Fuldkornsprodukter.


ArToBi
 Share

Recommended Posts

Hej alle sammen!

Jeg er en pige på 16, 168cm og pt. 53kg.

Jeg er igang med med at træne mig til en flad mave, og evt. lidt markeret:innocent:

Jeg har droppet de hurtige kulhydrater, ris, hvidt brød, pasta osv. Jeg har nogle spørgsmål, fordi jeg er kommet i tvivl.

1.Men kan jeg godt spise fuldkornspasta og ris og så stadig få en flad mave? Det kan man jo ikke rigtig, når det er (hvidt)pasta og ris? Har jeg i hvert fald fået fortalt.

2. Kan jeg godt spise knækbrød med 100%fuldkorn og 16% fibre (wasa rågi.) Her tænker jeg så på, at der er mel i... & det er vel det jeg vil undgå...

3. Kan man stadig godt tabe fedt af det, hvis man holder sig inde for sine kcal? Har bare læst, at stivelse ikke skulle være det bedste, hvis man vil tabe fedt, og hvis man spiser havregryn dagligt, så skulle man regne med, at man ikke tabte fedt. :smile:, ret mig endelig, hvis det er forkert - har læst det herinde.

& jeg mangler stadig at tabe 1-2kg.

4. Hvad er bedst, økologisk eller ikke-økologisk?

5. & hvad skal jeg kigge ombag pakken, for at se om det er fuldkorn eller ej, læste en artikel på internettet, at mange "fuldkornspasta & ris" ikke rigtig er det...

6. Hvad er egentlig det, vi vil undgå i hvidt pasta og ris?

7. Er brune ris og fuldkornsris det samme?

- Ja, jeg er meget uerfaren, når det gælder dette.

~ Håber, at nongen vil bruge deres tid på at svare, fordi jeg savner at spise det, da jeg ikke har spist hverken ris eller pasta i 7 mdr. :tongue:.

Hvis i evt. ikke forstår nogle af spørgsmålene, vil jeg gerne uddybe det (;

Ps. er banan hurtig kulhydrat? Fordi herinde; http://www.nuex.dk/Kulhydrat.74.aspx, står der at den er "mellem"... Eller skal jeg regne mellem for hurtige også?

Edited by ArToBi
Link to comment
Share on other sites

Svar i quoten...

Hej alle sammen!

Jeg er en pige på 16, 168cm og pt. 53kg.

Jeg er igang med med at træne mig til en flad mave, og evt. lidt markeret:innocent:

Jeg har droppet de hurtige kulhydrater, ris, hvidt brød, pasta osv. Jeg har nogle spørgsmål, fordi jeg er kommet i tvivl.

1.Men kan jeg godt spise fuldkornspasta og ris og så stadig få en flad mave? Det kan man jo ikke rigtig, når det er (hvidt)pasta og ris? Har jeg i hvert fald fået fortalt.

SVAR->Irrelevant mht. vægttab. Du kan sagtens spise begge dele.

2. Kan jeg godt spise knækbrød med 100%fuldkorn og 16% fibre (wasa rågi.) Her tænker jeg så på, at der er mel i... & det er vel det jeg vil undgå...

SVAR->Du kan sagtens spise mel og andet. Bare sørg for at holde dit kcal budget.

3. Kan man stadig godt tabe fedt af det, hvis man holder sig inde for sine kcal? Har bare læst, at stivelse ikke skulle være det bedste, hvis man vil tabe fedt, og hvis man spiser havregryn dagligt, så skulle man regne med, at man ikke tabte fedt. :smile:, ret mig endelig, hvis det er forkert - har læst det herinde.

& jeg mangler stadig at tabe 1-2kg.

SVAR->Lyder som noget udokumenteret pjat. Kender ihvertfald ikke til nogen eksempler på det. Jeg spiser meget havregryn selv! Så længe du holder dit kcal-indtag under dit kcal-forbrug, så taber du dig :)

4. Hvad er bedst, økologisk eller ikke-økologisk?

SVAR->Jeg ville sige økologisk, pga. den generelle sundhed. Men vægttabs-mæssigt ville jeg ikke sige der er nogen nævneværdig forskel.

5. & hvad skal jeg kigge ombag pakken, for at se om det er fuldkorn eller ej, læste en artikel på internettet, at mange "fuldkornspasta & ris" ikke rigtig er det...

SVAR->Forskelligt. Nogen skriver det på, andre gør ikke. Ofte ret uoverskueligt. Brug www.foodcomp.dk til at tjekke op hvis du interesserer dig meget for det. Havregryn er 100% fuldkorn reklamerer de med på pakken fx. Så hvis du spiser 75gr havregryn om dagen har du fået dine fuldkorn for dagen :)

6. Hvad er egentlig det, vi vil undgå i hvidt pasta og ris?

SVAR->Hurtigere kulhydrater = hurtigere i blodet = maven bliver hurtigere tom og sulten igen = du spiser hurtigere igen end hvis du spiste langsomme kulhydrater.

Derudover er det ikke helt sundt mht. forskellige sygdomme som fx. sukkersyge. Men jeg ville ikke være så forskrækket over det igen, jeg spiser selv hvid pasta, fordi det smager bedre og jeg vil tage på.

