Udholdenhed + Compounds


JokumS
 Share

Recommended Posts

Hej. Jeg ved, der allerede er mange tråde omkring dette, men jeg vil bare være helt sikker. Jeg træner udholdenhed hver anden dag (Armstrækkere, mavebøjninger og kropshævninger som supersets og kerneøvelser) og jeg vil gerne have noget funktionel styrketræning ind de andre dage. Jeg har clean & jerk, bænkpres, squats og dødløft i tankerne. Det vil jeg gøre med få sæt (Højst 3) og omkring 5-10 gentagelser - altsammen uden pause imellem sæt og delt op over to dage. Er det en god idé, eller kan der ske forbedringer?

På forhånd tak :-)

Mvh,

JokumS

Link to comment
Share on other sites

Hej. Ok, men hvad er så en god pause mellem sæt for funktionel styrke? Har siddet og læst "Starting Strength", men jeg er endnu ikke nået til et sted, hvor de forklarer om pauser mellem sæt.

Uden nogen speciel viden inden for optimal træning er min plan således,

Mandag, onsdag og fredag

Udholdenhedstræning og landistance/intervalløb, variabel distance.

Armstrækninger, Kropshævninger og mavebøjninger i variable sæt og gentagelser. Her ingen pause mellem sæt.

Derudover kernetræning (Planken, sideplanken osv.) uden pause i mellem.

Tirsdag, torsdag og lørdag

Svømning og styrketræning (Med pause i mellem hver sæt)

Har forresten også fundet en spændende artikel til andre, der er nysgerrige. Har endnu ikke læst den fuldt igennem.

Mvh,

JokumS

Link to comment
Share on other sites

Hej. Ok, men hvad er så en god pause mellem sæt for funktionel styrke? Har siddet og læst "Starting Strength", men jeg er endnu ikke nået til et sted, hvor de forklarer om pauser mellem sæt.

Fordi det er kontraproduktivt at fastsætte pauserne til et arbitrært tal.

Hold så lang pause, som du synes der skal til før du er klar til et sæt. Det vil typisk være 2-5 minutter.

Link to comment
Share on other sites

Du efterlyser funktionel træning og siger at du vil træne: bænkpres, squat, dødløft osv? Det er ikke funktionel træning.

Mavebøjninger, rygbøjninger, armstrækkere, kropshævninger osv er funktionel træning.

Det du efterspørger laver du allerede masser af?

Edited by Mathias Skovbo
Link to comment
Share on other sites

Hej. Ja, det er sandt at udholdenhed er mit primære mål. Men derudover vil jeg gerne kunne løfte tungt over længere tid (30-40kg i måske en halv time eller længere i et stresset miljø). Altså, jeg vil være både udholdende og stærk. Og som jeg har forstået fra min artikkel i tidligere indlæg og nogle andre artikler (Sikkert en masse pseudovidenskabeligt crap), så er det bedste, hvis man træner decideret udholdenhed for sig selv, og så efter noget tid (En dag for mig), træner man så styrke-orienteret træning.

Jeg har forstået de fleste koncepter for udholdenhedstræning, og jeg har trænet udholdenhed i en del tid nu. Intensiv træning over længere tid er her godt. Men styrketræning har jeg knap nok rørt før nu, så det er stadig ret nyt for mig. Men som jeg har forstået det, skal man her i stedet træne meget kort og specifikt. Så forstår jeg egentlig godt det med lange pauser.

Indtil videre er mit styrketræningsprogram det samme som det i Starting Strength, hvilket også kan findes på nettet. Jeg vil nok bare lægge mere vægt på, som jeg avancerer.

EDIT: Min forståelse af funktionel træning har altid været en blanding mellem udholendhed og styrke. Men det kan være, jeg bare har misforstået det.

Edited by JokumS
Link to comment
Share on other sites

Hej. Ok, men hvad er så en god pause mellem sæt for funktionel styrke? Har siddet og læst "Starting Strength", men jeg er endnu ikke nået til et sted, hvor de forklarer om pauser mellem sæt.

Uden nogen speciel viden inden for optimal træning er min plan således,

Mandag, onsdag og fredag

Udholdenhedstræning og landistance/intervalløb, variabel distance.

Armstrækninger, Kropshævninger og mavebøjninger i variable sæt og gentagelser. Her ingen pause mellem sæt.

Derudover kernetræning (Planken, sideplanken osv.) uden pause i mellem.

