Simpelt træningsprogram til halvmarathon


naF
 Share

Recommended Posts

Først skal det siges, at jeg har været diverse forum igennem og kigget på mange træningsforløb til denne distance. De passer bare ikke til min situation.

Skal løbe om godt 16 uger. Vil gerne snige mig under 1:30:00, men har ikke løbet én eneste kilometer i år. Deltog i samme løb sidste år, hvor jeg havde en lidt kortere trænings periode (ca. 14 uger), og kom ind i 1:34:xx. Spiller en del golf, bruger min cykel flittigt, og bevæger mig meget på mit arbejde. Så for da rørt mig lidt :wink:

Som sagt så er jeg ikke stødt på nogle programmer, som kombinerer 16 ugers trænings med en sluttid omkring 1:30:00, så jeg leder vel mest af alt efter nogle fornuftige retningslinjer, jeg kan følge. Sidste år gjorde jeg følgende:

Træning 1: Kort tur ca. 5km for fuld udblæsning.

Træning 2: 2km roligt løb - 5 entervaller a' 1km - 2km roligt løb.

Træning 3: Lang tur: 12-18 km i et tempo, så jeg ikke så stjerner, når jeg var færdig.

Droslede intensiteten og længden på turene ned de sidste par uger op til selve løbet.

Skyd løs med guldkorn og inputs! Alt er værdsat. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Jeg er voldsomt imponeret, hvis du med kun 14 ugers forberedelse nåede under 1.34 - havde du slet ikke løbet før de 14 ugers program startede ?

Hvad angår dit program, så synes jeg det virker voldsomt. Hvis ikke du har løbet i år, så mener jeg det er en invitation til skader at starte ud med 5km tempoløb og intervaltræning.

Jeg ville nok foreslå at starte noget roligere, og så lægge noget progression ind.

Derudover ville jeg lave intervallerne kortere. Intervaller på 1km passer imo bedre til en hel marathon.

Men, jeg tager hatten af, hvis du kan gå fra ikke at have løbet i 7 måneder, og så til at kaste dig ud i det program.

Link to comment
Share on other sites

Har fundet følgende program som jeg giver et skud.

http://www.motiondanmark.dk/traeningsprogrammer/loeb/oevet/halvmaraton-paa-tid/

Her er målet dog 1:24:xx så hastighederne på intervallerne skal hvertfald justeres til den blødere side. Starter programmet d. 15/8-11 så det giver mig godt en måned til at smide nogle kilometer i ben-tøjet. Kan se der er indlagt nogle lange intervaller, kan jeg blive klar til dem på en måneds tid ved 3-4 turen i ugen af 8-10 km roligt tempo, eller skal der andet træning til?

Tog min første tur igår 9,9 km / 4:43 pr. km som er bedre en første tur sidste år, så jeg er positiv stemt.

Evt. tweaks til programmet er værdsat.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share