Derudover har folk også en tendens til at blive fedt eller kulhydrat-forskrækkede. Du SKAL have kulhydrater hver dag! Det er sindssygt vigtigt, da bl.a. hjernen ikke kan bruge protein eller fedt, men SKAL bruge kulhydrater.

Igen, varieret kost bringer dig langt! :)

7. Er brune ris og fuldkornsris det samme?

SVAR->Må være dig svar skyldig.

- Ja, jeg er meget uerfaren, når det gælder dette.

~ Håber, at nongen vil bruge deres tid på at svare, fordi jeg savner at spise det, da jeg ikke har spist hverken ris eller pasta i 7 mdr. :tongue:.

Hvis i evt. ikke forstår nogle af spørgsmålene, vil jeg gerne uddybe det (;

Ps. er banan hurtig kulhydrat? Fordi herinde; http://www.nuex.dk/Kulhydrat.74.aspx, står der at den er "mellem"... Eller skal jeg regne mellem for hurtige også?

Bare spis ris og pasta... Det er faktisk ikke helt værst ;) - Det vigtige er dog, at du ikke spiser for meget, da det er meget kcal-holdige! (100gr ris/pasta = 350kcal, mod fx. kylling der ligger omkring 100kcal for 100gr, og mætter mere og længere tid).

Edited by Nikolajknude
Link to comment
Share on other sites

Vil du have flad mave skal du være i kalorieunderskud.. Om du er i underskud på matadormix eller rugbrød er som sådan ligegyldigt.. Men det er da en meget god ide at gå efter det sunde, så spis varieret med fuldkorn, langsomt optagelige kulhydrater, grøntsager og godt med protein fra f.eks. fed fisk, kylling og nødder.. Bare husk at være i kalorieunderskud..

MEN, du vejer jo overhovedet ikke for meget så det er måske mindre hensigtsmæssigt at tabe dig..

Edited by Stenalt
Link to comment
Share on other sites

Vil du have flad mave skal du være i kalorieunderskud.. Om du er i underskud på matadormix eller rugbrød er som sådan ligegyldigt.. Men det er da en meget god ide at gå efter det sunde, så spis varieret med fuldkorn, langsomt optagelige kulhydrater, grøntsager og godt med protein fra f.eks. fed fisk, kylling og nødder.. Bare husk at være i kalorieunderskud..

MEN, du vejer jo overhovedet ikke for meget så det er måske mindre hensigtsmæssigt at tabe dig..

Jeg har tabt mig fra 70 - 53, men jeg har stadig ikke en flad mave, den er blevet mindre... men flad :nonono:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har tabt mig fra 70 - 53, men jeg har stadig ikke en flad mave, den er blevet mindre... men flad :nonono:

Fanger i kz-lejre havde flade maver. Men det er ikke ensbetydende med at det er attraktivt...

Har du overvejet at lave noget fysisk så du opbygger noget muskel? Du er mere tynd end hvad jeg oftest synes er kønt, nu jeg lige hurtigt sammenligner med de veninder jeg kender vægt og højde på.

Link to comment
Share on other sites

Fanger i kz-lejre havde flade maver. Men det er ikke ensbetydende med at det er attraktivt...

Har du overvejet at lave noget fysisk så du opbygger noget muskel? Du er mere tynd end hvad jeg oftest synes er kønt, nu jeg lige hurtigt sammenligner med de veninder jeg kender vægt og højde på.

Jeg er skam meget aktiv.

- Jeg løber 2-3 gange om ugen, i et højt tempo 11,5km/t i ca. 20-25, hvor jeg så bruger cross' maskinen i 20 minutter og styrketræner i 1 time derefter. (:

+ zumba 1 gange om ugen & så går jeg ture alle dage mindst 1 time (jeg har hund :blush: )& så har jeg et meget fysisk arbejde, 1-2 gange om ugen. Så jeg tror ikke motionen fejler noget.... :smile:

Link to comment
Share on other sites

Medmindre du er meget let af struktur er du nok rigeligt mager allerede :bigsmile::)

Havde selv engang den opfattelse af kulhydrater i alskens former var nøglen til fedttab/øgning. Ideen er ældgammel og hænger sikkert sammen med at mange mennesker oplever pæne fedttab på low carb kure, uden at føle sult. Kender dog eksempler på at folk har spist mindre end 20g kulhydrater om dagen og alligevel ikke har tabt sig det mindste.

Tror ikke at kulhydrat indholdet i kosten er altafgørende i sig selv, det handler nok stadig om overordnet energibalance fremfor fordeling af kcal mellem kulhydrat og fedt. Det er dog temmelig vigtigt at spise ret meget protein når man er i energiunderskud, hvis man ønsker at maksimere fedt tabet. Tror at 20-25E% protein er passende ved et moderat energiunderskud. Og et vist minimum af fedt og kulhydrater er også nødvendigt. Dit kulhydrat behov er i øvrigt meget individuelt og hænger meget sammen med mængden af hård træning.

Mvh Andreas

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share