Tirsdag, torsdag og lørdag

Svømning og styrketræning (Med pause i mellem hver sæt)

Har forresten også fundet en spændende artikel til andre, der er nysgerrige. Har endnu ikke læst den fuldt igennem.

Mvh,

JokumS

Hej JokumS

Jeg tror du vil lære, hvad du skal bruge via Starting Strength. :smile:

Ser det nævnt i tråden, man mener det kun er "gymnastik", der kan bruges til træning for funktionel styrke. Det mener jeg er noget sludder, men det kan du jo bruge eller lade være. Det er klart du får mere pressestyrke af bænkpress. Det er i høj grad funktionelt. Det hjælper træning ved lav belasting, der derimod ikke med.

For at svare på den med sæt pauser.

Pausen er ganske enkelt nødvendig, for at tillade dig at løfte tilstrækkelig vægt. Du finder en pause, der i andet sæt, tillader dig at løfte noget nær det du gjorde i første.. Det siges et ske inden for ca. 1-3 minutter, men prøv ad.

Det er ikke produktiv at jage 2 kaniner. Træn styrke på styrkedage og udholdenhed på øvrige.

Edited by Droopy
Link to comment
Share on other sites

Siden hvornår er funktionel træning= kropsvægtsøvelser?

Ved funktionel træning forstås de øvelser, som kroppen er naturlig skabt til at foretage. Det givet ved: Når man skal op ad jorden (armstrækninger) eller maveøjninger, når du skal klatre op i et træ (kropshævninger), hoppe efter en genstand (englehop) osv! Siger ikke alle kropsvægtsøvelser er funktionel træning, men mange er.

Funktionel træning som mange forstår det, har dog intet med hverken det jeg skriver at gøre, eller styrketræning i et center. Derimod er det når man sætter flere øvelser sammen (ofte kropsvægtøvelser) såsom:

1 armstrækning, med overgang til englehop og afslutning af reaktionsøvelse -> Gentag!

Du træner ikke funktionel træning i en fitness center, så armstrækkere, mavebøjninger osv er langt mere funktionelle end decideret styrketræning.

Edited by Mathias Skovbo
Link to comment
Share on other sites

Du efterlyser funktionel træning og siger at du vil træne: bænkpres, squat, dødløft osv? Det er ikke funktionel træning.

Mavebøjninger, rygbøjninger, armstrækkere, kropshævninger osv er funktionel træning.

Det du efterspørger laver du allerede masser af?

HVAD?

Hvad der er funktionel styrketræning for den ene er det ikke nødvendigvis for den anden. Det kommer an på så meget.

Link to comment
Share on other sites

Ved funktionel træning forstås de øvelser, som kroppen er naturlig skabt til at foretage. Det givet ved: Når man skal op ad jorden (armstrækninger) eller maveøjninger, når du skal klatre op i et træ (kropshævninger), hoppe efter en genstand (englehop) osv! Siger ikke alle kropsvægtsøvelser er funktionel træning, men mange er.

Funktionel træning som mange forstår det, har dog intet med hverken det jeg skriver at gøre, eller styrketræning i et center. Derimod er det når man sætter flere øvelser sammen (ofte kropsvægtøvelser) såsom:

1 armstrækning, med overgang til englehop og afslutning af reaktionsøvelse -> Gentag!

Du træner ikke funktionel træning i en fitness center, så armstrækkere, mavebøjninger osv er langt mere funktionelle end decideret styrketræning.

Det er vrøvl.

Link to comment
Share on other sites

HVAD?

Hvad der er funktionel styrketræning for den ene er det ikke nødvendigvis for den anden. Det kommer an på så meget.

Ja, du forstår tydeligvis intet om funktionel træning - forstår godt du siger "hvad". Forstår simpelthen ikke at folk er så uvidende når de forsøger at lege eksperter og rette folk som ved hvad de snakker om.

Du kunne starte med at læse den her:

http://crossfitting.wordpress.com/2008/10/25/crossfit-funktionel-traening/

og ellers gå ind og prøv et crossfit program i dit lokale fitness center, snakke med nogle med erfaring, forhøre dig i forsvaret omkring deres træning osv istedet for at spille klog med sætninger som "Det er vrøvl" når du ikke ved hvad du snakker om.

Tak

Edited by Mathias Skovbo
Link to comment
Share on other sites

Ja, du forstår tydeligvis intet om funktionel træning - forstår godt du siger "hvad". Forstår simpelthen ikke at folk er så uvidende når de forsøger at lege eksperter og rette folk som ved hvad de snakker om.

