Hjælp til konditions-træningsprogram ifm. mountainbikin.


Theis k
 Share

Recommended Posts

Hej! Jeg er ny her på forummet og søger lidt hjælp til et træningsprogram, som skal forbedre min kondition i forbindelse med min sport, mountainbiking.

Kort fortalt kører jeg Downhill, som er en høj-intensitets disciplin, hvor et løb typisk varer fra 50 sek. til 2 minutter. Jeg vil derfor gerne forbedre min kondition på den mest optimale måde med formål, at blive hurtig i det korte interval. Derfor er jeg gået ud fra, at det er 2-minutters intervaller jeg skal træne, men jeg har ikke stor erfaring med dette - indtil videre ser mit ugentlige træningsprogram således ud:

Mandag: 8.5 km løb, moderat intensitet

Tirsdag: Tekniktræning på mountainbiken, moderat intensitet

Onsdag: Intervaltræning, løb, 5x2 minutter med 3 minutters pause i mellem

Torsdag: Let styrketræning

Fredag: Intervaltræning, mtb, 5x2 minutter med 3 minutters pause i mellem

Lørdag: Længere mtb-tur, moderat intensitet

Søndag: Downhill (hvis muligt) og let styrketræning

Jeg bruger ca. 40-60 minutter om dagen på træningen, så det føles indtil videre ikke overambitiøst.

Kan i give mig konstruktiv kritik? Jeg er interesseret i at effektivisere min træning så meget som muligt, de første konkurrencer står også lige for døren. ;)

På forhånd tak.

Theis

Link to comment
Share on other sites

Jeg har aldrig selv kørt downhill, så har ikke konkret erfaring med, hvad der gør en hurtigere. Hvor meget tramper man fx i pedalerne kontra bare det at styre? Hvis man tramper meget, så er mit gæt (jvf. manglende erfaring), at din styrketræning skal være tung for at give dig mere eksplosivitet. To minutter er dog lang nok tid til, at ren styrke ikke er nok. Der skal også pumpes noget blod rundt, hvorfor intervaltræning umiddelbart er rigtig.

Derudover vil jeg også nævne ordet specificitet. D.v.s., at hvis du vil være hurtig på en cykel, så skal du også træne på cykel. Jeg vil derfor tro, at du med fordel kan udskifte din løbetræning med cykeltræning. Medmindre løbetræningen da skyldes hensynet til din generelle sundhed, hvor løb vel næsten er uovertruffent.

Link to comment
Share on other sites

Tak for svar! Ja, der trampes noget under et downhill-løb, men det er i sig selv meget krævende at holde styr på cyklen, og er nok det, der tærrer mest på kræfterne. Alle muskler bruges - det er lidt ligesom motocross, bare med mere tråd.

Jeg har umiddelbart valgt løbetræningen pga. at jeg synes det virker meget effektivt (kondition kontra tid).

Tror du/I at 2 minutters intervaller er for meget/lidt? Og hvordan med pauserne imellem intervallerne, skal de være kortere eller længere end selve intervallerne?

Her er en lille film med downhill (ikke et løb), så i lige kan se, hvad det går ud på.

http://www.pinkbike.com/video/178839/

Edited by Theis k
Link to comment
Share on other sites

Han har pænt godt styr på cyklen, den gode Dean Tennant - det er en tand mere elegant, end når jeg er i skoven med vennerne i weekenden :-)

Løbetræning er som sagt hamrende effektivt og styrker dine knogler som ingen anden sport. Og mine egne erfaringer er da også, at kondition godt kan transformeres fra cykel til løb og omvendt. Særligt har jeg dog haft gode erfaringer med at træne intensivt udelukkende på cykel og en måned senere konstatere, at mine løbetider ikk er blevet forværret (led og muskler bliver dog ømme). Men hvis det er marginaler, du er på jagt efter, så vil du have fordel af kun at træne på cykel.

Angående intervallernes længde og pauserne imellem dem er jeg nødt til at melde pas. Måske du kan finde noget i Jens Bangsbos bog "Aerob og anaerob træning". Jeg fik meget ud af at læse den, men kan ikke huske, om han kom ind på intervallængder. Umiddelbart virker det dog ikke helt skævt, at du træner intervaller, der svarer til konkurrencesituationen. Jeg har svært ved at se, hvad lange intervaller skulle give dig i.f.t. den valgte konkurrenceform.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share