Triathlet mangler hjælp til kosten


triGUY
 Share

Recommended Posts

Hej folkens.

Jeg har i flere år cyklet landevejscykling og er her på det sidste begyndt at interessere mig for triathlon og vil derfor udvide min horisont. Min viden omkring kost er primært baseret på hvad BBere spiser, og jeg søger derfor svar på hvordan fordelingen af kulhydrater, protein og fedt ser ud procentmæssigt, når det gælder udholdenhedssport som triathlon?

Energifordelingen bør vel se anderledes ud for en triathlet frem for bodybuilder? Tænker på at fordelingen for en BBer typisk ser sådan her ud:

Kulhydrater 40%

Proteiner 40%

Fedt 20%

- Håber på at i kan hjælpe mig. Og et svar der lyder på at jeg som motionist ikke skal bekymre mig om sådanne ting, og at det kun er for eliten, er ikke et var jeg kan bruge til noget. For mig er det ernæringsmæssige en motivationsfaktor, og en faktor der spiller mindst lige så meget ind som et træningsprogram.

Mvh. triGUY :-)

Link to comment
Share on other sites

Hej folkens.

Jeg har i flere år cyklet landevejscykling og er her på det sidste begyndt at interessere mig for triathlon og vil derfor udvide min horisont. Min viden omkring kost er primært baseret på hvad BBere spiser, og jeg søger derfor svar på hvordan fordelingen af kulhydrater, protein og fedt ser ud procentmæssigt, når det gælder udholdenhedssport som triathlon?

Energifordelingen bør vel se anderledes ud for en triathlet frem for bodybuilder? Tænker på at fordelingen for en BBer typisk ser sådan her ud:

Kulhydrater 40%

Proteiner 40%

Fedt 20%

- Håber på at i kan hjælpe mig. Og et svar der lyder på at jeg som motionist ikke skal bekymre mig om sådanne ting, og at det kun er for eliten, er ikke et var jeg kan bruge til noget. For mig er det ernæringsmæssige en motivationsfaktor, og en faktor der spiller mindst lige så meget ind som et træningsprogram.

Mvh. triGUY :-)

Der findes ikke nogen nogen magisk energifordeling for triatleter eller bodybuildere!

Er du i energibalance, bør du ikke spise mere end 25% protein. Alt derover er spild i forhold til proteinsyntese og mindre kan virke bedre for mange.

Vil foreslå at du prøver at spise maks 20% protein og mindst 40% kulhydrat, gerne op imod de 55%, hvis du trives på på højt kulhydrat indtag.

Vigtigere end energifordelingen, er kvaliteten af det du spiser.

Mvh Andreas

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Hej

Faldt lige over tråden, og ville gerne bede om en uddybning af dette :smile:

Der menes at kosten indeholder alle de mineraler og vitaminer kroppen har brug for.

Der skal så siges at hvis man skal spise 5000 kcal om dagen så er det enkelte måltids kvalitet ikke helt så vigtigt som hvis man kun skal spise 2000 kcal, da man med det høje forbrug har mere mad at fordele vitaminer og mineraler ud over.

Dermed ikke sagt at man bare skal spise junk, men at man ikke behøver være så nøjeregnende ved hvert måltid.

Link to comment
Share on other sites

Der menes at kosten indeholder alle de mineraler og vitaminer kroppen har brug for.

Der skal så siges at hvis man skal spise 5000 kcal om dagen så er det enkelte måltids kvalitet ikke helt så vigtigt som hvis man kun skal spise 2000 kcal, da man med det høje forbrug har mere mad at fordele vitaminer og mineraler ud over.

Dermed ikke sagt at man bare skal spise junk, men at man ikke behøver være så nøjeregnende ved hvert måltid.

ok tak :smile:

Link to comment
Share on other sites

Hej

Faldt lige over tråden, og ville gerne bede om en uddybning af dette :smile:

Nogen ting har måske en fornuftig profil når man kigger på makronutrienterne, men er i virkeligheden værdiløst lort. Sojaprotein pulver blandet med sukker, maltodextrin og hærdet sojaolie, ville kunne blandes til at opfylde de fleste krav til fordeling mellem protein, kulhydrater og fedt. Dette gør det dog ikke til noget godt måltid. Tilsvarende kunne siges om meget andet.

Jeg er personligt tilhænger af rigtig mad, som jeg definerer som råvarer der kan spises som de er eller med minimal brug af teknologi, kan omvandles til noget spiseligt. Kartofler er f.eks ikke specielt spiselige i rå tilstand, men opvarmes de først, vil de straks reagere bedre på vore fordøjelsesenzymer, og blive forvandlet til nærende kost. Korn som hvede og rug, kræver lidt mere indsats, men kan også laves om til noget spiseligt. Kød, fisk og grønsager kan i varierende omfang spises rå eller opvarmede. Sojaprotein derimod, er ikke videre spiseligt uden kemisk behandling, og er derfor ikke at betragte som rigtig mad, ifølge min opfattelse.

Mvh Andreas

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share