Badminton


oliv1405
 Share

Recommended Posts

Hej alle!

Jeg spiller badminton på forholdsvis højt niveau, så jeg har lige et hurtigt spørgsmål:

Jeg ved at man i badminton skal træne i intervaller, men hvor lange intervaller og hvor tit?

Tak på forhånd.

Hvor lange er dueller i badminton? Jeg mener de typsik er en 10-15 sek (max), ret mig hvis jeg tager fejl. Derfor skal der arbejdes i intervaller i dette område.

De anaerobe processor, kan opdeles i to:

Anaerob kapacitet: Tolerance træning, dvs arbejde, hvor du ignorere ophobningen af mælkesyre i benene. Dette gøres typisk ved at holde pauserne mellem intervallerne korte.

Anaerob effekt: "produktions"-træning, dvs. træning af musklernes evne til hurtigt at levere energi uden tilstedeværelsen af ilt. Her arbejdes stadig i ovenstående interval-range, dog holdes pauserne mellem intervallerne høje, således du er frisk til at kunne give den fuldt ud i næste interval. Dette bruges også som hurtighedstræning.

Intervallerne kan med fordel laves på en badminton bane, således at du samtidig får trænet dit benarbejde, samt lærer banens størrelse bedre at kende. Variation er nøglen til din træning, så vil du opleve det sjovere at træne = bedre resultater.

Typisk vil man nok starte med længere pause mellem intervallerne, når der trænes anaerob kapacitet, også gradvist (fra uge til uge) sætte pauserne ned. Der kan også arbejdes med at øge antallet af intervaller.

Hvor mange dage om ugen, havde du tænkt dig at træne? Er du i sæson nu eller hvornår starter den? Du kunne med fordel afsætte en enkelt dag til en stille og rolig kontinuerlig løbetur, således at du også får trænet de aerobe energiprocesser.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share