Du kunne starte med at læse den her:

http://crossfitting.wordpress.com/2008/10/25/crossfit-funktionel-traening/

og ellers gå ind og prøv et crossfit program i dit lokale fitness center, snakke med nogle med erfaring, forhøre dig i forsvaret omkring deres træning osv istedet for at spille klog med sætninger som "Det er vrøvl" når du ikke ved hvad du snakker om.

Tak

Pas nu på med at være så selvsikker....

Funktionel træning betyder sådan set bare om træningen er "brugbar", kan den overføres til den pågældne sportsgren. Bænkpres er ikke speciel funktionel for en marathonløber, men for en rugbyspiller er det da rimelig sikkert.

Link to comment
Share on other sites

Hej igen. Jeg ved ikke med jeres diskussion, men mit program er i hvert fald færdigt og jeg er virkelig glad for hjælpen herinde - under alle omstændigheder så tror jeg funktionel træning er alt efter, hvad du går efter. Jeg tvivler på, en Tour de France-cykelløber ville være særligt glad for de tre store ift. en powerlifter. Nu har jeg også lavet nok tråde omkring hjælp til træning til at tie stille herinde i noget tid, vil jeg tro ;-)

Droopy: Jeg prøver mig frem med pauserne :-)

Link to comment
Share on other sites

Pas nu på med at være så selvsikker....

Funktionel træning betyder sådan set bare om træningen er "brugbar", kan den overføres til den pågældne sportsgren. Bænkpres er ikke speciel funktionel for en marathonløber, men for en rugbyspiller er det da rimelig sikkert.

Bænkpres er stadig ikke en funktionel øvelse. Det kan godt ske at øvelsen er funktionel for en rugbyspiller, men det er ikke det der forstås når man snakker om funktionel træning.

Link to comment
Share on other sites

Bænkpres er stadig ikke en funktionel øvelse. Det kan godt ske at øvelsen er funktionel for en rugbyspiller, men det er ikke det der forstås når man snakker om funktionel træning.

Vil du så ikke være så venlig at forklare os andre hvad funtionel træning betyder?

For det du lige har skrevet er i stil med "bilen kører fint, men den kan ikke starte".

Link to comment
Share on other sites

Bænkpres er stadig ikke en funktionel øvelse. Det kan godt ske at øvelsen er funktionel for en rugbyspiller, men det er ikke det der forstås når man snakker om funktionel træning.

"Funktionel træning" ud fra din egen lille personlige definition.

Link to comment
Share on other sites

Se link på forrige side?

For det første er det lidt et problem at du linker til en yderst subjektiv salgstale.

For det andet står der heller intet om at øvelser som squat/dl osv. ikke er "funktionel træning".

Der står faktisk derimod at "træk/løft/skub", som vel er kendetegnet for de store løft, er funktionel træning.

Edited by MamboMads
Link to comment
Share on other sites

Der er satme nogle guldkorn på den side.

Den her er ret god:

Funktionel træning er i høj grad defineret udfra de bevægelser man udfører. Funktionelle bevægelser kan defineres udfra følgende kriterier:

1) De er naturlige og ikke opfundet. Menneskene har lavet dem i al den tid vi har levet.

Jeg ved ikke liiige hvor mange bevægelser vi har "opfundet" i nyere tid. Der er nogle bevægelser der er sundere end andre, men jeg tror sku næppe vi har onfundet nogle nye måder at bevæge kroppen på. Squat er da noget af det mest naturlige der findes.

Ellers har Mads også sagt det kort og præcis. Det er rimelig logisk at en crossfit side vil påstå at traditionel styreketræning er en dårligere måde at træne på. De siger heller ikke traditionel styrketræning ikke er funktionel, men påstår blot at overførbarheden til dagligdagen er bedre med crossfit, hvilket ikke nødvendigvis er korrekt.

Studier har vist at meget tung styrketræning (høj intensitet) styrker sener og knogler bedst. Selv om de påstår intensiteten er høj i crossfit er styrke-intensiteten ret lav, for at man kan tage de mange gentagelser man nu engang gør. Dette gør faktisk crossfit mindre funktionel for den gamle dame, der skal bære indkøbsposer op på 3. sal.

Men kan ikke sige hverken crossfit eller styrketræning er mere funktionel end den anden, så simpelt er det bare ikke. Det afhænger af den enkelte.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share