Extra energi/nærring på/efter træningsdagen


Droopy
 Share

Recommended Posts

Jeg kører for tiden med en lettere ufrivillig zig-zag diet.

Årsagen er, at der er goood mad og/eller kage i kantinen Onsdag og fredag. Jeg har valgt ikke i høj grad, at begrænse denne lille treat, men istedet korigere et for højt kalorieindtag på de øvrige dage.

Jeg tænkte så at udnytte et "nødvendigt onde" og placere min styrketræning efter det. Der foregår som 3x ugentligt fullbody. Det er pt. implementeret således, at styrketræning foregår på dagen (aftenen) med stort kallorieindtag.

Muligvis en lidt for hurtig/hovedløs beslutning?

Mit første indskud var at den ekstra energi gjorde nytte for træningen, hvilket jeg også synes den gør. Men ville ekstra nærring dagen efter, hvor restitutionen er på sit højeste, være det bedre valg?

What's the trade-offs?

Edited by Droopy
Link to comment
Share on other sites

Er det en halv bradepande du spiser eller hva? :4mewantfood:

syntes ikke du skal tænke på hvilke dage du træner i forhold til hvornår du spiser kage,

istedet for at se kagen som ekstra Kcal. så erstat kagen med et af dine daglige måltider og skyl den ned med en protein shake lavet med æg protein pulver som har et lavt Kcal. indhold.

Vh. Loth

Edited by loth
Link to comment
Share on other sites

Tak gutter.

Først, så var det måske dumt at nævne kage, da der hurtigst vil blive fokuseret på nyttesløse kallorier.

Kagen springes ofte over, men et lille stykke medtages, hvis den ser specielt god ud.

Det er god og sund mad jeg får, bare for meget af det. Og som resultat for lidt af samme, på øvrige dage.

Men har nu hørt (lidt tolket) noget ala:

- Nærning og energi er vigtigst efter træning.

- Energi er vigtigst på dagen der trænes.

- Det er kun det sammlede indtag der betyder noget.

Super fedt, men én af hver er jo ca. neutralt.

Har i mon et faktuelt bud på om det er helt ligegyldigt, eller om det er underbygget at være bedst placeret før/efter træning?

Hold for tanke at kallorieindtaget er forholdsvist lavt, på øvrige dage.

Link to comment
Share on other sites

Det er lige vigtigt at du for fyldt dine energidepoter op 1-2 timer før træning så du kan yde max, som at få fyldt op efter træning så din krop ikke omdanner nogle af de proteiner dine muskler har brug for til energi og dermed måske ender op med at resikere at være i protein underskud..

Vh. Loth

Edited by loth
Link to comment
Share on other sites

Jeg forsøger selv at snige de sidste kilo af så vaskebrættet kommer frem til om en måneds tid :)

Jeg forsøger at holde alle dages samlede kalorier som underskud, men lige før og efter træning sørger jeg for rigeligt energi og selvfølgelig protein, så træningen ikke lider så voldsomt under mit kcal.

Link to comment
Share on other sites

Hej Loth/Max

Takker, jeg gør selv det samme, men det er jo den lidt mere akutte planlægning.

Jeg spiser aftensmad ca. 1½ time før træning. Får et lille skud kulhydrat (evt. et stykke frugt) ret tæt på. Og Protein/kulhydrat (en shake) lige efter.

Denne var lidt mere langsigtet tænkt.. Det kan være jeg er lidt dum, til at få formuleret mit spørgsmål. Tror det er smart lige at skemalægge det..

Betragt flg. som lavt/højt indtag af både makronutrienter og energi.

Man lavt

Tir lavt

Ons højt

Tor lavt

Fre højt

Lør lavt

Søn lavt

Hvordag skal et 3x/uge fullbody placeres hen over sådan en uge?

Link to comment
Share on other sites

Tænker ikke der kommer flere svar på denne og da jeg synes jeg har fået et direkte og fornuftigt svar, på et andet fora, synes jeg lige jeg ville lukke tråden med dette.

It is better to have higher calories the day after training. Remember, prior to training, protein synthesis is probably at baseline so extra calories prior to training are probably going to fat.

Once you train, protein synthesis starts to rise and peaks appx 24 hours after the training and returns to baseline somewhere around 36 hours after training. So basically, the day after you train, protein synthesis is raised pretty much that entire day. Ergo, to maximize muscle gain, you should overeat the day after you train.

Tager man det til sig, bør træning i forhold til ovenstående skema foregå:

Tirsdag - Torsdag - Lørdag/Søndag

Tak for svarene.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share