Foberedelse til Marathon


mathias_the_cool
 Share

Recommended Posts

Hej alle!

Jeg har et spørgsmål som nok er meget bredt at svare på..

Jeg skal løbe marathon til maj, og er jeg føler mig helt klart godt på vej fysisk! Men jeg kender mig selv godt nok til at vide, at så snart at det for alvor nærmer sig, kan jeg blive alt for hysterisk i mit hoved, om jeg nu kan klare det, og om jeg har forberedt mig ordentligt. Her er mit egentlige spørgsmål så..

Hvordan får jeg en ordentlig nattesøvn dagen før?

Er der nogen som har nogle råd til det, og i det hele taget til, hvordan man bedst forbereder sig, udover det fysiske?

Alt fra hvad der er godt at spise i den sidste uge op til, og evt nogle smarte tricks til under selve løbet?

Jeg fisker egentlig bare efter en masse gode råd til en første gangs marathon løber! :)

Link to comment
Share on other sites

Hej Mathias-the-cool.

"Hvordan får jeg en ordentlig nattesøvn dagen før?"

Tja, sørg for at have det hele klart til næste dag, også bare hop tidligt i køjen. Du kan evt. lægge en dyne eller noget under benene, så de er hævet. Det får jeg friske ben af (så jeg sover med benene oppe hver aften)

"Er der nogen som har nogle råd til det, og i det hele taget til, hvordan man bedst forbereder sig, udover det fysiske?"

Hmmm, jeg har nogle ja. Men nu ved jeg ikke om du bare vil gennemfører marathonet eller om du vil vinde. En ting du kunne gøre er at skrive mellemtider ned på din hånd. Hvis du nu ved at du skal løbe marathonet på 3 timer, så skriv den tid som du skal have efter 5,10,15,21 og 33 km ned på din hånd, så kan du se om du holder tempoet. Det er smart ;-)

Ellers så tænk positivt. Tænk at det bliver en stor oplevelse, og det er noget du har set frem til i flere måneder.

Du må endelig ikke begynde at tvivle på din form når du ser de andre, det går du simpelthen psykisk ned på! tænk hellere at du ser skarpere ud!

"Mad op til løbet"

3 dage før løbet skal du begynde at spise mere til aftensmad. Specielt flere proteiner og kulhydrater. 2 dage før endnu flere kulhydrater og aftenen før skal der bare noget indenbords! Til de store marathons ude i verden er der jo "pasta-party" aftenen før løbet. Gode ting at spise er f.eks. Riis med kylling og salat, det er rigtig godt! sammentidig skal du også have nok at drikke. Husk det.

"På dagen"

Spis en ordentlig potion morgenmad! gerne havregryn. Jeg spiser havregryn med æble- og banan stykker hver morgen. Dertil tager jeg en håndfuld mandler og hasselnødder. Det er det bedste du overhovedet kan spise til morgenmad! ikke kun på løbsdagen, men hver dag.

Spis 3 timer før løbet. Så kan du nemlig nå at få skidt det værste ud igen ;-)

Held og lykke med løbet.

Har du nogle mere specifikke spørgsmål, så spørg

Mvh.

Bonde

Link to comment
Share on other sites

Hej alle!

Jeg har et spørgsmål som nok er meget bredt at svare på..

Jeg skal løbe marathon til maj, og er jeg føler mig helt klart godt på vej fysisk! Men jeg kender mig selv godt nok til at vide, at så snart at det for alvor nærmer sig, kan jeg blive alt for hysterisk i mit hoved, om jeg nu kan klare det, og om jeg har forberedt mig ordentligt. Her er mit egentlige spørgsmål så..

Hvordan får jeg en ordentlig nattesøvn dagen før?

Er der nogen som har nogle råd til det, og i det hele taget til, hvordan man bedst forbereder sig, udover det fysiske?

Alt fra hvad der er godt at spise i den sidste uge op til, og evt nogle smarte tricks til under selve løbet?

Jeg fisker egentlig bare efter en masse gode råd til en første gangs marathon løber! :)

Hej

Læs bogen "Elsk at løbe - marathonbogen", der vil du finde mange gode råd og viden om løb.

Hilsen

Lars

Link to comment
Share on other sites

Guest Cykologen

Jeg har – for mange, mange år siden – løbet nogle maratonløb, men jeg har ikke den gyldne opskrift. Ovenstående tips lyder dog rigtigt fornuftige. Og så må det være et af de emner, der er allerbedst beskrevet rundt om på internettet. Så før du løber, skal du måske surfe? smile.gif

Link to comment
Share on other sites

Tak for svarene! Jeps, har faktisk lige søgt på nettet nu, og set at der er nok at hente ;)

Viborgbonde; For det første. Tak fordi at du kalder mig mathias-the-cool. Det er et navn jeg er glad for at bære. Hvem vil ikke gerne være ... -the-cool?:) Mange tak for rådene. Vil helt sikkert prøve det med, at skrive tider ned. Lyder faktisk rigtig smart! Og så vidt jeg ved, er der skilte med antal km på marathon ruten ikke?

Satser på at få en nogenlunde tid. Mellem 3 timer og 4,5 time). Jeg vil også prøve det med at have benene løftet om natten. Prøver det før en af mine lange ture.

Lige nu spiser jeg yogurt med musli, som egentlig er ret godt, men kan være jeg også prøve havregryn. Det er vel nu at det hele lige skal testets før den store dag!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share