Interval pace


JokumS
 Share

Recommended Posts

Hej. Jeg er lige begyndt at løbe og jeg vil gerne have det bedste ud af det. Jeg har siddet og læst en lille miniguide fra sealswcc.com omkring intervaller. Der er noget, jeg ikke helt forstår. Den måde, de forklarer intervalløb virker meget underligt. Kan lige citere,

For example' date=' if you recently completed

a 1.5-mile run in 10:30 – 1/4 mile base pace

of 1:45 – your interval training pace should

be about 1:41.[/quote']

Mener de, at hvis man løber en kvart mil på 1:45 minutter, skal pausen i mellem 400m intervaller være 1:41 minutter?

Pdf-filen kan findes på hjemmesiden her:

www.sealswcc.com/navy-seals-physical-training-guide.aspx

Det er vidst anden side, intervalløb begynder.

Mvh,

JokumS

Edited by JokumS
Link to comment
Share on other sites

Hej. Jeg er lige begyndt at løbe og jeg vil gerne have det bedste ud af det. Jeg har siddet og læst en lille miniguide fra sealswcc.com omkring intervaller. Der er noget, jeg ikke helt forstår. Den måde, de forklarer intervalløb virker meget underligt. Kan lige citere,

Mener de, at hvis man løber en kvart mil på 1:45 minutter, skal pausen i mellem 400m intervaller være 1:41 minutter?

Pdf-filen kan findes på hjemmesiden her:

www.sealswcc.com/navy-seals-physical-training-guide.aspx

Det er vidst anden side, intervalløb begynder.

Mvh,

JokumS

Hey J,

Det der står i pdf'en er, at der løbes 1/4mile i INT-tempo, og der hviles i 2x den tid, det tager at løbe den kvarte. Som der også så fint er beskrevet i skemaet - hvis du løber intervallet på 2min , så "løber" du pause i 4min.

Jeg er dog ikke enig i deres fordeling af tiden - jeg (og andre) mener, at du skal løbe dine intervaller i forholdet 1:½-1 - dvs. din pause skal være mellem halvdelen og det samme tidsrum som du løbe INT i (lige omvendt af SEAL's) - eksempel : jeg løber 400m intervaller omkring 4:45 og lunter pause i mellem 2:25 og 4:45. Dog bør du holde mindst 1min pause. Om du løber eller går eller står er ligegyldigt.

Dit 400m INT-tempo bør ligge ca. 5-6sek under dit 5km tempo (dvs. løber du 5km i 5:00min/km ligger dit 400m-tempo omkring 4:54min/km.

/håber det gave lidt.

/A

Link to comment
Share on other sites

Hej og tak for svaret :-) Det hjalp virkeligt meget.

Ok, men længden af intervallerne skal være 350-400 meter konstant? Altså, jeg skal vel fasthole samme længde på intervaller hver gang? Men ja, jeg tror også jeg ville holde mig til halv/fuld hviletid i stedet for dobbelt. Det virker af meget i forhold til, hvor langsom jeg nok vil være.

Edit: Er der evt. nogen, der har en god idé til at time intervallerne? Jeg kan godt løbe med min mobil i hånden hvis krævet, men findes der nogle bedre alternativer end et stopur i telefonen?

Edited by JokumS
Link to comment
Share on other sites

Velbekomme.

Nej, dine intervaller behøver ikke at være lige lange - "reglen" hedder over 20sek og under 5min. Det tager ca. min 30sek før du når pulsen og over 5min slider for meget på skroget. Hvis du ikke har lige lange intervaller hedder det "fartleg" og er "en hel anden træningsform" :-) (NOT).

Endelig skal du huske, at du maks må være 5-8% af den samlede ugentlige træningstid i "den røde zone".

Ja, jeg kender et godt alternativ til telefonen - et armbåndsur ;-)

/A

Link to comment
Share on other sites

Tja, så er det vel ud at tjekke udstyr :-) Glæder mig nu til at komme i gang. Jeg tror i først omgang jeg tager intervaller på samme længde for ikke at glemme noget som helst. For jeg er knap så sikker på, hvor langt 400 meter er i mit område. Men det kan jeg vel finde ud af gennem rutemåleren. Tusind tak skal du have :-)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share