haft et gennemsnitsligt indtag på 942 kcal pr dag. Jeg ved godt at det ikke er meget og der nok ryger noget muskelmasse på den konto, men mit spørgsmål er så, da jeg ikke ejer en vægt; hvor meget kropsvægt ryger der cirka på en uge, når indtaget ikke er større? Jeg har overhovedet ikke forstand på sådan noget, så hvis der var nogen der kunne give et skøn, ville det være dejligt.

På forhånd tak og god dag til alle.

- Ström

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Altså, det er ret svært at komme med et direkte svar, da man jo ikke rigtigt kender dit ligevægtsindtag (Altså hvor meget du normalt spiser og hverken tager på eller taber dig, altså kalorie mæssigt). Men mener, at det gennemsnitlig for kvinder ligger på 2000 om dagen, og hvis dette også er nogenlunde det samme som dit, så er det jo godt 1100, som du ligger i underskud om dagen. Altså nu er det jo meget individuelt, hvordan præcis din krop reagere på. Men altså kan sige, at man jeg cutter, hvilket jeg gør nu. Så ligger jeg knap 500 kalorier i underskud hver dag, og for mig personligt giver det ca. et tab på 5-600 gram om ugen.

Håber dette kan hjælpe dig lidt. Men der er sikkert langt mere kompetente folk, som giver dig et svar senere i tråden :)

God bedring med ryggen :)

//Para

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke et egentligt svar på dit spørgsmål, blot et par kommentarer.

- hvorfor er det vigtigt for dig at vide? Du kan højest få en meget generelt indikation, der måske/måske ikke passer på din situation. Køb en billig badevægt, hvis du har brug for løbende at holde øje med dit vægttab.

- ja, der ryger muskelmasse hvis du er 'sengeliggende' og ikke indtager særlig mange kalorier. Du taber sikkert også på energi og koncentration, og vægttab uden nogen form for aktivitetsniveau er generelt en dårlig strategi. Du bliver sløv af det og risikerer at din krop går i overlevelsestilstand, hvilket resulterer i en lavere forbrænding og deraf følgende lavere vægttab. Op af sofaen, med mindre du nærmest er invalid så findes der altid en motionsform, der i hvert fald er bedre end ingenting.

Link to comment
Share on other sites

Som sengeliggende mister man hurtigt muskelmasse uanset energiindtag. Dit energibehov er sikkert under 1500kcal om dagen når du ligger ned hele tiden. Det bedste du kan gøre er at spise meget protein, da det vil minimere dit behov for at nedbryde muskelprotein. Prøv i øvrigt også at bevæge dig så meget som du kan. Det er sikkert muligt for dig at bøje og strække dine arme og ben og desuden kan du nok også bevæge dine skuldre. 30 min seneliggende gymnastik om dagen kan muligvis gøre en forskel.

Mvh Andreas

Link to comment
Share on other sites

Som det også bliver nævnt, er det jo rigtig svært at svare på.

Men hvis vi prøver at buge MOL-beregnerne, så ser det ud som følger:

post-21526-036457400 1299589102_thumb.pn

Som det ser ud, er det ca et kg i ugen, jo mere du bruger musklerne, jo mindre muskeltab får du jo så..

Jeghar sat det til at være 12 timers sengeliggende og 12 timers sidde - det ved jeg ikke om er passende, men ellers må du jo selv gå ind og lege med beregnerne :smile:

Go bedring.

Hestbech

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share